10.01.2014

Omstart for Energiewende

MerkelDag Yngland Europower. Photo: GORM K. GAARE/ EUP- IMAGES.

Kansler Angela Merkel vil innføre elbiler for den nye tyske regjeringen, men ministrenes luksuslimousiner må vente på å bli skiftet ut. Det finnes ikke alternative modeller fra tyske produsenter. Men elektrisk taxi er fortsatt en mulighet  Den nye tyske samlingsregjeringen tar en omstart på energirevolusjonen. Kansler Angela Merkel begynner med symbolpolitikk. Bilnasjonen Tyskland lanserer el-biler som nye tjenestebiler. Men strømmen er mindre miljøvennlig.

Den sosialdemokratiske partisjefen Sigmar Gabriel blir en nøkkelfigur i den nye regjeringen ved siden av Merkel. Han får hånd om et nytt superdepartement med kontroll over både næring- og energipolitikken. Slik vil regjeringen hindre konfliktene som har bremset energirevolusjonen med to rivaliserende departementer med ulik politisk ledelse.



Det mangler ikke på oppgaver etter et tiår med en sikk-sakk-politikk. Men for første gang siden den grønne energipolitikken startet er alle trådene samlet på et sted. Sammen med regjeringens brede flertall (80 % av plassene i Bundestag og flertall i de fleste delstater) kan det gi mer effektiv styring i Tysklands føderal system.

Dette er den nye regjeringens politikk

Nedbyggingen av atomkraftverkene i Tyskland er endelig og skal avsluttes i 2021.

Utbyggingen av fornybar energi fortsetter og utgjør allerede en fjerdedel (25%) av strømproduksjonen. Målet er 35 % i 2020.

Kostnadene til subsidier for fornybar energi må ned og det er ventet nye kutt i subsidiene til sol-, vind- og biogassanlegg. Men kostnadene skal fordeles bedre mellom private forbrukere og industrien (som idag har rabatt på strømskatten). EU-kommisjonen har varslet granskning av dagens unntaksordning for næringslivet.

Utbygging av kabler og nett nord-sør i Tyskland og utbedring av forbindelser mot Skandinavia og Mellom-Europa skal bedre kapasiteten for å få balansekraft når den fornybare energien ikke produserer nok.

Innstramming av EUs CO2-marked for å øke prisen på bruk av kull. Målet er en utslippsreduksjon på CO2 på 40 % målt mot 1990. Men tysk kullkraft fortsetter å øke andelen i strømproduksjonen på bekostning av gass - på grunn av lavere pris.

Den nye planen for Energiewende skal være ferdig forhandlet til påske. Nøkkelåret for energiskiftet blir 2015 da stengningen av de store atomkraftverkene i Sør-Tyskland begynner.

For mye kull

For miljø- og energiminister Sigmar Gabriel blir de største problemene å senke utgiftene til subsidiene av fornybar og å senke utslippene fra kullkraft uten å legge seg ut med viktige velgergrupper for sosialdemokratene i gruveområdene i Ruhr og Sachsen.

For kullkraften var i 2012 nesten på nivå med forbruket ved gjenforeningen i 1990. Da produserte de klimaskadelige brunkullverkene 171 TWh strøm. Ifjor var nivået på 162 TWh - det høyeste nivået siden 1990.

Det betyr også at elbilene kansler Merkel vil la suse forbi Kanzleramt har stadig mindre sjanse for å gå på grønn strøm. Planen om å la 10 prosent av kjøretøyene i bilparken være elbiler omfatter heller ikke de pansrede limousinene, da de ikke finnes i elektriske versjoner.


Markedskommentar uke 28 2018

Det er fremdeles lite nedbør i værprognosene, men det nå er tendenser til en normalisering av nedbørsmengden i slutten av neste uke.

Les mer

Markedskommentar uke 27 2018

Det er ferietid men kraftmarkedene erfarer allikevel stor aktivitet og vi legger bak oss en uke med sterke priser i både spot- og fremtidsmarkedet.

Les mer

Statnett - Nå importerer vi mye mer strøm

Statnett skriver i en pressemelding at den varme og tørre våren i store deler av Norge har gitt store utslag for energisituasjonen i Norge og Norden.

Les mer

Tørkekrisen - strøm til vatningsanlegg uten fortjeneste

Bøndene opplever en alvorlig tørke i disse dager på grunn av et blokkerende høytrykk som har ligget over Skandinavia i lang tid. Gudbrandsdal Energi kan gi et bidrag ved å selge strømmen uten fortjeneste i perioden juli og august.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]