10.01.2014

Omstart for Energiewende

MerkelDag Yngland Europower. Photo: GORM K. GAARE/ EUP- IMAGES.

Kansler Angela Merkel vil innføre elbiler for den nye tyske regjeringen, men ministrenes luksuslimousiner må vente på å bli skiftet ut. Det finnes ikke alternative modeller fra tyske produsenter. Men elektrisk taxi er fortsatt en mulighet  Den nye tyske samlingsregjeringen tar en omstart på energirevolusjonen. Kansler Angela Merkel begynner med symbolpolitikk. Bilnasjonen Tyskland lanserer el-biler som nye tjenestebiler. Men strømmen er mindre miljøvennlig.

Den sosialdemokratiske partisjefen Sigmar Gabriel blir en nøkkelfigur i den nye regjeringen ved siden av Merkel. Han får hånd om et nytt superdepartement med kontroll over både næring- og energipolitikken. Slik vil regjeringen hindre konfliktene som har bremset energirevolusjonen med to rivaliserende departementer med ulik politisk ledelse.



Det mangler ikke på oppgaver etter et tiår med en sikk-sakk-politikk. Men for første gang siden den grønne energipolitikken startet er alle trådene samlet på et sted. Sammen med regjeringens brede flertall (80 % av plassene i Bundestag og flertall i de fleste delstater) kan det gi mer effektiv styring i Tysklands føderal system.

Dette er den nye regjeringens politikk

Nedbyggingen av atomkraftverkene i Tyskland er endelig og skal avsluttes i 2021.

Utbyggingen av fornybar energi fortsetter og utgjør allerede en fjerdedel (25%) av strømproduksjonen. Målet er 35 % i 2020.

Kostnadene til subsidier for fornybar energi må ned og det er ventet nye kutt i subsidiene til sol-, vind- og biogassanlegg. Men kostnadene skal fordeles bedre mellom private forbrukere og industrien (som idag har rabatt på strømskatten). EU-kommisjonen har varslet granskning av dagens unntaksordning for næringslivet.

Utbygging av kabler og nett nord-sør i Tyskland og utbedring av forbindelser mot Skandinavia og Mellom-Europa skal bedre kapasiteten for å få balansekraft når den fornybare energien ikke produserer nok.

Innstramming av EUs CO2-marked for å øke prisen på bruk av kull. Målet er en utslippsreduksjon på CO2 på 40 % målt mot 1990. Men tysk kullkraft fortsetter å øke andelen i strømproduksjonen på bekostning av gass - på grunn av lavere pris.

Den nye planen for Energiewende skal være ferdig forhandlet til påske. Nøkkelåret for energiskiftet blir 2015 da stengningen av de store atomkraftverkene i Sør-Tyskland begynner.

For mye kull

For miljø- og energiminister Sigmar Gabriel blir de største problemene å senke utgiftene til subsidiene av fornybar og å senke utslippene fra kullkraft uten å legge seg ut med viktige velgergrupper for sosialdemokratene i gruveområdene i Ruhr og Sachsen.

For kullkraften var i 2012 nesten på nivå med forbruket ved gjenforeningen i 1990. Da produserte de klimaskadelige brunkullverkene 171 TWh strøm. Ifjor var nivået på 162 TWh - det høyeste nivået siden 1990.

Det betyr også at elbilene kansler Merkel vil la suse forbi Kanzleramt har stadig mindre sjanse for å gå på grønn strøm. Planen om å la 10 prosent av kjøretøyene i bilparken være elbiler omfatter heller ikke de pansrede limousinene, da de ikke finnes i elektriske versjoner.


Kraftig økning i magasinfyllingen

Forrige uke ble våt. Totalt kom det mer enn dobbelt så mye som normalt. De siste ukenes enorme nedbørsmengder har påvirket magasinfyllingen betydelig.

Les mer

Markedskommentar uke 38 2018

Høsten har for alvor gjort sitt inntog denne uken og med høsten kommer vind og regn, men også lavere temperaturer og økt forbruk.

Les mer

Høstregnet gir lavere strømpriser

Mens fyllingsgraden i vannkraftmagasinene går opp, er strømprisene på vei ned – i alle fall på kort sikt. Prisene har falt kraftig de siste to ukene.

Les mer

Markedskommentar uke 37 2018

Denne uken har vært preget av kraftig nedgang i CO2-kvotemarkedet, noe bedret hydrologisk balanse og konkurs for en stor aktør på Nasdaq-børsen.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?