11.11.2013

Omdømmerekord for kraftnæringen

[caption id="attachment_9792" align="alignnone" width="640"]Lærlinger Fotograf: Kjell Inge Søreide, Mediepartner.[/caption]

Bransjens omdømme er vesentlig for å tiltrekke seg unge, dyktige medarbeidere som disse lærlingene i Agder Energi.


Kraftnæringens omdømme har økt betraktelig de siste årene, og har nå passert nivået til bransjer som bredbånd, mobiltelefoni og forsikring. Men den har fortsatt mye å gå på.



Lavere kraftpriser, høy forsyningssikkerhet og mer kundeorienterte selskaper er noe av forklaringen, mener Energi Norge.

Omdømmet ble i tredje kvartal målt til 56 poeng av 100 mulige, ifølge TNS Gallups Energibarometer. Det er høyeste notering siden målingene startet opp i 2002, og en økning på fire poeng fra samme periode i fjor. Bare siden 2011 har kraftnæringen klatret 15 poeng på omdømmeskalaen.

Tillit til forsyningssikkerhet og tilfredshet med egen strømleverandør er de to enkeltområdene som trekker omdømmet mest opp. Videre viser undersøkelsen at kraftnæringen oppfattes som stadig mer kundeorientert og serviceinnstilt, og at flere stoler på den informasjonen de får fra næringen.

 

Får hjelp av markedet

– Dette er hyggelige tall som viser at det gjøres mye godt arbeid i selskapene. Samtidig må vi erkjenne at vi får god drahjelp av lavere og mer stabile strømpriser. Derfor må vi jobbe for å gjøre omdømmet vårt mer robust, ved å synliggjøre samfunnsbetydningen vår og gjøre hverdagen enda enklere for kundene, sier informasjonssjef Aslak Øverås i Energi Norge.

Han understreker at et godt omdømme ikke er et mål i seg selv, men en viktig indikator på om kraftnæringen har tillit og aksept fra samfunnet rundt seg.

 

Må ha tillit i samfunnet

– Kraftnæringen står foran historisk høye investeringer i nett og produksjon over hele landet. Da trenger vi konsesjoner, kapital og kompetanse, for å si det enkelt. Tillit og aksept er avgjørende for at vi skal kunne vokse og utvikle oss til beste for både eierne og samfunnet, påpeker Øverås.

Energi Norge har igangsatt et prosjekt som skal gjøre ansatte i kraftnæringen bedre i stand til å fortelle hva næringen betyr for samfunnet, og forklare hvordan kraftsystemet og -markedet fungerer. Prosjektet blir lansert neste år.

 

 

 

 

Blogg: Gudbrandsdal Energi


Markedskommentar mai 2019

Hydrologisk balanse var tidlig i mai dårligere enn på samme tid enn i fjor. Nedbør de siste dagene samt varsler om mer nedbør fremover vil dog være med å bedre denne.

Les mer

Markedskommentar uke 19 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 40 og 43 øre/kWh, mot 28-40 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Bygger Nordens største batteri

Det finske vindkraftselskapet TuuliWatti Oy bygger Nordens største batteri til 3,5 millioner euro i vindparken Viinamäki i Finland.

Les mer

Norsk Kundebarometer 2019

Gudbrandsdal Energi ble for 9. gang kåret til å ha landets mest fornøyde strømkunder. Selskapet fikk hele 4 stjerner i 2019-undersøkelsen. Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?