06.11.2017

Ny strømpris.no på plass

(Europower) I helgen fikk Forbrukerrådet lansert den oppdaterte versjonen av strømpris.no. Pris etter kampanjetilbud vil nå komme tydelig frem.

Hilde Uthaug, daglig leder for strømpris.no, kunne i september fortelle at de var i avslutningen av å få på plass en oppdatert versjon av prisportalen strømpris.no. Målet var å få portalen på plass innen utgangen av oktober, men de siste kontrollene av portalen gjorde at den ble noen dager forsinket.

Men første helgen inn i november kom altså den oppgraderte versjonen av portalen på plass, der filtrering og funksjonalitet er satt i fokus. Uthaug forteller til Europower at det nå vil bli mer oversiktlig for brukerne, altså strømkundene, når de skal sammenligne priser for eget forbruk. Ikke minst vil det nå bli enklere å se hvilken pris man vil få etter at et kampanjetilbud har gått over i en ordinær avtale.

I tillegg vil det ikke være mulig for leverandørene lenger å la være å forhåndsvarsle kundene om prisendringer i henhold til de retningslinjene som er gitt av Forbrukerombudet og Energi Norge.

Ifølge Uthaug skal nå de aller fleste strømleverandørene har meldt inn den nødvendige informasjonen, men det er noen etternølere igjen, som vil bli lagt inn fortløpende.

Ny og bedre oversikt

Forbrukerrådet har etter at de lanserte prisportalen i juni 2015 og overtok denne oppgaven etter Konkurransetilsynet, måtte tåle til dels massiv kritikk fra leverandørsiden. Også vi i fagpressen har vært kritiske til en del av funksjonalitetene som ikke har fungert, eller som ikke har klart å ta med seg viktig informasjon for å gi kundene et korrekt bilde av prissituasjonen.

Portalen har til tider blitt konkret brukt som markedsføringskanal for flere av strømleverandørene. I den nye utgaven vil nok enkelte leverandører fortsatt benytte seg av den muligheten, men slik den nå fremstår er informasjonen transparent og gir et mer helhetlig bilde for kundene. Ikke minst er det viktig å få frem hvilke avtaler som er kampanjeprodukter og hva kundene faktisk binder seg til og hva de må betale når kampanjeperioden utløper.

Det kan se ut til at de fortsatt har noen utfordringer i forhold til å kunne dekke alle adresser i inngangsfeltet. Det er ikke optimalt, men fortsatt et mindre problem, som kan bli rettet relativt raskt. Totalt sett, ser portalen ut til å være en betydelig bedre utgave enn den foregående.

Skrevet av Mona Adolfsen - Europower.

Markedskommentar uke 36 2019

Denne uken har vært preget av mye vind og ditto nedbør. I Norge er det 166 prosent av normal nedbør og i Sverige er det kommet over dobbelt av normalen for årstiden. Dette har ført til en forbedret energibalanse og lavere fremtidspriser.

Les mer

Klart for norsk ACER-deltakelse

Et solid flertall i det islandske Alltinget ga 2. september sin tilslutning til ACER og EUs tredje energimarkedspakke. Dette er et viktig vedtak for investeringer i norsk fornybarnæring.

Les mer

Per Oluf Solbraa er ny konsernsjef i Gudbrandsdal Energi Holding AS

Styret i Gudbrandsdal Energi Holding AS har ansatt Per Oluf Solbraa som ny konsernsjef.

Les mer

Innlandskraft inngår kundesamarbeid med Trumf

NorgesGruppen, Norges største dagligvarekjede, har valgt Innlandskraft som eksklusiv strømleverandør i sitt kundefordelsprogram Trumf.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?