06.11.2017

Ny strømpris.no på plass

(Europower) I helgen fikk Forbrukerrådet lansert den oppdaterte versjonen av strømpris.no. Pris etter kampanjetilbud vil nå komme tydelig frem.

Hilde Uthaug, daglig leder for strømpris.no, kunne i september fortelle at de var i avslutningen av å få på plass en oppdatert versjon av prisportalen strømpris.no. Målet var å få portalen på plass innen utgangen av oktober, men de siste kontrollene av portalen gjorde at den ble noen dager forsinket.

Men første helgen inn i november kom altså den oppgraderte versjonen av portalen på plass, der filtrering og funksjonalitet er satt i fokus. Uthaug forteller til Europower at det nå vil bli mer oversiktlig for brukerne, altså strømkundene, når de skal sammenligne priser for eget forbruk. Ikke minst vil det nå bli enklere å se hvilken pris man vil få etter at et kampanjetilbud har gått over i en ordinær avtale.

I tillegg vil det ikke være mulig for leverandørene lenger å la være å forhåndsvarsle kundene om prisendringer i henhold til de retningslinjene som er gitt av Forbrukerombudet og Energi Norge.

Ifølge Uthaug skal nå de aller fleste strømleverandørene har meldt inn den nødvendige informasjonen, men det er noen etternølere igjen, som vil bli lagt inn fortløpende.

Ny og bedre oversikt

Forbrukerrådet har etter at de lanserte prisportalen i juni 2015 og overtok denne oppgaven etter Konkurransetilsynet, måtte tåle til dels massiv kritikk fra leverandørsiden. Også vi i fagpressen har vært kritiske til en del av funksjonalitetene som ikke har fungert, eller som ikke har klart å ta med seg viktig informasjon for å gi kundene et korrekt bilde av prissituasjonen.

Portalen har til tider blitt konkret brukt som markedsføringskanal for flere av strømleverandørene. I den nye utgaven vil nok enkelte leverandører fortsatt benytte seg av den muligheten, men slik den nå fremstår er informasjonen transparent og gir et mer helhetlig bilde for kundene. Ikke minst er det viktig å få frem hvilke avtaler som er kampanjeprodukter og hva kundene faktisk binder seg til og hva de må betale når kampanjeperioden utløper.

Det kan se ut til at de fortsatt har noen utfordringer i forhold til å kunne dekke alle adresser i inngangsfeltet. Det er ikke optimalt, men fortsatt et mindre problem, som kan bli rettet relativt raskt. Totalt sett, ser portalen ut til å være en betydelig bedre utgave enn den foregående.

Skrevet av Mona Adolfsen - Europower.

Markedskommentar uke 19 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 40 og 43 øre/kWh, mot 28-40 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Bygger Nordens største batteri

Det finske vindkraftselskapet TuuliWatti Oy bygger Nordens største batteri til 3,5 millioner euro i vindparken Viinamäki i Finland.

Les mer

Norsk Kundebarometer 2019

Gudbrandsdal Energi ble for 9. gang kåret til å ha landets mest fornøyde strømkunder. Selskapet fikk hele 4 stjerner i 2019-undersøkelsen. Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Les mer

Endless Winter ep. 2

Endless Winter episode nr. 2. Et eksperiment i bærekraftig fjellsport. Endless Winter følger skikjører Nikolai Schirmer til Østerrike i et forsøk på å kjøre bedre på ski uten de vanlige CO2-intensive frynsegodene til en proff skikjører.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?