28.01.2015

NVE vil fjerne fakturafordel for integrerte selskaper

(Montel) NVE vil legge bedre til rette for fellesfakturering av strøm og nettleie uavhengig av om leveransene kommer fra samme selskap, for å svekke konkurransefordelene integrerte selskaper har i dag.

– To av tre strømkunder sier felles fakturering av nettleie og strøm har betydning for deres valg av kraftleverandør. Hensikten bak vårt forslag er at de skal kunne velge en annen kraftleverandør uten å miste muligheten til å få én faktura, sier vassdrags- og energidirektør Per Sanderud i en pressemelding.

Lær om Elhub.no her.

Tall fra NVEs leverandørskifteundersøkelse viser at 70 prosent av norske husholdningskunder er kunder av sin lokale kraftleverandør, som i all hovedsak har eierskapsmessig tilknytning til det lokale nettselskapet. Disse kundene får felles faktura for strøm og nettleie og vil i dag miste denne muligheten hvis de bytter kraftleverandør.

Ettersom dette gir et konkurransefortrinn for såkalt integrerte kraftleverandører, vil nå NVE endre forskriftene for å skape mer like konkurransevilkår for kraftleverandørene.

Nettselskap som tilbyr fakturering via den lokale kraftleverandøren, må også tilby slik fakturering via andre kraftleverandører.

Olav Vilnes
olav@montel.no

Markedskommentar mai 2019

Hydrologisk balanse var tidlig i mai dårligere enn på samme tid enn i fjor. Nedbør de siste dagene samt varsler om mer nedbør fremover vil dog være med å bedre denne.

Les mer

Markedskommentar uke 19 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 40 og 43 øre/kWh, mot 28-40 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Bygger Nordens største batteri

Det finske vindkraftselskapet TuuliWatti Oy bygger Nordens største batteri til 3,5 millioner euro i vindparken Viinamäki i Finland.

Les mer

Norsk Kundebarometer 2019

Gudbrandsdal Energi ble for 9. gang kåret til å ha landets mest fornøyde strømkunder. Selskapet fikk hele 4 stjerner i 2019-undersøkelsen. Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?