09.06.2015

NVE vedtar Elhub-regelverk

(Montel) Norges vassdrags- og energidirektoratet (NVE) har vedtatt regelverket for Elhub, den nye dataløsningen som skal samle og distribuere måleverdier fra smarte målere.

De nye reglene stiller krav om at fødselsnummer skal brukes i kraftleveringsavtaler og i forretningsprosessene for sikker identifikasjon av personer. Fødselsnummer skal også brukes til kvalitetssikring i forbindelse med migrering av kundeinformasjon fra nettselskap og kraftleverandører til Elhub, skriver NVE i en pressmelding mandag.

– Et sentralt prinsipp for det nye regelverket er at strømkundene eier sine egne strømdata, og at de kan se og bestemme hvem som får tilgang til sine data, sier Ove Flataker, avdelingsdirektør i NVE.

Nettselskap og kraftleverandører kan fra 1. januar 2019 ikke ha felles kunde- og måleverdidatabase, og ansatte i vertikalt integrerte virksomheter kan ikke ha tilgang til informasjon i Elhub på vegne av mer enn én type virksomhet.

– Separate kundedatabaser er viktig for å sikre at nettselskapene, som er monopoler, opptrer nøytralt og behandler alle kraftleverandører likt, sier Flataker.

Måleverdier skal lagres i Elhub i tre år. Dette må til for å kunne rette eventuelle feil og gjennomføre avviksoppgjør.

Elhub skal settes i drift i 20. februar 2017.
Roger Fry
roger@montel.no

Markedskommentar mai 2019

Hydrologisk balanse var tidlig i mai dårligere enn på samme tid enn i fjor. Nedbør de siste dagene samt varsler om mer nedbør fremover vil dog være med å bedre denne.

Les mer

Markedskommentar uke 19 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 40 og 43 øre/kWh, mot 28-40 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Bygger Nordens største batteri

Det finske vindkraftselskapet TuuliWatti Oy bygger Nordens største batteri til 3,5 millioner euro i vindparken Viinamäki i Finland.

Les mer

Norsk Kundebarometer 2019

Gudbrandsdal Energi ble for 9. gang kåret til å ha landets mest fornøyde strømkunder. Selskapet fikk hele 4 stjerner i 2019-undersøkelsen. Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?