14.08.2012

NVE truer Lyse med tvangsmulkt

(Montel) Lyse Elnett risikerer å bli bøtelagt med mindre de rydder opp i det NVE anser som uregelmessigheter knyttet til bytte av strømleverandør. Lyse er uenig i at de ikke følger reglene.

Det går frem av en brevveksling mellom NVE og Lyse Elnett som Montel har lest. Forholdet gjelder blant annet svært lang behandlingstid hos Lyse Elnett i forbindelse med overtakelse og oppstart i forbindelse med kraftleverandørbytte.

Det var strømleverandøren Norgesenergi som i utgangspunktet meldte inn saken til NVE. Direktoratet har etter å ha gått gjennom saken funnet kritikkverdig praksis hos Lyse Elnett på tre områder, og har varslet om tvangsmulkt dersom praksisen ikke endres innen kort tid.

For det første har NVE pålagt Lyse å stanse praksisen med tilbakedatering av leveringsstart utover 30 dager for konsernets integrerte kraftleverandør Lyse Handel. I følge avregningsforskriften kan ikke leveringsstarten tilbakeføres mer enn 30 dager for å stimulere kunder til aktivt å velge strømleverandør. I tillegg kritiseres Lyse for å bryte nøytralitetskravene ved at tilbakeføringen utover 30 dager bare gjelder for kunder som velger Lyse som leverandør, eller for leverandører so spesifikt ber om det.

Lyse bes også informere samtlige kunder om leveringspliktordingen per brev og om å endre sine rutiner slik at kundeforhold opprettes uten ugrunnet opphold.

Uenig
I et svar til vedtaket skriver Lyse at de er uenig i at de ikke følger reglene. De mener NVE har misforstått praksisen i forhold til tilbakedatering, og at de er trege med å endre rutiner, men at dette er i endring, og uansett stadig innenfor regelverket.

– Vi opererer per dags dato i tråd med regelverket, og oppfyller de pålegg som NVE har ilagt oss, skriver Åshild Helland, nettdirektør i Lyse Elnett.

Kun på ett punkt sier Lyse seg villig til å endre praksis helt, og dette gjelder utsending av brev til kunden. Tidligere sendte de som hovedregel ut SMS, noe som førte til at kunder uten oppført mobilnummer risikerte å betale i lengre perioder for dyrere, leveringspliktig strøm.

NVE vil foreløpig ikke kommentere svaret, da saken fremdeles er under behandling.

Lyse hadde heller ikke anledning til å kommentere saken tirsdag.

Nesten 90% av nettselskapene unngår funksjonelt skille

De aller fleste nettselskapene slipper unna det såkalte funksjonelle skillet, etter at Kristelig Folkeparti denne uken besluttet å støtte Senterpartiets forslag om å sette grensen ved 30.000 nettkunder.

Les mer

Blockchain vil bli like viktig som internett

Blockchain-teknologi kan senke transaksjonskostnadene og åpne nye muligheter i kraftmarkedet, ifølge ekspertene på Energi Norges fremtidsseminar denne uken.

Les mer

Halve Norge har fått ny smart strømmåler

NVE forteller at ved utgangen av 2017 hadde halvparten av norske strømkunder fått installert en ny, smart strømmåler.

Les mer

Forbrukertilsynet: Strømbransjen på klagetoppen i 2017

Strømbransjen var sammen med avisbransjen og mobilbransjen på klagetoppen hos Forbrukertilsynet i året som gikk.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]