14.08.2012

NVE truer Lyse med tvangsmulkt

(Montel) Lyse Elnett risikerer å bli bøtelagt med mindre de rydder opp i det NVE anser som uregelmessigheter knyttet til bytte av strømleverandør. Lyse er uenig i at de ikke følger reglene.

Det går frem av en brevveksling mellom NVE og Lyse Elnett som Montel har lest. Forholdet gjelder blant annet svært lang behandlingstid hos Lyse Elnett i forbindelse med overtakelse og oppstart i forbindelse med kraftleverandørbytte.

Det var strømleverandøren Norgesenergi som i utgangspunktet meldte inn saken til NVE. Direktoratet har etter å ha gått gjennom saken funnet kritikkverdig praksis hos Lyse Elnett på tre områder, og har varslet om tvangsmulkt dersom praksisen ikke endres innen kort tid.

For det første har NVE pålagt Lyse å stanse praksisen med tilbakedatering av leveringsstart utover 30 dager for konsernets integrerte kraftleverandør Lyse Handel. I følge avregningsforskriften kan ikke leveringsstarten tilbakeføres mer enn 30 dager for å stimulere kunder til aktivt å velge strømleverandør. I tillegg kritiseres Lyse for å bryte nøytralitetskravene ved at tilbakeføringen utover 30 dager bare gjelder for kunder som velger Lyse som leverandør, eller for leverandører so spesifikt ber om det.

Lyse bes også informere samtlige kunder om leveringspliktordingen per brev og om å endre sine rutiner slik at kundeforhold opprettes uten ugrunnet opphold.

Uenig
I et svar til vedtaket skriver Lyse at de er uenig i at de ikke følger reglene. De mener NVE har misforstått praksisen i forhold til tilbakedatering, og at de er trege med å endre rutiner, men at dette er i endring, og uansett stadig innenfor regelverket.

– Vi opererer per dags dato i tråd med regelverket, og oppfyller de pålegg som NVE har ilagt oss, skriver Åshild Helland, nettdirektør i Lyse Elnett.

Kun på ett punkt sier Lyse seg villig til å endre praksis helt, og dette gjelder utsending av brev til kunden. Tidligere sendte de som hovedregel ut SMS, noe som førte til at kunder uten oppført mobilnummer risikerte å betale i lengre perioder for dyrere, leveringspliktig strøm.

NVE vil foreløpig ikke kommentere svaret, da saken fremdeles er under behandling.

Lyse hadde heller ikke anledning til å kommentere saken tirsdag.

Markedskommentar mai 2018

Vi skriver mai måned og snøsmeltingen i fjellet har for alvor kommet igang. Gudbrandsdalslågen og flere andre vassdrag går flomstore. Hvordan påvirker dette strømprisene?

Les mer

Gudbrandsdal Mobil – første kunde er portert

Gudbrandsdal Mobil blir Innlandets første mobiloperatør, og nå er første kunde portert. Tidligere administrerende direktør i selskapet, Bjarne Slapgard, har lenge gledet seg til å bil mobilkunde hos Gudbrandsdal Mobil, som ligger under Gudbrandsdal Energi AS.

Les mer

Slik svingte strømprisene i forrige uke

Som sluttkunder betaler forbrukere en strømpris som består av strømpris, nettleie, elavgift og merverdiavgift. Av disse er det strømprisen som svinger mest.

Les mer

Norsk Kundebarometer 2018

Gudbrandsdal Energi ble bransjevinner og fikk 5 stjerner i Norsk Kundebarometer 2018. Med 5 stjerner så er vi stolte av å ha begeistrede kunder etter Norsk Kundebarometers indeksmetode på kundetilfredshet.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]