Hjem > Siste nytt > NVE misfornøyd med Norgesenergi-priser

NVE misfornøyd med Norgesenergi-priser

Publisert 15.05.2014, sist oppdatert 05.09.2017

(Montel) NVE har bedt Forbrukerombudet om å vurdere ”uklare prispåslag” på strømproduktene til Hafslund-selskapet Norgesenergi.

– Vi stiller oss undrende til måten Norgesenergi markedsfører og presenterer sine priser på, sier spesialrådgiver Pål Meland i Elmarkedstilsynet i NVE til Dagens Næringsliv.

Tilsynet har sjekket nettsidene til flere strømselskap, og Hafslund-selskapet pekte seg ut blant konkurrentene på grunn av sin måte å driver prisopplysning på.

Ettersom NVE ikke har myndighet til å sanksjonere strømselskaper for uklar markedsføring, har tilsynet derfor sendt saken over til Forbrukerombudet.

Ifølge Dagens Næringsliv er det spesielt produktet Gul e-Spot som NVE mener er veldig uklar. Ifølge NVE har Norgesenergi et variabelt påslag på produktet som kan være ulikt fra kunde til kunde. I tillegg kan påslaget endres på 14 dagers varsel.

– Vi kan vanskelig forstå at kunder kan lese en konkret pris ut av dette punktet i avtalen, men det er ikke vår rolle å dømme i en slik sak, sier Meland.

Ifølge Norgesenergi har NVE misforstått.

– Jeg kan garantere at alle våre kunder betaler 14 kroner måneden i admininstrasjon, slik vi markedsfører avtalen med, sier adm. dir. Gunnar Norheim i Norgesenergi.

Øystein Meland

oystein@montel.no
07:42, Wednesday, 14 May 2014


Du vil kanskje også se

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?