18.12.2012

NVE ilegger Trønderenergi millionstraff

(Montel) Trønderenergi Nett er ilagt et overtredelsesgebyr på én million kroner for ”grove brudd på regelverket” knyttet til blant annet nøytralitetsbestemmelsene. Selskapet er moderat i selvkritikken, og mener saksbehandlingen ikke har vært god.

Bakgrunnen for det store gebyret er ifølge NVE at nettselskapets ledelse også har hatt lederposisjoner i konsernets integrerte kraftleverandør og kraftprodusent.

Konsernets tidligere toppsjef, Rune Malmo, satt blant annet som styreleder i nettselskapet, konsernets kraftprodusent og strømselskapet. (Se egen sak)

Samtidig har denne ledelsen gitt direkte instrukser om styringen av nettselskapet i strid med regelverket om nettselskapers daglige drift.

De regelstridige instruksene har ifølge NVE medført en forlengelse av bruddene på nettselskapets nøytralitet, i form av at nettselskapet ikke kunne tilby faktureringstjenester som likebehandler kraftleverandørene. Dette er en kritikk som blant annet framkom i forbindelse med at det Fjordkraft-eide Trondheim kraft klaget på Trønderenergi netts praktisering av nøytralitetsbestemmelsene i forbindelse med at Trondheim Kraft ble nektet å bruke sin logo på Trønderenergi Netts fellesfakturaer til selskapets kunder i Trondheimsområdet.

Strømselskap forsøkt gitt fordeler
Ifølge NVE er det også avdekket at nettselskapet har forsøkt å påvirke sine nettkunder for å gi fordeler til konsernets integrerte kraftleverandør, Trønderenergi Marked.

Ledelsen i Trønderenergi nett skal ifølge NVE ha hatt ”manglende bevissthet om nøytralitetsregelverket og om ansvaret nettselskapets har for å bidra til effektiv konkurranse i kraftmarkedet”, framgår det av pressemeldingen.

NVE har ved utmåling av gebyret tatt hensyn til at de avdekkede bruddene er grove, men det er gitt rabatt fordi NVE har brukt lang tid på å behandle saken.

– Ikke imponert over saksbehandlingen
I en kommentar til Montel sier kommunikasjonssjef Kjell Dahle i Trønderenergi at selskapet ikke har tatt stilling til om saken skal ankes til Olje- og energidepartemenetet.

– Men vi er ikke imponert over saksbehandlingen i denne saken, og det kan du godt sitere meg på, sier Dahle.

Dahle mener at selskapet aldri har hatt en intensjon om å bryte reglene, men de tar likevel selvkritikk på en del punkter.

– VI har vært åpne om at vi ikke har vært aktpågivende nok i forbindelse med at nettselskapet vokste til over 100.000 kunder, og dermed ble underlagt strengere regler enn vi hadde tidligere. Det har vi tatt selvkritikk på tidligere, og kan godt gjenta det igjen, sier han.

Ifølge Dahle vil selskapets styre ta stilling til ankespørsmålet i løpet av uka.

Øystein Meland

oystein@montel.no
13:59, Tuesday, 18 December 2012


Sammendrag av kundetilfredsheten i privatmarkedet, Norge 2017

Gudbrandsdal Energi er selskapet som topper bransjesammendraget, og med en kundetilfredshet på 81 så er hovedvekten av kundene svært godt tilfredse.

Les mer

Prishopp på kalde og tørre varsler

De nærmeste kraftkontraktene steg markant i pris fredag etter at værvarslene indikerer et langvarig blokkerende høytrykk over Norden som vil gi lave temperaturer, lite nedbør og rolige vindforhold.

Les mer

Nesten 90% av nettselskapene unngår funksjonelt skille

De aller fleste nettselskapene slipper unna det såkalte funksjonelle skillet, etter at Kristelig Folkeparti denne uken besluttet å støtte Senterpartiets forslag om å sette grensen ved 30.000 nettkunder.

Les mer

Blockchain vil bli like viktig som internett

Blockchain-teknologi kan senke transaksjonskostnadene og åpne nye muligheter i kraftmarkedet, ifølge ekspertene på Energi Norges fremtidsseminar denne uken.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]