18.12.2013

NVE følger opp nettselskapenes forebyggende arbeid


Ordinær strømforsyning er nå gjenopprettet i Trøndelag etter ekstremværet «Ivar». Etter slike ekstremvær evaluerer NVE om nettselskapene har gjort nok for å sikre det norske strømnettet.




Vassdrags- og energidirektør Per Sanderud

Vassdrags- og energidirektør Per Sanderud


- Vi har stor forståelse for at strømbrudd kan skape vanskeligheter for strømkundene. Samtidig vet vi at det er umulig å oppnå 100 prosent leveringspålitelighet under alle forhold. Erfaringene fra «Hilde» og «Ivar» vil gi oss en indikasjon på om det forebyggende arbeidet i nettselskapene ligger på et riktig nivå, sier vassdrags- og energidirektør Per Sanderud.

Det er viktig å lære av alle hendelser i strømnettet. NVE henter derfor nå inn fakta og evaluerer nettbransjens forebyggende arbeid i forbindelse med høstens ekstremvær. Resultatene vil bli publisert i NVE-rapporter på nyåret.

Trefall over linjene har igjen vist seg som en viktig årsak til strømbrudd. Forebyggende skogrydding og kabling er to av tiltakene det satses tungt på for at færrest mulig skal miste strømmen under framtidige ekstremvær.

- Vi ønsker å se nærmere på om det arbeides like godt med forebyggende skogrydding over alt, og om overgangen fra luftlinjer til jordkabel i distribusjonsnettet går fort nok. Fornuftig samfunnsøkonomi og klok naturforvaltning skal ligge til grunn for alt vi foretar oss på dette området, understreker Sanderud.

Mange strømkunder ble berørt av den siste tidens ekstremvær. De aller fleste fikk strømmen tilbake etter kort tid, blant annet på grunn av omkoblingsmuligheter i nettet og annen rask beredskapshåndtering fra nettselskapenes side. Dessverre var en del strømkunder strømløse i flere dager grunnet mange samtidige hendelser og vanskelige arbeidsforhold for mannskapene ute i felt.

NVE fører et omfattende tilsyn og har inntrykk av at norske nettselskaper gjennomgående arbeider godt med forebyggende sikkerhet og beredskap mot alle former for hendelser. I årene fremover skal det i tillegg investeres flere titalls milliarder kroner for å sikre et fortsatt robust strømnett.

Selv om vi har et robust strømnett i Norge, er det umulig å helt unngå avbrudd. Det er derfor viktig at alle strømkunder tenker igjennom sin avhengighet av strøm, og eventuelt investerer i batteri- eller aggregatkapasitet.

Kontaktpersoner:
Seksjonssjef Arthur Gjengstø, tlf 48 12 74 98
Kommunikasjonsrådgiver Arne Søiland, tlf 40 21 01 50



Markedskommentar mai 2018

Vi skriver mai måned og snøsmeltingen i fjellet har for alvor kommet igang. Gudbrandsdalslågen og flere andre vassdrag går flomstore. Hvordan påvirker dette strømprisene?

Les mer

Gudbrandsdal Mobil – første kunde er portert

Gudbrandsdal Mobil blir Innlandets første mobiloperatør, og nå er første kunde portert. Tidligere administrerende direktør i selskapet, Bjarne Slapgard, har lenge gledet seg til å bil mobilkunde hos Gudbrandsdal Mobil, som ligger under Gudbrandsdal Energi AS.

Les mer

Slik svingte strømprisene i forrige uke

Som sluttkunder betaler forbrukere en strømpris som består av strømpris, nettleie, elavgift og merverdiavgift. Av disse er det strømprisen som svinger mest.

Les mer

Norsk Kundebarometer 2018

Gudbrandsdal Energi ble bransjevinner og fikk 5 stjerner i Norsk Kundebarometer 2018. Med 5 stjerner så er vi stolte av å ha begeistrede kunder etter Norsk Kundebarometers indeksmetode på kundetilfredshet.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]