20.05.2013

NTNU-studenter på pallen

Det norske laget i årets Shell Eco-marathon fullførte kun ett løp, etter flere mislykkede forsøk. Men det var også alt som skulle til for at laget kunne entre seierspallen med en tredjeplass.

Laget DNV Fuel Fighther fra NTNU hadde lange harde dager under Shell Eco-marathon i Rotterdam denne uken. Først bestod ikke bilen teknisk kontroll, noe som medførte en lang våkenatt med mekking. Deretter stanset motoren på uforklarlig vis under første forsøk dagen etter. Alle lag har mulighet til å prøve 4 ganger, men da må de også rekke tidsfristene som er satt.

- Etter at motoren stanset i går gjorde vi ett forsøk med fjorårets motor, som vi hadde med i reserve. Men denne stanset også. Dermed ble det en ny våkenatt for å forsøke å finne feilen på den nye og fikse den gamle, forteller Catrine Hernes Hovland som er lagets presseansvarlig.

Dermed var det stor spenning rundt dagens forsøk som de bestemte seg for å gjennomføre med den nye motoren.

- Etter 7 runder merket vi at det var noe galt. Vi bestemte oss derfor for å stanse, gjøre noen forbedringer og gjøre det aller siste forsøket etterpå. Det føltes veldig veldig nervepirrende, sier en svært lettet John Ola Buøy som er lagets sjåfør. For å få et gyldig resultat må de kjøre 10 runder på under 39 minutter.

Det konkurreres i flere forskjellige klasser i Shell Eco-marathon, og alt handler om å ha den mest energieffektive bilen som kan kjøre lengst på energi tilsvarende en liter bensin. NTNU konkurrerte i klassen ”Urban consept” med energi i form av strøm og solceller. Det var om lag 30 biler som konkurrerte i denne klassen.

Bilen oppnådde å kjøre 202 kilomenter på energi tilsvarende en liter bensin. Totalt konkurrerte 3000 studenter fordelt på 200 lag under Shell Eco-marathon 2013, 15. – 19. mai.


Norge en miniputt innen havvind

Mengden havvind i verden økte med 6 GW i 2019, og ytterligere 6,6 GW vil komme på plass i 2020. Totalt antar man over 200 GW vil være på plass innen 2030. Norge er knapt nevnt i en global rapport.

Mens man i Norge prater om at man skal ta en lederrolle i flytende havvind, så bygger resten av verden.

Les mer

Markedskommentar uke 32 2020

Gjennomsnittsprisen for Østlandet i NO1 denne uken har vært 1,3 øre/kWh. De lave kraftprisene ser ut til å vare til utpå høsten.

Les mer

Fortsatt behov for sterke elbilsubsidier

En evalueringsrapport fra Finansdepartementet og Klima- og miljødepartementer fastslår at det fortsatt vil være behov for elbilsubsidier, men at det norske momsfritaket har gitt reduserte priser og økt etterspørsel etter elbiler.

Les mer

Kraftprisen i juli: 95 prosent lavere enn i 2019

Kraftprisene fortsetter å holde seg svært lave, spesielt i Sør-Norge. Prisen i juli ligger an til å bli hele 95 prosent lavere enn i juli i fjor.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?