15.11.2016

Norske elbilister fornøyd med service – og pris


Foto: Elbil.no - Ståle Frydenlund

(Elbil.no) Over 80 prosent av elbilistene opplever servicen hos forhandleren som god eller svært god. Brorparten mener også at serviceprisen er fornuftig.


Resultatene kommer fram i vår siste medlemsundersøkelse, Elbilisten 2016. 46,1 prosent svarte i undersøkelsen at de opplever servicen som svært god, mens under én prosent opplever den som svært dårlig (øvrige tall nederst). Samtidig opplever 7 av 10 at prisen på servicen er OK eller bedre.

– Vi oppfatter at norske elbilister generelt er fornøyd med både gjennomføring av service og prisen på den. Vi gjorde også en gjennomgang av serviceprisene for to år siden, noe som medførte at en rekke forhandlere justerte sine priser, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Om kort tid vil vi presentere en ny gjennomgang av servicepriser her på elbil.no. Gjennomgangen vil trolig gi en god pekepinn på utviklingen siden sist.

– Vi får jevnlig henvendelser fra enkeltmedlemmer som ikke får prisen til å stemme. Det at undersøkelsen viser at mange er fornøyd, betyr altså ikke at vi ikke følger med på utviklingen, understreker Bu.

Elbilservice skal være billigere

Med radikalt færre bevegelige deler, er det et uomtvistelig faktum at service på elbil skal være billigere enn på en bensin- eller dieselbil.

Det til tross for at det er endel sammenfallende faktorer som bremsevæske, kupéfilter og pusserblader og eventuell kontroll av hjuloppheng og -stilling, samt lysfunksjoner.

En elbil har eksempelvis ikke behov for kontroll av drivreimer, skift av motorolje/-filter, utvendig inspeksjon av motor for tetthet og sjekk av eventuell bakaksel.

– I dag er det rundt 96.000 elbiler i Norge, eller omtrent tre prosent av alle personbiler. Selv om antallet fortsatt er lavt, relativt sett, har mange verksteder allerede opparbeidet god erfaring med elbiler, sier Bu.

Hvordan opplever du servicen hos forhandler?

Svært dårlig:       14 (0.83 %)

Dårlig:                 67 (3.98 %)

Midt på treet:    225 (13.37 %)

God:                    585 (34.76 %)

Svært god:      777 (46.17 %)

Vet ikke:             15 (0.89 %)

Hvordan opplever du kostnaden ved service?

Veldig dyrt         62 (3.69 %)

Dyrt                    344 (20.49 %)

Passelig pris 587 (34.96 %)

Rimelig              338 (20.13 %)

Veldig rimelig   251 (14.95 %)

Vet ikke              97 (5.78 %)

Elbilisten er en årlig spørreundersøkelse blant norske elbileiere utført av Norsk elbilforening. I årets undersøkelse har 3.422 elbileiere fra hele landet svart på spørsmål om hvorfor de valgte elbil, hva de bruker den til og hva de syns om sin elbil.

Saken er skrevet av Ståle Frydenlund hos Elbil.no.

NVE tror kraftprisen heller vil øke enn å gå ned

På NVEs konferanse Energidagene holdt NVE-direktør Per Sanderud en presentasjon der han blant annet snakket om hva NVE tror om de norske kraftprisene i fremtiden. Samtidig la NVE ut sin nye kraftmarkedsanalyse hvor de tar for seg utviklingen i kraftmarkedet frem til år 2030.

Les mer

Derfor vil NVE innføre den nye nettleie-modellen

NVE-sjef Per Sanderud forklarte på Energidagene hvorfor de foreslår å innføre en helt ny nettleie-modell. – Hele poenget er at nettleien skal bli lavere, sa han.

– Vi har lenge varslet at vi kommer til å legge frem en modell for effektprising, og nå har vi valgt løsning. Vi går for en såkalt abonnement-løsning, sa Per Sanderud på Energidagene som pågår på Fornebu.

Les mer

NVE går for abonnement-nettleie

NVEs forslaget til ny nettleiestruktur innebærer at hver strømkunde skal ha et nettleieabonnement som er tilpasset hvor mye strøm hun vil bruke om gangen.

Les mer

Solceller blir stadig mer populært

ENOVA-støtte til solpanel er mer enn doblet fra 2016 til 2017. Enova tror solcelleinteressen fortsatt kommer til å øke i årene fremover.

Gjennomsnittsstørrelse for anleggene vi har støttet i 2017 er på ca. 5,5 kW installert effekt.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]