15.11.2016

Norske elbilister fornøyd med service – og pris


Foto: Elbil.no - Ståle Frydenlund

(Elbil.no) Over 80 prosent av elbilistene opplever servicen hos forhandleren som god eller svært god. Brorparten mener også at serviceprisen er fornuftig.


Resultatene kommer fram i vår siste medlemsundersøkelse, Elbilisten 2016. 46,1 prosent svarte i undersøkelsen at de opplever servicen som svært god, mens under én prosent opplever den som svært dårlig (øvrige tall nederst). Samtidig opplever 7 av 10 at prisen på servicen er OK eller bedre.

– Vi oppfatter at norske elbilister generelt er fornøyd med både gjennomføring av service og prisen på den. Vi gjorde også en gjennomgang av serviceprisene for to år siden, noe som medførte at en rekke forhandlere justerte sine priser, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Om kort tid vil vi presentere en ny gjennomgang av servicepriser her på elbil.no. Gjennomgangen vil trolig gi en god pekepinn på utviklingen siden sist.

– Vi får jevnlig henvendelser fra enkeltmedlemmer som ikke får prisen til å stemme. Det at undersøkelsen viser at mange er fornøyd, betyr altså ikke at vi ikke følger med på utviklingen, understreker Bu.

Elbilservice skal være billigere

Med radikalt færre bevegelige deler, er det et uomtvistelig faktum at service på elbil skal være billigere enn på en bensin- eller dieselbil.

Det til tross for at det er endel sammenfallende faktorer som bremsevæske, kupéfilter og pusserblader og eventuell kontroll av hjuloppheng og -stilling, samt lysfunksjoner.

En elbil har eksempelvis ikke behov for kontroll av drivreimer, skift av motorolje/-filter, utvendig inspeksjon av motor for tetthet og sjekk av eventuell bakaksel.

– I dag er det rundt 96.000 elbiler i Norge, eller omtrent tre prosent av alle personbiler. Selv om antallet fortsatt er lavt, relativt sett, har mange verksteder allerede opparbeidet god erfaring med elbiler, sier Bu.

Hvordan opplever du servicen hos forhandler?

Svært dårlig:       14 (0.83 %)

Dårlig:                 67 (3.98 %)

Midt på treet:    225 (13.37 %)

God:                    585 (34.76 %)

Svært god:      777 (46.17 %)

Vet ikke:             15 (0.89 %)

Hvordan opplever du kostnaden ved service?

Veldig dyrt         62 (3.69 %)

Dyrt                    344 (20.49 %)

Passelig pris 587 (34.96 %)

Rimelig              338 (20.13 %)

Veldig rimelig   251 (14.95 %)

Vet ikke              97 (5.78 %)

Elbilisten er en årlig spørreundersøkelse blant norske elbileiere utført av Norsk elbilforening. I årets undersøkelse har 3.422 elbileiere fra hele landet svart på spørsmål om hvorfor de valgte elbil, hva de bruker den til og hva de syns om sin elbil.

Saken er skrevet av Ståle Frydenlund hos Elbil.no.

Markedskommentar uke 24 2019

Etter flere uker med store nedbørsmengder er den hydrologiske balansen forbedret med rundt 6 TWh siden starten av juni. Denne uken vil mest sannsynlig ende på normale nedbørsmengder i Norge, men bare rundt halvparten av normalen i Sverige. Fremtidsmarkedet har svekket seg med nesten 2 øre i fronten og rundt et halvt øre på de lengre kontraktene.

Les mer

Felles løsning for mobilbetaling i Europa

Hele sju ulike leverandører av betalingstjenester slår seg sammen for å forenkle mobilbetaling i Europa. Vipps er Norges "representant" i dette samarbeidet som blant annet skal bestå av den kinesiske kjempen Alipay.

Les mer

Markedskommentar uke 23 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 9,6 og 33 øre/kWh, mot 25-37 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Hva skjedde med CO2-prisen?

Prisen på CO2-kvoter påvirker strømprisen, og det siste halvannet året har CO2-prisen steget kraftig. Her er en forklaring på CO2-markedet fra C til 2.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?