Hjem > Siste nytt > Norsk Kundebarometer 2015

Norsk Kundebarometer 2015

Publisert 12.05.2020, sist oppdatert 10.03.2022

Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har gjennom tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Mer enn 9200 forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Til sammen 185 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer får sin dom i årets undersøkelse.


Stadig fokus på service og kundetilfredshet har bidratt til at norske bedrifter har skjerpet seg i konkurransen om å vinne kundenes gunst

Pål Rasmus Silseth, prosjektleder


Gudbrandsdal Energi topper også i år listen for strømleverandører, foran LOS (2. plass) og LYSE (3. plass). Landets 9 største strømleverandører var med i undersøkelsen. Gudbrandsdal Energi har blitt kåret til å ha Norges mest tilfredse strømkunder de siste 5 årene! I 2015 kom selskapet på 13. plass uansett bransje, slått blant annet av haugenbok.no (1. plass), Toyota (2. plass) og Flytoget (3. plass). Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøgskolen BI. Nettside: www.kundebarometer.com.


Spørsmål som ble stilt i undersøkelsen:

1. Først vil jeg be deg om å tenke tilbake på dine erfaringer med XX. Totalt sett, hvor fornøyd eller misfornøyd er du med XX? (1=svært misfornøyd, 10 =svært fornøyd)

2. Tenk deg en ideell strømleverandør. Hvor nært opp til dette idealet er XX? (1=svært fjernt, 10 =svært nært)

3. I hvilken grad pleier XX å innfri dine forventninger? (1=svært liten grad, 10 =svært stor grad)

4. Med tanke på dine erfaringer med XX, hvor attraktiv opplever du at XX er i forhold til sine konkurrenter?

(1=mye mindre attraktiv, 10=mye mer attraktiv)

Se mer her: https://goo.gl/CvFfS1


TOPP 5 - TILFREDSHET uansett bransje 2015



  • 1. haugenbok.no
  • 2. Toyota
  • 3. Flytoget
  • 4. BMW
  • 5. Finn.no



Du vil kanskje også se

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?