17.04.2013

Norges mest tilfredse strømkunder

Norges mest tilfredse strømkunderGudbrandsdal Energi har også i år Norges mest tilfredse og lojale strømkunder, der de 10 største selskapene i bransjen var med i undersøkelsen til Norsk Kundebarometer. På totallisten uavhengig av bransje havnet vi på syvende plass, marginalt bak Toyota og Audi. Vi har altså klatret fra niende til syvende plass siden 2012.

Resultater 2013 - Bransjevis





































































Bransje

Bedrift
Tilfredshet Lojalitet

Strømleverandører

Gudbrandsdal Energi
82,0 84,8

LOS
75,3 83,3

NorgesEnergi
73,3 77,0

Fortum
72,5 79,6

Fjordkraft
71,3 83,4

Eidsiva
68,0 76,5

Lyse
67,4 79,2

Hafslund Strøm
66,7 78,8

Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE)
64,7 75,6


Topp 10 Kundetilfredshet 2013 – Norsk Kundebarometer ved BI




























































Plassering Tilfredshet
1 Flytoget 84,2
2 BMW 83,8
3 Skandiabanken 83,6
4 Haugen Bok 82,7
5 Toyota 82,5
6 Audi 82,4
7 Gudbrandsdal Energi 82,0
8 Spotify 81,9
9 Skoda 81,3
10 One Call 81,0

Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Kundene får muligheten til å si hva de mener om bedrifter de kjøper varer og tjenester fra.

Norsk Kundebarometer bygger på forskning av høy internasjonal kvalitet og stiller på linje med tilsvarende nasjonale kundeindekser i land som USA, Sverige, Tyskland, Taiwan. Forskning basert på Norsk Kundebarometer har resultert i 2 doktorgrader og flere publiseringer i internasjonalt anerkjente vitenskapelige journaler.

Fakta om årets undersøkelse:

UTVALG:
Målgruppe: 18-85 år

SCREENING
A. Hvor kjøper husstanden strøm?
1: Gudbrandsdal Energi
2: NorgesEnergi
3: LOS
4: Fjordkraft
5: Fortum
6: Trondheim Kraft
7: Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE)
8: Eidsiva
9: Hafslund Strøm
10: Lyse
11: Kjøper ikke strøm => AVSLUTT
12: Vet ikke => AVSLUTT
13: Vil ikke si => AVSLUTT

SPØRSMÅL SOM ER STILT:
Tilfredshet
1. Først vil jeg be deg om å tenke tilbake på dine erfaringer med XX. Totalt sett,
hvor fornøyd eller misfornøyd er du med XX?
(1=svært misfornøyd, 10 =svært fornøyd)
2. Tenk deg en ideell strømleverandør. Hvor nært opp til dette idealet er XX?
(1=svært fjernt, 10 =svært nært)
3. I hvilken grad pleier XX å innfri dine forventninger?
(1=svært liten grad, 10 =svært stor grad)
4. Med tanke på dine erfaringer med XX, hvor attraktiv opplever du at XX er i
forhold til sine konkurrenter?
(1=mye mindre attraktiv, 10=mye mer attraktiv)

Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer ved BI spurt 5539 forbrukere om hvor fornøyd de er med bedrifter de er aktive kunder hos. Undersøkelsen omfatter til sammen 186 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi, og gir svar på hvor dyktige de er til å tilfredsstille sine kunder.

Personene som er intervjuet kan vurdere inntil 4 bedrifter, men maksimalt èn bedrift innenfor hver av de rundt 40 bransjene som Norsk Kundebarometer omfatter. Norsk Kundebarometers 2013-måling baserer seg på til sammen 18605 kundevurderinger på forbrukermarkedet.

Se hele resultatlisten på nettsidene til Norsk Kundebarometer: http://www.kundebarometer.com/

__

Dine Penger skriver på nett 16.12.2013 at Gudbrandsdal Energi er strømkundenes favoritt. EPSI Norge har målt kundetilfredsheten blant 1800 strømkunder i Norge. Målingen viser at folk er blitt mer fornøyd med strømleverandøren sin enn de var i fjor. Kundetilfredsheten i strømbransjen har aldri vært høyere, og er nå på nivå med banker og mobiloperatører, i følge Dine Penger.

Studien viser at Gudbrandsdal Energi har de mest tilfredse strømkundene med en score på 77,8 poeng. Nestemann på lista er LOS med 71,4 poeng og deretter NorgesEnergi med 71,2 poeng.

Les hele saken til Dine Penger her!

Markedskommentar uke 41 2018

Strømprisene har vært litt lavere denne uken på grunn av mer vind og nedbør, kombinert med temperaturer godt over normalen

Les mer

Slik kjøpes og selges den norske strømmen på kraftbørsen

Strøm er en vare som skal kjøpes og selges. Det eneste som er spesielt med strøm er at den må forbrukes akkurat i det øyeblikket den produseres. Vi sikrer at alle som bruker strøm vet hva den faktisk koster. forklarer kommunikasjonssjef Stina Johansen i Nord Pool til enerWE.

Les mer

Flere leverandørskifter for både privat og næring

NVEs leverandørskifteundersøkelse for andre kvartal viser en økning i antallet leverandørskifter med fem prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Les mer

Nå er det nok vann til vinterens strømproduksjon

Nå fylles vannmagasinene som skal sikre strømproduksjonen i vinter. Det er godt nytt for deg som bruker strømmen og for oss i Statnett som har ansvaret for kraftsystemet.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?