21.09.2015

Nissan bekrefter endelig 30 kWh-batteri i LEAF

Fra januar neste år blir Nissan LEAF tilgjengelig med batteripakker på både 24 og 30 kilowattimer. (Foto: Ståle Frydenlund)


(Elbil.no) Etter lang tids spekulasjoner, feier Nissan nå all tvil til side: Det blir 25 prosent bedre ytelse i den nye batteripakken og bare 21 kilo ekstra vekt.


I første omgang gjelder oppgraderingen Nissan LEAF, som dermed vil få 25 prosent bedre rekkevidde når salget starter i januar neste år.


Den nye batteripakken på 30 kWh har samme dimensjon som den eksisterende på 24 kWh, og pristillegget opplyses å bli 16.800 kroner. Ekstraytelsen blir tilgjengelig på utstyrsversjonene Acenta og Tekna.


- Med opptil 250 km rekkevidde åpner modellen nå opp for tusenvis av førere i Europa som tidligere var skeptiske til elbiler, uttaler Nissan Europes styreleder Paul Willcox i en pressemelding.


Den praktiske rekkevidden vil vi selvsagt se nærmere på ved første anledning, og Nissan opplyser også at offisielle forbrukstall (NEDC) vil bli oppgitt senere.


Dobler celleantallet i hver modul
Motorytelsen blir den samme som i dag, nemlig 109 hestekrefter. Uendret er også ladesystemene, nemlig hurtiglading via CHAdeMO (50 kW DC) og normallading opptil 6,6 kW AC.


Nissan opplyser at nøkkelen til bedre batteriytelse primært ligger i bedre innvendig design og batterikjemi. Det pekes særlig på bruk av karbon, nitrogen og magnesium øker energitettheten, og altså med kun et begrenset vekttillegg.


Den forbedrede batteripakken inneholder fortsatt 192 celler, men de nye batterimodulene inneholder åtte celler i stedet for dagens fire.


Produksjonen av både elbilen og batteripakken vil forøvrig fortsatt foregå i Sunderland.


Forbedret infotainment
Et tydelig signal på at Nissan har klokkertro på produktet sitt, er at garantien på 30 kWh-batteripakken økes til 8 år / 160.000 kilometer (opp fra 5 år / 100.000 kilometer).


Nissan opplyser også at et nytt NissanConnect-system vil erstatte det tradisjonelle Carwings-oppsettet. Via app på smarttelefonen kan eiere sjekke ladestatus, samt optimere rekkevidde via muligheten til å forvarme eller avkjøle kupeen uten bruk av batterienergi (når elbilen er tilkoblet nettet).


Det loves også at det skal bli enklere å finne fram til tilgjengelige og ledige ladestasjoner via navigasjonssystemet.


Sist, men ikke minst, vil det også synes utvendig at det skjer noe med LEAF, særlig gjennom nye fargevalg.


ELBIL.no

Markedskommentar uke 24 2019

Etter flere uker med store nedbørsmengder er den hydrologiske balansen forbedret med rundt 6 TWh siden starten av juni. Denne uken vil mest sannsynlig ende på normale nedbørsmengder i Norge, men bare rundt halvparten av normalen i Sverige. Fremtidsmarkedet har svekket seg med nesten 2 øre i fronten og rundt et halvt øre på de lengre kontraktene.

Les mer

Felles løsning for mobilbetaling i Europa

Hele sju ulike leverandører av betalingstjenester slår seg sammen for å forenkle mobilbetaling i Europa. Vipps er Norges "representant" i dette samarbeidet som blant annet skal bestå av den kinesiske kjempen Alipay.

Les mer

Markedskommentar uke 23 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 9,6 og 33 øre/kWh, mot 25-37 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Hva skjedde med CO2-prisen?

Prisen på CO2-kvoter påvirker strømprisen, og det siste halvannet året har CO2-prisen steget kraftig. Her er en forklaring på CO2-markedet fra C til 2.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?