21.09.2015

Nissan bekrefter endelig 30 kWh-batteri i LEAF

Fra januar neste år blir Nissan LEAF tilgjengelig med batteripakker på både 24 og 30 kilowattimer. (Foto: Ståle Frydenlund)


(Elbil.no) Etter lang tids spekulasjoner, feier Nissan nå all tvil til side: Det blir 25 prosent bedre ytelse i den nye batteripakken og bare 21 kilo ekstra vekt.


I første omgang gjelder oppgraderingen Nissan LEAF, som dermed vil få 25 prosent bedre rekkevidde når salget starter i januar neste år.


Den nye batteripakken på 30 kWh har samme dimensjon som den eksisterende på 24 kWh, og pristillegget opplyses å bli 16.800 kroner. Ekstraytelsen blir tilgjengelig på utstyrsversjonene Acenta og Tekna.


- Med opptil 250 km rekkevidde åpner modellen nå opp for tusenvis av førere i Europa som tidligere var skeptiske til elbiler, uttaler Nissan Europes styreleder Paul Willcox i en pressemelding.


Den praktiske rekkevidden vil vi selvsagt se nærmere på ved første anledning, og Nissan opplyser også at offisielle forbrukstall (NEDC) vil bli oppgitt senere.


Dobler celleantallet i hver modul
Motorytelsen blir den samme som i dag, nemlig 109 hestekrefter. Uendret er også ladesystemene, nemlig hurtiglading via CHAdeMO (50 kW DC) og normallading opptil 6,6 kW AC.


Nissan opplyser at nøkkelen til bedre batteriytelse primært ligger i bedre innvendig design og batterikjemi. Det pekes særlig på bruk av karbon, nitrogen og magnesium øker energitettheten, og altså med kun et begrenset vekttillegg.


Den forbedrede batteripakken inneholder fortsatt 192 celler, men de nye batterimodulene inneholder åtte celler i stedet for dagens fire.


Produksjonen av både elbilen og batteripakken vil forøvrig fortsatt foregå i Sunderland.


Forbedret infotainment
Et tydelig signal på at Nissan har klokkertro på produktet sitt, er at garantien på 30 kWh-batteripakken økes til 8 år / 160.000 kilometer (opp fra 5 år / 100.000 kilometer).


Nissan opplyser også at et nytt NissanConnect-system vil erstatte det tradisjonelle Carwings-oppsettet. Via app på smarttelefonen kan eiere sjekke ladestatus, samt optimere rekkevidde via muligheten til å forvarme eller avkjøle kupeen uten bruk av batterienergi (når elbilen er tilkoblet nettet).


Det loves også at det skal bli enklere å finne fram til tilgjengelige og ledige ladestasjoner via navigasjonssystemet.


Sist, men ikke minst, vil det også synes utvendig at det skjer noe med LEAF, særlig gjennom nye fargevalg.


ELBIL.no

Video: markedskommentar august 2019

Det er mange faktorer som påvirker strømprisene, men hvordan vil prisene utvikle seg fremover? I denne ferske markedskommentarene ser vi på hydrologisk balanse, hvordan kullprisene påvirker strømprisene osv.

Les mer

Markedskommentar uke 33 2019

Denne uken har gitt noe lavere spotpriser da mer vind har gitt høyere vindkraftproduksjon som slår direkte ut i spotprisene. Mindre nedbør i værvarslene har økt prisene i terminmarkedet for kraft for kontraktene på de førstkommende månedene, mens kontraktene lenger ut på kurven har falt i takt med lavere brenselspriser og CO2-kvotepris.

Les mer

Markedskommentar august 2019

I øyeblikket har vi et høyere strømprisnivå enn normalt for årstiden. Vi har et underskudd i ressurssituasjonen når vi summerer vannet i magasinene, snøen i fjellet og tilsig fra elver og terreng. Vi har høye marginalkostnader på de kullfyrte produksjonsenhetene. CO2 og kull prisene i sum ligger høyere enn de har gjort de senere år. Det er spådd en normal værtype fremover uten de store nedbørsmengdene i varslene. Det betyr at strømprisene vil holde seg relativt høye i tiden fremover. Det gjør at kundene vil få en høyere strømregning enn det som har vært normalt de senere årene, med unntak av fjordåret.

Les mer

Kjetil Lund: – Vi må basere oss på effekttariffer

NVE-sjef Kjetil Lund sier at svært mye taler for at det bør innføres effekttariffer i nettleien i Norge, og at et nytt høringsutspill vil komme fra direktoratet i løpet av høsten.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?