20.05.2016

Merkel vil stimulere elbil-salget

Forbundskansler Angela Merkel arbeidet i 2011 frem en avtale med tysk bilindustri om at det skal være 1 million elbiler på tyske veier innen 2020, men salget ligger langt under den takten som gjelder i Norge. Foto: Ståle Frydenlund


(Europower) Forbundskansler Angela Merkels tyske regjering legger frem en finansieringspakke på 1 milliard euro for å stimulere landets bilførere til å kjøpe elbiler.


En tredel av pengene vil gå til rabatter til kjøpere av helektriske og hybridbiler, mens resten skal finansiere et landsomfattende nettverk av ladestasjoner for batterier, opplyser økonomi- og energiminister Sigmar Gabriel, ifølge Bloomberg News.


Gabriel fremholder at subsidiene vil fungere som en katalysator for salg av elkjøretøy «langs hele verdikjeden». Rabattene betyr at elbiler vil «finne en lettere vei inn i våre hverdagsliv», sier han.


Tvil om effekten
Medlemmer av Merkels regjering uttrykte tidligere i måneden tvil om finansieringen vil utrette mye når det gjelder å få tyske bilførere over fra diesel- og bensinbiler.


Merkel arbeidet i 2011 frem en uformell avtale med tysk bilindustri om at det skal være 1 million elbiler på tyske veier innen 2020, men salget ligger hittil godt under den takten som skal til for å nå dette målet, skriver nyhetstjenesten.


50.000 innen 2020
Offisiell statistikk viser at det i 2015 ble registrert 12.000 elbiler og 33.000 hybridbiler, mens det totalt ble registrert 3,2 millioner nye biler i Tyskland.


Den tyske miljøministeren Barbara Hendricks mener at rabattene, og planen om å bygge 15.000 offentlige ladestasjoner, vil kunne utløse salg av om lag 500.000 biler innen 2020.


Samferdselsminister Alexander Dobrindt sammenlignet i forrige måned salgsutviklingen i elbiler med den som var for flatskjerm-tv’er, som det tok åtte år å erstatte tradisjonelle tv-apparater.


Dyre elbiler unntatt
Den tyske forskningsgruppen Center of Automotive Management sier i en prognose at opptil åtte prosent av alle nyregistreringer av biler i Tyskland i 2015, vil være elbiler.


De foreslåtte rabattene vil være på 4000 euro for elbiler og 3000 euro for hybridbiler, og de vil gjelde for biler med en maksimumspris på 60.000 euro, noe som gjør at for eksempel Tesla Motor’s sportsbil Model S ikke vil bli omfattet av rabatten.

Markedskommentar uke 42 2020

Spotprisen på Østlandet i prisområde NO1 har den siste tiden steget betraktelig, fra rundt 3-4 øre/kWh de første dagene i oktober til over 20 øre/kWh de siste dagene denne uken.

Les mer

Markedskommentar uke 41 2020

Spotprisen på Østlandet i prisområde NO1 ble i forrige uke 2,95 øre/kWh. Denne uken ser prisen ut til å bli rundt 9 øre/kWh. Det er fremdeles svært lave kraftpriser i Norge og prisene ligger godt under prisene i våre naboland som Sverige, Danmark og Finland. Forventet pris for kommende uke er 15 øre/kWh for Sør-Norge.

Les mer

Blir det flere år med lave priser?

Mer vannkraft, mer vindkraft og mer kjernekraft gjør at kraftprisene kan holde seg lave lenge.

Les mer

Markedskommentar uke 40 2020

Strømmarkedet har lagt bak seg en stabil uke der prisen på Østlandet i prisområde NO1 i gjennomsnitt ser ut til å bli rundt 2,5 øre/kWh. Forventet pris for kommende uke er rundt 6 øre/kWh.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?