14.02.2014

Lyse-kontrakt til Aidon

EuropowerEuropower Stein Arild Iglebaek

Administrerende direktør Torbjørn Johnsen i Lyse Elnett (t.h.) og Timo Chrons, CEO i Aidon OY, signerte i dag kontrakten om leveranse av automatiske strømmålere til Lyse sine nettkunder i Sør-Rogaland.

Det finske selskapet Aidon vant kontrakten om å levere automatiske strømmålere til Lyse sine nettkunder i Sør-Rogaland. Installasjonen hos 140 000 nettkunder starter for fullt i 2015.

Dette blir den største logistikkoperasjonen Lyse noensinne har utført.



– Vi er glade for at vi har funnet produsenten som skal levere måleren nettkunder i Sør-Rogaland skal få installert i hjemmene sine. Myndighetene har satt frist for installasjon av ny måler til 1. januar 2019. Det er bare en fordel at vi får begynt denne logistikkoperasjonen så raskt som mulig, sier administrerende direktør Torbjørn Johnsen i Lyse Elnett.

Aidon fikk kontrakten etter en konkurranse, og den ble signert 13. februar. Det finske selskapet har allerede levert over en million automatiske strømmålere.

– Selskapet leverer en avansert teknologi som er velutprøvd. I tillegg kan deres teknologi tilpasses de behov Lyse Elnett har, sier Johnsen.

 Egen styringsenhet

Samtidig med at Lyse installerer ny måler skal de også sette inn en styringsenhet. Enheten, som fortrinnsvis skal få plass i sikringsskapet ved siden av måleren, er en liten men kraftig datamaskin som skal kommunisere målerdata til Lyse. Denne styringsenheten kan også kommunisere med andre elektroniske enheter i hjemmet, som for eksempel lys og varme.

? Nå skal vi bruke tiden framover til å teste målerens funksjonalitet opp mot styringsenheten. Kunden skal slippe å lese av strømmen, og da er stabilitet alfa og omega. Vi ser for oss at vi begynner med de første installasjonene av ny strømmåler seint i 2014 eller tidlig i 2015, forklarer Johnsen.

 Et mer oversiktlig strømnett

Når alle 140 000 nettkunder har fått ny automatisk måler i 2019, vil Lyse sitte med et bedre oversiktsbilde av situasjonen i strømnettet enn tidligere.

– I dag er vi avhengige av at kunden melder fra om feil og sted for feilen. I 2019 vil vi umiddelbart vite hvor det er en feil, og vi har oversikt over spenning og kvalitet i hele nettet vårt, sier Johnsen i Lyse Elnett.


Nesten 90% av nettselskapene unngår funksjonelt skille

De aller fleste nettselskapene slipper unna det såkalte funksjonelle skillet, etter at Kristelig Folkeparti denne uken besluttet å støtte Senterpartiets forslag om å sette grensen ved 30.000 nettkunder.

Les mer

Blockchain vil bli like viktig som internett

Blockchain-teknologi kan senke transaksjonskostnadene og åpne nye muligheter i kraftmarkedet, ifølge ekspertene på Energi Norges fremtidsseminar denne uken.

Les mer

Halve Norge har fått ny smart strømmåler

NVE forteller at ved utgangen av 2017 hadde halvparten av norske strømkunder fått installert en ny, smart strømmåler.

Les mer

Forbrukertilsynet: Strømbransjen på klagetoppen i 2017

Strømbransjen var sammen med avisbransjen og mobilbransjen på klagetoppen hos Forbrukertilsynet i året som gikk.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]