14.02.2014

Lyse-kontrakt til Aidon

EuropowerEuropower Stein Arild Iglebaek

Administrerende direktør Torbjørn Johnsen i Lyse Elnett (t.h.) og Timo Chrons, CEO i Aidon OY, signerte i dag kontrakten om leveranse av automatiske strømmålere til Lyse sine nettkunder i Sør-Rogaland.

Det finske selskapet Aidon vant kontrakten om å levere automatiske strømmålere til Lyse sine nettkunder i Sør-Rogaland. Installasjonen hos 140 000 nettkunder starter for fullt i 2015.

Dette blir den største logistikkoperasjonen Lyse noensinne har utført.



– Vi er glade for at vi har funnet produsenten som skal levere måleren nettkunder i Sør-Rogaland skal få installert i hjemmene sine. Myndighetene har satt frist for installasjon av ny måler til 1. januar 2019. Det er bare en fordel at vi får begynt denne logistikkoperasjonen så raskt som mulig, sier administrerende direktør Torbjørn Johnsen i Lyse Elnett.

Aidon fikk kontrakten etter en konkurranse, og den ble signert 13. februar. Det finske selskapet har allerede levert over en million automatiske strømmålere.

– Selskapet leverer en avansert teknologi som er velutprøvd. I tillegg kan deres teknologi tilpasses de behov Lyse Elnett har, sier Johnsen.

 Egen styringsenhet

Samtidig med at Lyse installerer ny måler skal de også sette inn en styringsenhet. Enheten, som fortrinnsvis skal få plass i sikringsskapet ved siden av måleren, er en liten men kraftig datamaskin som skal kommunisere målerdata til Lyse. Denne styringsenheten kan også kommunisere med andre elektroniske enheter i hjemmet, som for eksempel lys og varme.

? Nå skal vi bruke tiden framover til å teste målerens funksjonalitet opp mot styringsenheten. Kunden skal slippe å lese av strømmen, og da er stabilitet alfa og omega. Vi ser for oss at vi begynner med de første installasjonene av ny strømmåler seint i 2014 eller tidlig i 2015, forklarer Johnsen.

 Et mer oversiktlig strømnett

Når alle 140 000 nettkunder har fått ny automatisk måler i 2019, vil Lyse sitte med et bedre oversiktsbilde av situasjonen i strømnettet enn tidligere.

– I dag er vi avhengige av at kunden melder fra om feil og sted for feilen. I 2019 vil vi umiddelbart vite hvor det er en feil, og vi har oversikt over spenning og kvalitet i hele nettet vårt, sier Johnsen i Lyse Elnett.


Markedskommentar mai 2018

Vi skriver mai måned og snøsmeltingen i fjellet har for alvor kommet igang. Gudbrandsdalslågen og flere andre vassdrag går flomstore. Hvordan påvirker dette strømprisene?

Les mer

Gudbrandsdal Mobil – første kunde er portert

Gudbrandsdal Mobil blir Innlandets første mobiloperatør, og nå er første kunde portert. Tidligere administrerende direktør i selskapet, Bjarne Slapgard, har lenge gledet seg til å bil mobilkunde hos Gudbrandsdal Mobil, som ligger under Gudbrandsdal Energi AS.

Les mer

Slik svingte strømprisene i forrige uke

Som sluttkunder betaler forbrukere en strømpris som består av strømpris, nettleie, elavgift og merverdiavgift. Av disse er det strømprisen som svinger mest.

Les mer

Norsk Kundebarometer 2018

Gudbrandsdal Energi ble bransjevinner og fikk 5 stjerner i Norsk Kundebarometer 2018. Med 5 stjerner så er vi stolte av å ha begeistrede kunder etter Norsk Kundebarometers indeksmetode på kundetilfredshet.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]