25.10.2012

LO vil heller ha gasskraftverk enn kraftlinje

LO foreslår å bygge gasskraftverk i Hammerfest istedenfor ny kraftlinje.


Av  Øyvind Lie (TU)

På Statnetts høstkonferanse i går delte LOs nestleder Tor-Arne Solbakken sin bekymring for kostnadsøkningene på kraftledningen Ofoten – Hammerfest.

Kostnadsanslaget på 6- 9 milliarder kroner ble nylig økt til 8-12 milliarder kroner.

– Det går en grense


Beslutningen om å ikke bygge ny LNG-fabrikk på Melkøya ved Hammerfest, det såkalte tog 2, gir lavere behov for kraftoverføring, påpekte Solbakken.

Han understreket at LO mener at investeringer som er nødvendige for å sikre en akseptabel forsyningssikkerhet må prioriteres.

– Samfunnsøkonomisk går det imidlertid en grense. Når nettinvesteringene når slike dimensjoner, må vi konsekvensutrede effekten for kundene, sa Solbakken.

Dyrt for industrien


Han påpekte også at regjeringens beslutning om å ikke kreve anleggsbidrag i masket nett gjør at regningen skyves over fra petroleumssektoren, som utløser behovet for linjen, til annen industri med dårligere betalingsevne.

– Dersom linjen ender på 12 milliarder kroner, som noen estimater tilsier, betyr det en kostnadsvekst på 30 prosent i sentralnettstariffen, sa Solbakken.

Han spurte seg derfor om lokal kraftproduksjon kan redusere investeringsnivået.

– Null utslipp


Solbakken viste så til at Siemens oppgir kostnaden til et 420 MW gasskraftverk med fangst og lagring av CO2 til under 5 milliarder kroner, og at det i Hammerfest både er behov for varme og mulighet for lagring av CO2.

– Et gasskraftverk med fangst og lagring av CO2 ville vært fullfinansiert av nettariffen dersom dette kunne vedtas på samme måte som utbygging av kraftledning. Det vil gi null utslipp, kraft og varme i Hammerfest, med små naturinngrep og liten visuell forurensning, sa Solbakken.

Han viste til at gassen i Hammerfest er mye billigere enn andre steder i landet fordi den er innelåst, slik at det vil passe bra å bygge gasskraftverk nettopp der.

Forlater ikke planen


I sitt innlegg på konferansen understreket Statnett-sjef Auke Lont at selskapet endrer planer når viktige forutsetninger endres.

– Når planen rundt Snøhvit endrer seg, da må vi sette oss ned og se om det har noen betydning for fremrykkingen i prosjektet eller ikke. Vi kan ikke bare dure videre, sa Lont.

Overfor Teknisk Ukeblad utdyper Statnetts styreleder Kolbjørn Almlid med å si at når en del av markedsgrunnlaget forsvinner, må Statnett ta med seg det i sine videre beregninger.

– Men vi står fast på at linjen er en del av vår plan. Vi ser at den blir dyrere enn vi først regnet med, men vi har ikke forlatt planen, sier han.

Markedskommentar uke 25 2018

Etter et par uker med nedbør over normalen begynner værprognosene å dreie mot varmere og tørrere vær igjen. Dette har fått følger allerede med stigende priser i fremtidsmarkedet og vi må nok belage oss på et relativt høyt prisnivå i ukene fremover.

Les mer

Vannmagasinene nesten 60 prosent fulle

Fyllingsgraden fortsetter å stige, men mens fyllingsgraden for noen uker siden lå under mediannivået for denne tiden av året, ligger den nå litt under.

Les mer

Hurtiglademarkedet i distriktene trenger drahjelp

Norsk elbilforening etterlyser bedre tilrettelegging for storskala kommersiell utbygging av hurtigladere i hele Norge. Distriktene sakker akterut i elbilutviklingen, fordi det ikke finnes tilgjengelige hurtigladere.

Les mer

Vinterpriser i sommervarmen

Vi hadde en snørik vinter og det skulle normalt ha gitt bra tilsig av smeltevann til kraftmagasinene utover sommeren. Men nå har mye vann rent over demningene og mye av snøen fordampet. Det betyr dessverre høyere priser til forbrukeren.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]