24.04.2014

Lærdal Energi avvikler spotavtale med null-påslag

orig_574b6e9c-18a3-4b9e-a36a-3960431b6478 (1)(Montel) Lærdal Energi trakk like før påske to kampanjeprodukter fra Konkurransetilsynets prisliste. Blant annet forsvant spotavtalen med null i påslag, men selskapet varsler relansering allerede til høsten. Foto: Lærdal Energi.

– Både spotproduktet LE eSpot og standard-variabel-produktet LE Standard er trukket fra markedet, og leveringen til kundene på disse avtalene avsluttes den 1. mai, sier markedssjef Ørjan Bøyum i Lærdal Energi til Montel.

Kundene på de to avtalene vil bli flyttet over på spotavtalen LE Frukt og standard variabel-avtalen LE Variabel, som begge er betraktelig dyrere enn de to kampanjeproduktene.

LE Frukt opererer med et påslag på 2,25 øre/kWh. I tillegg får kundene 30 prosent rabatt på innkjøpsprisen i den måneden hvor en utvalgt favorittfrukt har høsting.

– Dette er ikke et tidsbegrenset produkt, og vi mener rabatten man få på strømmen innebærer at dette produktet er veldig konkurransedyktig på pris, sier Bøyum.

Lærdal Energi har tilbudt spotpris uten påslag siden februar i 2013. Bøyum understreker at det hele tiden har vært meningen at produktet skal fjernes fra markedet.

– Da vi innførte avtalen i februar i fjor, gjorde vi det klart for kundene at dette ville være et tidsbegrenset tilbud. (Sa Lærdal Energi.)

Han forteller at de om lag 3.500 kundene i Lærdal Energi som har aktivert spot-avtale vil overføres til produktet LE Frukt. Men selv om han regner med at selskapet vil miste kunder, tror han mange vil forbli hos selskapet.

Han vil ikke å si noe om hvor stort kundeomfanget er på LE Frukt eller hvor stor andel de 3.500 nye kundene vil utgjøre, men påpeker at kampanjeproduktet uten påslag vil relanseres i høst.

Subsidiering av kunder
Selv om Lærdal Energi nå har besluttet å ta en pause fra Konkurransetilsynets topplassering, er ikke det fordi man er redd for kostnadene ved å subsidiere strømkundene gjennom spot uten påslag.

– Da vi lanserte produktet i februar 2013, regnet vi ut at dette ville koste rundt 350.000 kroner for hver 1.000 kunde. Denne kostnaden dekker vi over markedsføringbudsjettet, og pengene ville ellers gått til annonser og kampanjer, sier han.

Samtidig medgir han at kalkylen ikke inkluderer de økte kostnadene ved den økte elsertikatkvoten som kom fra nyttår.

Med utgangspunkt i kostnadskalkylen kan dermed de 3.500 kundene som valgte kampanjeproduktet siden februar 2013 ha kostet Lærdal Energi rundt 1 million kroner å rekruttere.

Tre selskaper på null
Fortsatt er det tre leverandører som operer med null i påslag på Konkurransetilsynets prisoversikt. Det er Gudbrandsdal Energi, Kraftinor og Telinet.

LE Frukt er ikke på Konkurransetilsynets liste, men ville hatt en plassering rundt tiendeplass dersom den hadde vært inkludert.

For produktet "Standard Variabel pris" ligger nå Gudbrandsdal Energi, Rauma Energi og Ustekveikja på delt førsteplass for med 25,20 øre/kWh fra uke 19.

LE Variabel ligger på 21. plass med en kilowattimepris på 35 øre/kWh.

Øystein Meland

oystein@montel.no
12:30, Wednesday, 23 April 2014


Markedskommentar mai 2019

Hydrologisk balanse var tidlig i mai dårligere enn på samme tid enn i fjor. Nedbør de siste dagene samt varsler om mer nedbør fremover vil dog være med å bedre denne.

Les mer

Markedskommentar uke 19 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 40 og 43 øre/kWh, mot 28-40 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Bygger Nordens største batteri

Det finske vindkraftselskapet TuuliWatti Oy bygger Nordens største batteri til 3,5 millioner euro i vindparken Viinamäki i Finland.

Les mer

Norsk Kundebarometer 2019

Gudbrandsdal Energi ble for 9. gang kåret til å ha landets mest fornøyde strømkunder. Selskapet fikk hele 4 stjerner i 2019-undersøkelsen. Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?