17.09.2013

Kritiserer kostnadsgalopperende «månelanding»

Oslo (NTB- Kjell T. Barøy): De høye kostnadene ved CO2-renseprosjektet på Mongstad utgjør en risiko for prosjektet på flere måter, mener Riksrevisjonen.

Kostnadene kan innebære en fare for at nytteverdien ved prosjektet ikke vil stå i forhold til den økonomiske innsatsen.

Og de kan øke risikoen for at CO2-håndtering for kull- og gasskraftverk ikke vil vinne fram som klimatiltak, påpeker Riksrevisjonen i en ny undersøkelse.

Undersøkelsen omfatter perioden 2006-2012 og gjelder utvikling, bygging og drift av Teknologisenteret på Mongstad (TCM), samt planlegging av fullskalafangst med løsninger for transport og lagring på Kårstø og Mongstad.

7,4 milliarder kroner

I femårsperioden 2007-2012 har staten samlet brukt 7,4 milliarder kroner på CO2-håndteringsprosjektene på Kårstø og Mongstad.

Riksrevisjonen påpeker videre at høye kostnader kan redusere interessen for økt industriell deltakelse i Teknologisenteret (TCM)

To utenlandske kraftselskaper valgte å trekke seg ut av TCM etter planleggingsfasen.

For tiden deltar bare to industrielle selskaper sammen med Statoil og Gassnova i TCM. De to selskapene er Norske Shell og Sasol New Energy Holdings.

|Riksrevisor Jørgen Kosmo sier staten burde ha bestrebet seg mer på å få flere interessenter med, «også for å sikre at kunnskap blir spredt.».

Bellona på banen

– Riksrevisjonens rapport viser at miljøorganisasjonen Bellona har hatt rett i sin kritikk av av Olje- og energidepartementet og Gassnova for dårlig prosjektstyring og pengesløseri, mener Bellona-leder Frederic Hauge.

Olje- og energidepartementet har det overordnede ansvaret for å gjennomføre CO2– håndteringsprosjektene.

Gassnova har ansvaret for å forvalte statens interesser i prosjektene.

Bellona-lederen mener statsråd Ola Borten Moe og Senterpartiet skal være sjeleglade for at denne rapporten ikke ble offentlig kjent i valgkampen.

– Statoil har styrt Borten Moe og Senterpartiet, ikke omvendt, sier han.

Vanskene undervurdert

Riksrevisjonen mener vanskene ved å gjennomføre CO-håndtering ble undervurdert da Olje- og energidepartemenet og Statoil i 2006 inngikk avtale om samarbeid på området, den såkalte gjennomføringsavtalen.

– Avtalen begrenser statens styringsmuligheter, og Gassnova har begrenset innflytelse på kostnadene, ifølge riksrevisor Jørgen Kosmo.

I rapporten legger Riksrevisjonen vekt på at det ikke ble gjennomført en uavhengig kvalitetssikring av TCM.

– Det kunne bidratt til å sikre hensiktsmessige organisatoriske løsninger, sier Kosmo.

For få insentiver

Statens skal bruke om lag 3 milliarder kroner på å planlegge fullskala fangst av CO2 på Mongstad. Statoil er både prosjektleder og leder for styringskomiteen, mens staten dekker alle kostnader.

– Statoil er gitt for få insentiver til en effektiv gjennomføring av fullskalaprosjektet. Departementet må vurdere tiltak for å bedre styringen med kostnadene og medvirke til effektiv framdrift, sier Kosmo

Han viser til at det verken er etablert transport- eller lagringsløsning for fanget CO2. Det er heller ikke avklart noe rammeverk for dette, verken juridisk eller organisatorisk.

– Det er derfor risiko for at en transport- og lagringsløsning ikke foreligger samtidig med fullskalaanlegget, sier Jørgen Kosmo. (©NTB)


Norge en miniputt innen havvind

Mengden havvind i verden økte med 6 GW i 2019, og ytterligere 6,6 GW vil komme på plass i 2020. Totalt antar man over 200 GW vil være på plass innen 2030. Norge er knapt nevnt i en global rapport.

Mens man i Norge prater om at man skal ta en lederrolle i flytende havvind, så bygger resten av verden.

Les mer

Markedskommentar uke 32 2020

Gjennomsnittsprisen for Østlandet i NO1 denne uken har vært 1,3 øre/kWh. De lave kraftprisene ser ut til å vare til utpå høsten.

Les mer

Fortsatt behov for sterke elbilsubsidier

En evalueringsrapport fra Finansdepartementet og Klima- og miljødepartementer fastslår at det fortsatt vil være behov for elbilsubsidier, men at det norske momsfritaket har gitt reduserte priser og økt etterspørsel etter elbiler.

Les mer

Kraftprisen i juli: 95 prosent lavere enn i 2019

Kraftprisene fortsetter å holde seg svært lave, spesielt i Sør-Norge. Prisen i juli ligger an til å bli hele 95 prosent lavere enn i juli i fjor.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?