13.05.2015

Kraftig bedring for strømselskaper


(Europower) De store strømselskapene har gjennomført en omdømmemessig snuoperasjon, viser tallene fra Handelshøyskolen BIs Norsk Kundebarometer.

– Strømleverandørene oppnådde i 2003 i gjennomsnitt mindre enn 50 poeng etter kald vinter og ekstreme prishopp. BKK (nå Fjordkraft) var dårligst av de dårlige, og ble målt til historiske 39 poeng, tidenes dårligste resultat i Norsk Kundebarometer.  Siden den gang har bransjen jevnt og trutt blitt mer kundefokusert. De fleste leverandørene oppnår i år ganske gode resultater. Fjordkraft oppnår i år 76,3 poeng, som er en økning på 37 poeng i løpet av 12 år, heter det i en omtale på BIs nettsider.

Les også: Norsk Kundebarometer 2015.

Kun et utvalg selskaper

Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer har gjennom 20 år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Mer enn 9200 forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde der er med bedrifter de kjøper varer og tjenester. Til sammen 185 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer får sin dom i årets undersøkelse. Kundetilfredsheten måles på en skala fra 0 til 100, der 100 er best.

Gudbrandsdal Energi har tradisjonelt gjort det skarpt og havner i år igjen på topp med en score på 81,2 poeng. Los havner på andreplass med 78,7 poeng, foran Lyse på tredjeplass med 76,9 poeng. På fjerde-, femte- og sjetteplass kommer henholdsvis Fjordkraft, Norgesenergi og Nord Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE).

En slik nasjonal undersøkelse er naturlig nok ikke fullstendig. Kun et utvalg selskaper i hver bransje er representert. Det er i alt ni strømleverandører som er med i analysen.

Bokhandel best av alle

Et særtrekk ved Norsk Kundebarometer er at bedrifter kan sammenlignes på tvers av bransjer. Den internettbaserte bokhandelen Haugenbok.no oppnår en kundetilfredshetsscore på 85,7, og vinner med det Kundetilfredshetsprisen 2015. Tett bak Haugenbok.no følger Toyotas bilforhandlere og Flytoget, som begge oppnår mer enn 84 kundetilfredshetspoeng i årets undersøkelse.

I bunnsjiktet finner vi dagligvarekjedene Rimi og Ica som gjennom flere år har slitt med kundetekket sitt. Kleskjeden Lindex havner på sisteplassen i Norsk Kundebarometer 2015 med 58 poeng. Blant de fem dårligste finner vi i tillegg til Lindex, strømmetjenestene HBO Nordic og Viaplay, hurtigmatkjeden McDonald’s og bredbåndleverandøren Nextgentel.

Europower
Stein Arild Iglebaek

Markedskommentar uke 41 2019

Denne uken startet med en høy systempris på hele 44,1 øre/kWh, den høyeste systemprisen på nesten seks måneder. Lite vind, lavt tilsig kombinert med lave temperaturer som resulterte i høyt forbruk var årsaken til den høye systemprisen.

Les mer

Flytende vindkraft opptil fem ganger dyrere enn landvind

Norgessjef Ben Bjørke i Siemens Gamesa mener det er realistisk med bunnfast havvind på norsk sokkel, men at det er behov for stor skala dersom en skal få ned kostnadene for flytende havvind.

Les mer

Regjeringen jekker elavgiften til 16,13 øre/kWh

Etter å ha kuttet elavgiften med ett øre i statsbudsjettet i fjor, vil regjeringen nå øke avgiften med 1,9 prosent til 16,13 øre/kWh.

Les mer

Markedskommentar uke 40 2019

I forrige uke ble gjennomsnittsprisen for Østlandet (NO1) 31,4 øre/kWh, denne uken blir prisen rundt 35 øre/kWh som for det meste skyldes høyere forbruk etter hvert som gradestokken kryper mot kuldegrader.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?