13.05.2015

Kraftig bedring for strømselskaper


(Europower) De store strømselskapene har gjennomført en omdømmemessig snuoperasjon, viser tallene fra Handelshøyskolen BIs Norsk Kundebarometer.

– Strømleverandørene oppnådde i 2003 i gjennomsnitt mindre enn 50 poeng etter kald vinter og ekstreme prishopp. BKK (nå Fjordkraft) var dårligst av de dårlige, og ble målt til historiske 39 poeng, tidenes dårligste resultat i Norsk Kundebarometer.  Siden den gang har bransjen jevnt og trutt blitt mer kundefokusert. De fleste leverandørene oppnår i år ganske gode resultater. Fjordkraft oppnår i år 76,3 poeng, som er en økning på 37 poeng i løpet av 12 år, heter det i en omtale på BIs nettsider.

Les også: Norsk Kundebarometer 2015.

Kun et utvalg selskaper

Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer har gjennom 20 år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Mer enn 9200 forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde der er med bedrifter de kjøper varer og tjenester. Til sammen 185 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer får sin dom i årets undersøkelse. Kundetilfredsheten måles på en skala fra 0 til 100, der 100 er best.

Gudbrandsdal Energi har tradisjonelt gjort det skarpt og havner i år igjen på topp med en score på 81,2 poeng. Los havner på andreplass med 78,7 poeng, foran Lyse på tredjeplass med 76,9 poeng. På fjerde-, femte- og sjetteplass kommer henholdsvis Fjordkraft, Norgesenergi og Nord Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE).

En slik nasjonal undersøkelse er naturlig nok ikke fullstendig. Kun et utvalg selskaper i hver bransje er representert. Det er i alt ni strømleverandører som er med i analysen.

Bokhandel best av alle

Et særtrekk ved Norsk Kundebarometer er at bedrifter kan sammenlignes på tvers av bransjer. Den internettbaserte bokhandelen Haugenbok.no oppnår en kundetilfredshetsscore på 85,7, og vinner med det Kundetilfredshetsprisen 2015. Tett bak Haugenbok.no følger Toyotas bilforhandlere og Flytoget, som begge oppnår mer enn 84 kundetilfredshetspoeng i årets undersøkelse.

I bunnsjiktet finner vi dagligvarekjedene Rimi og Ica som gjennom flere år har slitt med kundetekket sitt. Kleskjeden Lindex havner på sisteplassen i Norsk Kundebarometer 2015 med 58 poeng. Blant de fem dårligste finner vi i tillegg til Lindex, strømmetjenestene HBO Nordic og Viaplay, hurtigmatkjeden McDonald’s og bredbåndleverandøren Nextgentel.

Europower
Stein Arild Iglebaek

Bytte av strømmålere har vært en suksess

97 prosent av alle målepunkter i Norge har fått ny strømmåler per januar 2019, ifølge ny statusrapport fra NVE. Investeringskostnadene er også 1 milliard kroner lavere enn forventet.

Les mer

Markedskommentar mai 2019

Hydrologisk balanse var tidlig i mai dårligere enn på samme tid enn i fjor. Nedbør de siste dagene samt varsler om mer nedbør fremover vil dog være med å bedre denne.

Les mer

Markedskommentar uke 19 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 40 og 43 øre/kWh, mot 28-40 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Bygger Nordens største batteri

Det finske vindkraftselskapet TuuliWatti Oy bygger Nordens største batteri til 3,5 millioner euro i vindparken Viinamäki i Finland.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?