21.06.2016

Gudbrandsdal Energi tar i bruk Instant Articles og AMP

Gudbrandsdal Energi har nå lagt opp til publisering av artikler som Facebook Instant Articles og Google AMP. Artiklene blir som før også å finne på GE Avisa.

Facebook Instant Articles er en ny måte å lage/vise artikler på. De er raske, de interaktive og de er laget for mobil. Artiklene lastes opp slik at de ligger lagret hos Facebook og lastes direkte derfra uten å åpne en ny nettside. Dette gjør opplevelsen MYE raskere for brukeren.

Man trenger altså ikke å forlate Facebook-appen på sin mobiltelefon for å lese saker som er publisert på denne måten. Det gir en bedre og smidigere opplevelse for leseren.


[quote]Instant Articles kommer til å forandre internett. Even Aas-Eng, Venture[/quote]

Dette er Facebook Instant Articles:


[list type="check"]

  • Instant Articles er Facebook sitt publiseringssystem (CMS).
  • Utnytter den samme teknologien som de bruker for å vise bilder og video.
  • Artikler lastes så mye som 10 ganger raskere enn hva tilfellet er med standard mobile nettsider.
  • Facebook gir utgivere 100 prosent av annonseinntekter hvis utgiveren selger annonsene selv, og tar 30 prosent hvis annonsene selges via Facebook-nettverket.
  • IA er kun tilgjengelig på mobil.
  • Fra 12. april 2016 er Facebook Instant Articles tilgjengelig for alle som har en Facebook-side.
  • Instant Articles markeres med et lite «lyn» øverst til høyre på artikkelens bilde.

[/list]

 

Kilde: HansPetter.info

Dette er Google AMP:


Google AMP (Accelerated Mobile Pages) Project kan oversettes til noe slikt som akselererte mobilnettsider på Norsk. Prosjektet baserer seg på åpen kildekode og Google lanserte dette for å mane til raskere nedlasting av nettsider på mobiltelefonen. Google har lenge snakket om "Mobile first".

For mange, spesielt da de med lav hastighet på bredbånd/mobildata, kan det være en frustrerende opplevelse å lese nettsider på mobilen. Dette skal AMP løse. Man slipper å åpne en ekstern nettside fra søkeresultatet - siden hentes på direkten.

Nettsider som har bygget inn AMP kan også få en fordel i SERP'en (Search Engine Results Page - resultatsiden i søkemotoren), da mobilvennlige nettsider prioriteres og AMP får en egen modul øverst i søkeresultatet.

Det er digitalbyrået Sempro AS som har stått for implementeringen for Gudbrandsdal Energi.

Facebook Instant Articles:

Google AMP:

Markedskommentar uke 19 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 40 og 43 øre/kWh, mot 28-40 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Bygger Nordens største batteri

Det finske vindkraftselskapet TuuliWatti Oy bygger Nordens største batteri til 3,5 millioner euro i vindparken Viinamäki i Finland.

Les mer

Norsk Kundebarometer 2019

Gudbrandsdal Energi ble for 9. gang kåret til å ha landets mest fornøyde strømkunder. Selskapet fikk hele 4 stjerner i 2019-undersøkelsen. Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Les mer

Endless Winter ep. 2

Endless Winter episode nr. 2. Et eksperiment i bærekraftig fjellsport. Endless Winter følger skikjører Nikolai Schirmer til Østerrike i et forsøk på å kjøre bedre på ski uten de vanlige CO2-intensive frynsegodene til en proff skikjører.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?