21.06.2016

Gudbrandsdal Energi tar i bruk Instant Articles og AMP

Gudbrandsdal Energi har nå lagt opp til publisering av artikler som Facebook Instant Articles og Google AMP. Artiklene blir som før også å finne på GE Avisa.

Facebook Instant Articles er en ny måte å lage/vise artikler på. De er raske, de interaktive og de er laget for mobil. Artiklene lastes opp slik at de ligger lagret hos Facebook og lastes direkte derfra uten å åpne en ny nettside. Dette gjør opplevelsen MYE raskere for brukeren.

Man trenger altså ikke å forlate Facebook-appen på sin mobiltelefon for å lese saker som er publisert på denne måten. Det gir en bedre og smidigere opplevelse for leseren.


[quote]Instant Articles kommer til å forandre internett. Even Aas-Eng, Venture[/quote]

Dette er Facebook Instant Articles:


[list type="check"]

  • Instant Articles er Facebook sitt publiseringssystem (CMS).
  • Utnytter den samme teknologien som de bruker for å vise bilder og video.
  • Artikler lastes så mye som 10 ganger raskere enn hva tilfellet er med standard mobile nettsider.
  • Facebook gir utgivere 100 prosent av annonseinntekter hvis utgiveren selger annonsene selv, og tar 30 prosent hvis annonsene selges via Facebook-nettverket.
  • IA er kun tilgjengelig på mobil.
  • Fra 12. april 2016 er Facebook Instant Articles tilgjengelig for alle som har en Facebook-side.
  • Instant Articles markeres med et lite «lyn» øverst til høyre på artikkelens bilde.

[/list]

 

Kilde: HansPetter.info

Dette er Google AMP:


Google AMP (Accelerated Mobile Pages) Project kan oversettes til noe slikt som akselererte mobilnettsider på Norsk. Prosjektet baserer seg på åpen kildekode og Google lanserte dette for å mane til raskere nedlasting av nettsider på mobiltelefonen. Google har lenge snakket om "Mobile first".

For mange, spesielt da de med lav hastighet på bredbånd/mobildata, kan det være en frustrerende opplevelse å lese nettsider på mobilen. Dette skal AMP løse. Man slipper å åpne en ekstern nettside fra søkeresultatet - siden hentes på direkten.

Nettsider som har bygget inn AMP kan også få en fordel i SERP'en (Search Engine Results Page - resultatsiden i søkemotoren), da mobilvennlige nettsider prioriteres og AMP får en egen modul øverst i søkeresultatet.

Det er digitalbyrået Sempro AS som har stått for implementeringen for Gudbrandsdal Energi.

Facebook Instant Articles:

Google AMP:

Markedskommentar uke 41 2019

Denne uken startet med en høy systempris på hele 44,1 øre/kWh, den høyeste systemprisen på nesten seks måneder. Lite vind, lavt tilsig kombinert med lave temperaturer som resulterte i høyt forbruk var årsaken til den høye systemprisen.

Les mer

Flytende vindkraft opptil fem ganger dyrere enn landvind

Norgessjef Ben Bjørke i Siemens Gamesa mener det er realistisk med bunnfast havvind på norsk sokkel, men at det er behov for stor skala dersom en skal få ned kostnadene for flytende havvind.

Les mer

Regjeringen jekker elavgiften til 16,13 øre/kWh

Etter å ha kuttet elavgiften med ett øre i statsbudsjettet i fjor, vil regjeringen nå øke avgiften med 1,9 prosent til 16,13 øre/kWh.

Les mer

Markedskommentar uke 40 2019

I forrige uke ble gjennomsnittsprisen for Østlandet (NO1) 31,4 øre/kWh, denne uken blir prisen rundt 35 øre/kWh som for det meste skyldes høyere forbruk etter hvert som gradestokken kryper mot kuldegrader.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?