30.01.2013

IEA: Norden kan bli CO2-nøytralt innen 2050

Ampera GEOpel Ampera - Hybrid (strøm og bensin)

Trondheim (NTB-Lars M. Hjorthol): Norden kan bli CO2-nøytralt innen 2050, ifølge en ny IEA-rapport. Men da må nesten alle kjøre elbil.

– En slik omlegging vil blant annet kreve drastiske utslippskutt fra transportsektoren, og at all elektrisitetsproduksjon baseres på fornybare energikilder, sier Anne Cathrine Gjærde, direktør i Nordisk energiforskning.

Det internasjonale energibyrået IEA gir med jevne mellomrom ut rapporter om globale energiperspektiver. Med rapporten om nordiske energiperspektiver har byrået for første gang gått tett inn på en enkelt region. Rapporten er laget i samarbeid mellom nordiske forskere og IEA, og blir lansert i Oslo i begynnelsen av februar.

– Er mulig

– Vi konkluderer med at det er mulig for Norden å bli karbonnøytralt innen 2050, sier Gjærde. Hun presenterte hovedfunnene i rapporten på Enova-konferansen i Trondheim tirsdag.

Ni av ti personbiler må gå på strøm, større kjøretøy på biodrivstoff. Kraftproduksjonen må fullt ut dekkes av fornybare energikilder. Det betyr blant annet at vindkraftens andel må øke fra 3 prosent i dag til 25 prosent i 2050.

Det vil igjen kreve omfattende nettutbygging for å få større fleksibilitet og kraftutveksling.

– Vi får en energiproduksjon som blir synlig. Med dagens teknologi er ikke en slik utbygging mulig uten naturinngrep, sier Gjærde.

CO2-lagring

I tillegg kreves betydelig energieffektivisering i bygninger og energi. Kraftkrevende industri og sementproduksjon må i langt større grad ta i bruk CO2-lagring.

Alt i alt vil en slik omlegging bety at de nordiske utslippene av klimagasser reduseres med 85 prosent. De resterende 15 prosent kan dekkes med kjøp av CO2-kvoter internasjonalt, ifølge rapporten.

Å komme dit krever en lang rekke beslutninger, både politiske, i næringslivet og husholdninger.

– Vår oppgave har vært å legge fram et beslutningsgrunnlag for politikerne. Så blir det opp til dem å ta de neste skrittene, sier Gjærde. (©NTB) (©NTB)

Les test av Opel Ampera her:


Markedskommentar uke 41 2019

Denne uken startet med en høy systempris på hele 44,1 øre/kWh, den høyeste systemprisen på nesten seks måneder. Lite vind, lavt tilsig kombinert med lave temperaturer som resulterte i høyt forbruk var årsaken til den høye systemprisen.

Les mer

Flytende vindkraft opptil fem ganger dyrere enn landvind

Norgessjef Ben Bjørke i Siemens Gamesa mener det er realistisk med bunnfast havvind på norsk sokkel, men at det er behov for stor skala dersom en skal få ned kostnadene for flytende havvind.

Les mer

Regjeringen jekker elavgiften til 16,13 øre/kWh

Etter å ha kuttet elavgiften med ett øre i statsbudsjettet i fjor, vil regjeringen nå øke avgiften med 1,9 prosent til 16,13 øre/kWh.

Les mer

Markedskommentar uke 40 2019

I forrige uke ble gjennomsnittsprisen for Østlandet (NO1) 31,4 øre/kWh, denne uken blir prisen rundt 35 øre/kWh som for det meste skyldes høyere forbruk etter hvert som gradestokken kryper mot kuldegrader.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?