09.11.2012

Her er verdens største batteridrevne ferge


Av  Peder Qvale (TU)


 

BATTERIFERGE LAVIK – OPPEDAL

Kan frakte 120 biler og 360 personer og lades opp på ti minutter.

Vestlandet er velsignet med dype fjorder og høye fjell. Forbannelsen er at innbyggerne i stor grad må bruke ferger for å komme seg fram, noe som betyr mye forurensing i form av fergetrafikk.

Den tiden kan snart være over.

I dag signerer nemlig fergeselskapet Norled en kontrakt med Statens Vegvesen om drift av en elferge på sambandet Lavik – Oppedal i Sogn og Fjordane fra januar 2015.

Les også: Ferge på gass, vind og sol

Verdens største


Leverandøren av miljøfergen blir etter alle solemerker verftet Fjellstrand i Hardanger.

– Om ikke den blir verdens første, blir dette i alle fall verdens største batteriferge. Det finnes mindre prosjekter i Skottland og en mindre passasjerferge i Frankrike, men de er ikke i denne målestokken, sier prosjektutvikler Edmund Tolo.

Hurtiglading

Fergene, som blir 80 meter lange og 20,8 meter brede, er fremdeles under utvikling. Beregninger viser at hver må ha omtrent 10 tonn med litium-ion-batterier om bord.

Dette skal gi nok kraft til å frakte 120 biler og 360 passasjerer i 10 knop på den 20 minutters lange ferden. Batteriene har en levetid på minst 10 år.

Ladetiden på hver fjordkryssing er 10 minutter, men det er fremdeles ikke bestemt hva slags hurtigkobling som skal brukes. Sannsynligvis blir den egenutviklet.

– Dette blir en utviklingsprosess. Vi er i kontakt med ulike leverandører og samarbeider tett med Norled for å finne ut av dette, sier Tolo.

Startet i 2008


Tolo har vært med på prosjektet siden 2008. Han sier det har vært en krevende, men givende tid.

– Det har vært utfordrende, men det er givende når man kommer fram til løsninger som kan fungere i markedet. Dette er ingen ny idé, man prøvde det allerede for over 100 år siden. Problemet da var at batteriteknologien ikke var tilgjengelig.

– Vegdirektoratet har tidligere utarbeidet rapporter der en i hovedsak utredet blybatterier. Problemet med dem er at de ikke kan lades så ofte, og dermed ble batteripakkene enorme. Batteripakkene vi bruker kan lades opp mye oftere, i tillegg til at de tåler høy ladeeffekt, forklarer han.

Stille


Han sier også at passasjerene kommer til å merke en stor forskjell når fergen kommer i drift.

– De kommer til å bli veldig stillegående. Man vil ikke høre annet enn susing fra propellene og vannet mot skutesiden, siden motorstøyen fra elmotorene er veldig liten. I tillegg er eksosen er helt borte. Vi mener derfor de blir veldig behagelige å reise med, sier han.

Store effekter

Administrerende direktør Ivan Fossan i Norled tror batterifergen kan bety mye for framtidens skipsfart.

– Vi har stor tro på at det kan fungere godt med batteriferger på flere samband. Vi syns det er positivt at Statens vegvesen bruker anbudssystemet til å fremme innovasjon og utvikling på miljøsiden. Denne måten å sette seg i førersetet på gjør at vi kan ta denne teknologien videre i andre segmenter også, sier han.

Ber NVE følge opp useriøse strømleverandører

For at kundene skal oppleve strømmarkedet som et trygt sted å handle, oppfordrer Energi Norge NVE til å øke innsatsen mot selskaper som bryter lover og regler i markedet.

Les mer

Markedskommentar april 2018

Hvorfor er strømprisene høyere i vinter enn de var for ett år siden? Vi gikk inn i 2018 med god hydrologisk balanse, men hvordan ligger det an med denne nå etter den kalde vinteren? Vi gir deg svarene på dette og mer i vår markedskommentar pr. april 2018.

Les mer

NVE revurderer nye effekttariffer etter stor motstand

Per Sanderud sa under Vinterkonferansen at NVE er i tenkeboksen etter all motstanden om forslaget til effekttariffer basert på abonnert effekt.

Les mer

Så mye (lite) har snittshusholdningen betalt for å subsidere vindkraft i Norge

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]

GE - Chatbot

Venter...