09.07.2014

Håndverkere og spareprodukter får stryk

Foto: Jan Jansrud

Foto: Jan Jansrud Gudbrandsdal Energi

Forbrukerrådet.

Nådeløse forbrukere slakter bankenes investeringstjenester, håndverkere og vaktselskaper i en ny stor måling om tilliten og erfaringene med 52 markeder i Norge og i EU. Foto Wikimedia.

Myndighetene i EU og Norge har, sammen med forbrukerorganisasjonene, fått kartlagt erfaringer med og tilliten til de fleste forbrukermarkeder i Europa.

Ferie-, kultur- og underholdningsindustrien er de bransjer nordmenn er mest fornøyd med.

Håndverkere og finansselgere får stryk


På bunnen av listen finner vi håndverkertjenester, investeringstjenester, salg av private pensjoner og de tjenester vaktselskapene tilbyr.

Også eiendomsmeklerne får kraftig stryk i undersøkelsen: Meglertjenester rankes fortsatt ned mot bunnen i Norge, men også i Europa som helhet.

Selgerne av bruktbiler noterer seg for bedre resultater enn både meglere og finansselgere i denne undersøkelsen.

- Den jevne forbruker mistet tilliten til bankene etter finanskrisen og ikke minst etter råsalget bankene sto for i forkant av krisen. Røeggen-saken kaster fortsatt sine skygger, sier Audun Skeidsvoll, direktør for forbrukerpolitikk i Forbrukerrådet.

- Kundene har opplevd at selgere av investeringsprodukter bare har hatt fokus på egen inntjening. Det tar tid å vinne tilbake tillit, påpeker direktøren.




























 

Verstinger

Favoritter
Håndverkere  Ferie- og fritid
TV-abonnement  Flyselskapene
Investeringer/pensjoner  Dagligbank
Internett-tjenester  Bok- og bladutsalg
Kafeer, barer, restauranter  Kulturarrangement

 

Siden siste måling i 2012 har noen bransjer falt ytterligere. Det gjelder særlig de tjenester Posten yter, håndverkertjenester, boliglån, bilforsikring og markedene for forbrukslån, kredit og kredittkort.

- I Norge rangeres håndverkernes tjenester relativt svakt sammenliknet med andre land. Dette er et område som det arbeides med nasjonalt i Norge, bl.a. på bakgrunn av svake resultater i en nasjonal undersøkelse for noen år siden, påpeker Audun Skeidsvoll.

Det er i Norge en økende misnøye med TV-leverandører og med streaming-tjenestene de leverer. IKT-tjenester (mobiltelefoni- og internett-tjenester) kommer også langt ned på lista. Dette er et område med bl.a. kompliserte produktpakker og prisstrukturer.

Heier på polet


Sammenliknet med gjennomsnittet i EU, scorer Norge best i markedene for daglig bank og boliglån. Her er tilliten høy og forbrukerklagene er få.

Norge gjør det merkbart dårligere enn EU når det gjelder bransjer som kafeer, barer og restauranter, håndverkertjenester og posttjenester. Her er tilliten til bransjene lav og klagene mange.

På vare-siden er forbrukerne i Norge mest tilfreds med Vinmonopolet og de som selger bøker, aviser og tidsskrifter. Verstinger er de som selger frukt og grønnsaker, kjøtt, bruktbiler og butikkene med klær og skotøy.

- Dagligvarebransjen har en jobb å gjøre, både med å skaffe et bedre tilbud av frukt og grønt, men også med å rydde opp i etterkant av kjøttskandalene, sier Audun Skeidsvoll.

Bankene skyteskive i EU


I EU er det noen nøkkel-sektorer, slik som banker, telekom og energi, som fortsetter å skuffe forbrukerne, rapporter undersøkelsen.

Forbrukerne er mer tilfredse med markedet for varer enn det for tjenester, selv om gapet sakte, men sikkert blir smalere. Siden 2012 har noen av de dårligste markedene, slike som bensinforsyning og tog, forbedret seg mye.

Som en forvalter av den økonomiske krisen i EU er bankene fortsatt skyteskive for den hardeste kritikken fra konsumentene, med markedet for investeringsprodukter og boliglån på bunn, godt under gjennomsnittet for servicesektoren.

Dette er undersøkelsen


The Consumer Markets Scoreboard måler forbrukerens opplevelser av 52 markeder i 28 land, fra bruktbilmarkedet til investeringsrådgivning og pensjoner. Den beretter om kundenes tillit til bransjene, hvor lett det er å sammenlikne tilbud og priser og om problemer og klager. Rapporten har også et eget kapitel med resultater etter målingene i norske markeder.

Video: markedskommentar august 2019

Det er mange faktorer som påvirker strømprisene, men hvordan vil prisene utvikle seg fremover? I denne ferske markedskommentarene ser vi på hydrologisk balanse, hvordan kullprisene påvirker strømprisene osv.

Les mer

Markedskommentar uke 33 2019

Denne uken har gitt noe lavere spotpriser da mer vind har gitt høyere vindkraftproduksjon som slår direkte ut i spotprisene. Mindre nedbør i værvarslene har økt prisene i terminmarkedet for kraft for kontraktene på de førstkommende månedene, mens kontraktene lenger ut på kurven har falt i takt med lavere brenselspriser og CO2-kvotepris.

Les mer

Markedskommentar august 2019

I øyeblikket har vi et høyere strømprisnivå enn normalt for årstiden. Vi har et underskudd i ressurssituasjonen når vi summerer vannet i magasinene, snøen i fjellet og tilsig fra elver og terreng. Vi har høye marginalkostnader på de kullfyrte produksjonsenhetene. CO2 og kull prisene i sum ligger høyere enn de har gjort de senere år. Det er spådd en normal værtype fremover uten de store nedbørsmengdene i varslene. Det betyr at strømprisene vil holde seg relativt høye i tiden fremover. Det gjør at kundene vil få en høyere strømregning enn det som har vært normalt de senere årene, med unntak av fjordåret.

Les mer

Kjetil Lund: – Vi må basere oss på effekttariffer

NVE-sjef Kjetil Lund sier at svært mye taler for at det bør innføres effekttariffer i nettleien i Norge, og at et nytt høringsutspill vil komme fra direktoratet i løpet av høsten.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?