09.07.2014

Håndverkere og spareprodukter får stryk

Foto: Jan Jansrud

Foto: Jan Jansrud Gudbrandsdal Energi

Forbrukerrådet.

Nådeløse forbrukere slakter bankenes investeringstjenester, håndverkere og vaktselskaper i en ny stor måling om tilliten og erfaringene med 52 markeder i Norge og i EU. Foto Wikimedia.

Myndighetene i EU og Norge har, sammen med forbrukerorganisasjonene, fått kartlagt erfaringer med og tilliten til de fleste forbrukermarkeder i Europa.

Ferie-, kultur- og underholdningsindustrien er de bransjer nordmenn er mest fornøyd med.

Håndverkere og finansselgere får stryk


På bunnen av listen finner vi håndverkertjenester, investeringstjenester, salg av private pensjoner og de tjenester vaktselskapene tilbyr.

Også eiendomsmeklerne får kraftig stryk i undersøkelsen: Meglertjenester rankes fortsatt ned mot bunnen i Norge, men også i Europa som helhet.

Selgerne av bruktbiler noterer seg for bedre resultater enn både meglere og finansselgere i denne undersøkelsen.

- Den jevne forbruker mistet tilliten til bankene etter finanskrisen og ikke minst etter råsalget bankene sto for i forkant av krisen. Røeggen-saken kaster fortsatt sine skygger, sier Audun Skeidsvoll, direktør for forbrukerpolitikk i Forbrukerrådet.

- Kundene har opplevd at selgere av investeringsprodukter bare har hatt fokus på egen inntjening. Det tar tid å vinne tilbake tillit, påpeker direktøren.




























 

Verstinger

Favoritter
Håndverkere  Ferie- og fritid
TV-abonnement  Flyselskapene
Investeringer/pensjoner  Dagligbank
Internett-tjenester  Bok- og bladutsalg
Kafeer, barer, restauranter  Kulturarrangement

 

Siden siste måling i 2012 har noen bransjer falt ytterligere. Det gjelder særlig de tjenester Posten yter, håndverkertjenester, boliglån, bilforsikring og markedene for forbrukslån, kredit og kredittkort.

- I Norge rangeres håndverkernes tjenester relativt svakt sammenliknet med andre land. Dette er et område som det arbeides med nasjonalt i Norge, bl.a. på bakgrunn av svake resultater i en nasjonal undersøkelse for noen år siden, påpeker Audun Skeidsvoll.

Det er i Norge en økende misnøye med TV-leverandører og med streaming-tjenestene de leverer. IKT-tjenester (mobiltelefoni- og internett-tjenester) kommer også langt ned på lista. Dette er et område med bl.a. kompliserte produktpakker og prisstrukturer.

Heier på polet


Sammenliknet med gjennomsnittet i EU, scorer Norge best i markedene for daglig bank og boliglån. Her er tilliten høy og forbrukerklagene er få.

Norge gjør det merkbart dårligere enn EU når det gjelder bransjer som kafeer, barer og restauranter, håndverkertjenester og posttjenester. Her er tilliten til bransjene lav og klagene mange.

På vare-siden er forbrukerne i Norge mest tilfreds med Vinmonopolet og de som selger bøker, aviser og tidsskrifter. Verstinger er de som selger frukt og grønnsaker, kjøtt, bruktbiler og butikkene med klær og skotøy.

- Dagligvarebransjen har en jobb å gjøre, både med å skaffe et bedre tilbud av frukt og grønt, men også med å rydde opp i etterkant av kjøttskandalene, sier Audun Skeidsvoll.

Bankene skyteskive i EU


I EU er det noen nøkkel-sektorer, slik som banker, telekom og energi, som fortsetter å skuffe forbrukerne, rapporter undersøkelsen.

Forbrukerne er mer tilfredse med markedet for varer enn det for tjenester, selv om gapet sakte, men sikkert blir smalere. Siden 2012 har noen av de dårligste markedene, slike som bensinforsyning og tog, forbedret seg mye.

Som en forvalter av den økonomiske krisen i EU er bankene fortsatt skyteskive for den hardeste kritikken fra konsumentene, med markedet for investeringsprodukter og boliglån på bunn, godt under gjennomsnittet for servicesektoren.

Dette er undersøkelsen


The Consumer Markets Scoreboard måler forbrukerens opplevelser av 52 markeder i 28 land, fra bruktbilmarkedet til investeringsrådgivning og pensjoner. Den beretter om kundenes tillit til bransjene, hvor lett det er å sammenlikne tilbud og priser og om problemer og klager. Rapporten har også et eget kapitel med resultater etter målingene i norske markeder.

Markedskommentar uke 24 2019

Etter flere uker med store nedbørsmengder er den hydrologiske balansen forbedret med rundt 6 TWh siden starten av juni. Denne uken vil mest sannsynlig ende på normale nedbørsmengder i Norge, men bare rundt halvparten av normalen i Sverige. Fremtidsmarkedet har svekket seg med nesten 2 øre i fronten og rundt et halvt øre på de lengre kontraktene.

Les mer

Felles løsning for mobilbetaling i Europa

Hele sju ulike leverandører av betalingstjenester slår seg sammen for å forenkle mobilbetaling i Europa. Vipps er Norges "representant" i dette samarbeidet som blant annet skal bestå av den kinesiske kjempen Alipay.

Les mer

Markedskommentar uke 23 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 9,6 og 33 øre/kWh, mot 25-37 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Hva skjedde med CO2-prisen?

Prisen på CO2-kvoter påvirker strømprisen, og det siste halvannet året har CO2-prisen steget kraftig. Her er en forklaring på CO2-markedet fra C til 2.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?