Hjem > Siste nytt > Halvparten vet ikke hvorfor de får ny måler

Halvparten vet ikke hvorfor de får ny måler

Europower Energi
Publisert 03.08.2020, sist oppdatert 01.09.2020
Bare 41 prosent av befolkningen vet hvorfor de nye strømmålerne installeres. Bare ni prosent oppgir at de har en «svært god» forståelse av hvorfor de nye målerne installeres, viser en undersøkelse gjennomført av Ipsos.

(Europower) Bare 41 prosent av befolkningen vet hvorfor de nye strømmålerne installeres. NVE forventer at kunnskapen øker når det kommer nye strømtjenester.

Til tross for at over syv av ti har fått installert ny strømmåler, er det bare 41 prosent av befolkningen som vet hvorfor. Det viser en undersøkelse utført av Ipsos på vegne Norgesenergi som er omtalt i Nettavisen.

Ni prosent av de spurte sier de har en «svært god» forståelse av hvorfor de nye målerne installeres.

– Myndighetene og nettselskapene har ikke lykkes med å forklare strømkundene hvorfor smart strømmålere må installeres, sier leder for privatmarkedet Norgesenergi, Geir Jørgensen, til Nettavisen.

– Nye tjeneste vil øke kunnskapen

NVE forventer at kunnskapen skal øke etter hvert som målerne tas i bruk.

— I utrullingsfasen er det nettselskapene som er kundens første kontaktpunkt ved spørsmål om målerne. De har derfor et ansvar for å gi kundene informasjon om målerne og om utrullingen. Vi forventer at kunnskapen om de nye målerne vil øke etter hvert som det kommer tjenester strømkundene kan ta i bruk, sier seksjonsleder Guri Grøtterud i seksjon for sluttbrukermarked i NVE.

Informasjonssjef i Energi Norge, Aslak Øverås, mener bransjen og myndighetene har et felles ansvar for å forklare hvorfor målerne byttes ut.

– God kommunikasjon er viktig for en effektiv utrulling med færrest mulig bomturer. Det bidrar til å holde kostnadene nede for både nettselskap og kunder, sier Øverås i en pressemelding.

Skrevet av Eirik Omvik - Europower.

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?