15.08.2016

Gudbrandsdal Energi har passert 100 000 kunder

Foto: Tor Ivan Boine

(Europower) Gudbrandsdal Energi har har nå passert 100 000 strømkunder. I det siste har også de måtte kjempe mer aktivt for å sikre seg nye kunder. Med i markedsføringen har de blant annet toppalpinist, Kjetil Jansrud.

Gudbrandsdal Energi har brutt en barrière når de nå i sommer passerte 100 000 strømkunder. Dermed er selskapet blitt en av landets største strømleverandører.

Gudbrandsdal Energi har lenge hatt en jevn vekst, men har nå brutt grensen på 100 000 strømkunder. Kundeporteføljen består i første rekke av privatkunder, men også noen næringskunder.

- Dette har vært et klart mål for oss og vi er veldig fornøyde med å ha klart det, forteller markedssjef Jan Jansrud til Europower.

Men veksten har ikke kommet av seg selv. Konkurransen om strømkundene har blitt tøffere og det har også Gudbrandsdal Energi fått merke. Lenge klarte selskapet å øke kundemassen uten å drive tøffe markedsføringskampanjer. Det fungerer ikke lenger.

- Til nå har vi hatt vekst uten å gå aktivt ut. Nå må vi møte konkurrentene med den samme taktikken som de kjører. Vi har måtte presse på hardere og har gått mer aktivt på med markedsføring og telefonsalg, forteller Jansrud.

Det har gitt resultater og leverandøren har nå passert 100 000 kunder. I første rekke er det spotavtaler som er mest interessant for kundene. Her har Gudbrandsdal Energi flere varianter, også enkelte uten påslag. Kundemassen er stort sett spredt over hele landet, men det er uten tvil et stort antall som er hentet inn i Hafslunds hjemmeområde.

- Men også i Bergen, Trondheim og på Sørlandet har vi fått mange kunder, forklarer markedssjefen.

Gjennomfakturering kommer

Mange kunder gir også utfordringer på kundeservice-siden.  Ifølge Jansrud er de fokuserte på at de skal klare å opprettholde servicen selv om det nå er blitt veldig mange kunder. Og aktivitet på kundesenteret er det hele tiden.

- Med så mange kunder er det stadig noen som er i kontakt. Men foreløpig er det ingen problemer med responstid på henvendelser. Det klarer vi av, sier han.

I tillegg vil også Gudbrandsdal Energi etter hvert tilby sine kunder gjennomfakturering slik at de får strøm og nettleie på en faktura. I motsetning til konkurrenten Fjordkraft, går de imidlertid ikke like høylytt ut med annonsering om at dette tilbys fra 1. september.

- Vi kommer til å tilby det til et mindre geografisk område først for å få rutinene på plass. Deretter vil vi gå ut og tilby dette til alle, sier Jansrud, som også bekrefter at med over 100 00 kunder så blir selskapet pålagt relativt høyt garantibeløp overfor netteiere. Det skal de likevel kunne klare.

Markedskommentar uke 24 2019

Etter flere uker med store nedbørsmengder er den hydrologiske balansen forbedret med rundt 6 TWh siden starten av juni. Denne uken vil mest sannsynlig ende på normale nedbørsmengder i Norge, men bare rundt halvparten av normalen i Sverige. Fremtidsmarkedet har svekket seg med nesten 2 øre i fronten og rundt et halvt øre på de lengre kontraktene.

Les mer

Felles løsning for mobilbetaling i Europa

Hele sju ulike leverandører av betalingstjenester slår seg sammen for å forenkle mobilbetaling i Europa. Vipps er Norges "representant" i dette samarbeidet som blant annet skal bestå av den kinesiske kjempen Alipay.

Les mer

Markedskommentar uke 23 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 9,6 og 33 øre/kWh, mot 25-37 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Hva skjedde med CO2-prisen?

Prisen på CO2-kvoter påvirker strømprisen, og det siste halvannet året har CO2-prisen steget kraftig. Her er en forklaring på CO2-markedet fra C til 2.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?