21.07.2014

Frp-er vil gi fordeler til hybridbil-kjøpere

Ampera GEOslo (NTB-Alexander Vestrum): Foto Gudbrandsdal Energi.

Avgiftsfritak bør ikke bare komme dem som kjøper elbil til gode – men også dem som velger hybridbil, mener stortingsrepresentant Hans Andreas Limi (Frp).

– Vi må ta diskusjonen om hva som bør gjøres med avgiftsfritak og gratisfordeler knyttet til elbil. Hensikten med elbiler er miljøperspektivet, men det finnes også andre biler som har kombinert elektrisitet og bensin – hybridbiler, sier Limi.

– Hybridbiler er mer egnet for folk i utkantstrøk, ettersom de har større rekkevidde. Dersom midlene vris mer mot hybridbiler, vil det trolig totalt sett bli en mer miljøvennlig bilpark i Norge, fortsetter han.

Avgiftsfritak avgjørende

I en fersk undersøkelse kommer det fram at mange elbilister valgt bensin- eller dieselbil dersom det ikke var for fritak for moms og engangsavgift. Tilgang til kollektivfelt og gratis parkering er ikke like viktig som de store økonomiske kuttene.

– Dette viser at dagens elbilinsentiver er svært viktige for elbilsalget. Uten disse ville de færreste valgt å bytte til elbil, uttalte generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening, som sto bak undersøkelsen.

Bare 16 prosent av dem som svarte, sier de ville kjøpt elbil uten fritak for moms og engangsavgift. Ifølge elbilprosjektet Grønnbil ville en Tesla Model S som i grunnpris koster cirka 460.000 kroner, koste 400.000 kroner ekstra med disse avgiftene.

Koster 3-4 milliarder

Ifølge tall fra revidert nasjonalbudsjett utgjør avgiftsfritakene i år mellom 3 og 4 milliarder kroner. Overfor Aftenpostenuttrykker bilprodusenten Toyota at den føler seg tilsidesatt, siden den ikke lager elbiler.

– Elbileierne nyter godt av tidenes gavepakke fra myndighetene, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge til avisa.

Olsen mener at elbilsatsingen ikke nødvendigvis er dårlig klimapolitikk, men mener det er for mange lukrative ordninger for elbiler, og mindre attraktivt å kjøpe andre lavutslippsbiler, som hybridmodellene Toyota selv produserer. (©NTB)

Markedskommentar uke 41 2019

Denne uken startet med en høy systempris på hele 44,1 øre/kWh, den høyeste systemprisen på nesten seks måneder. Lite vind, lavt tilsig kombinert med lave temperaturer som resulterte i høyt forbruk var årsaken til den høye systemprisen.

Les mer

Flytende vindkraft opptil fem ganger dyrere enn landvind

Norgessjef Ben Bjørke i Siemens Gamesa mener det er realistisk med bunnfast havvind på norsk sokkel, men at det er behov for stor skala dersom en skal få ned kostnadene for flytende havvind.

Les mer

Regjeringen jekker elavgiften til 16,13 øre/kWh

Etter å ha kuttet elavgiften med ett øre i statsbudsjettet i fjor, vil regjeringen nå øke avgiften med 1,9 prosent til 16,13 øre/kWh.

Les mer

Markedskommentar uke 40 2019

I forrige uke ble gjennomsnittsprisen for Østlandet (NO1) 31,4 øre/kWh, denne uken blir prisen rundt 35 øre/kWh som for det meste skyldes høyere forbruk etter hvert som gradestokken kryper mot kuldegrader.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?