Fortsatt i toppsjiktet på Norsk kundebarometer

Den årlige kundetilfredshetsundersøkelsen Norsk kundebarometer tar for seg over 150 norske selskaper. Gudbrandsdal Energi (GE) beholder fortsatt plasseringen i toppsjiktet for bransjen. 

- Vi er svært fornøyde med 2. plassen. Etter det året strømbransjen har hatt, med rekordhøye strømpriser og en enorm pågang av kundehenvendelser, er vi glade for at kundene våre er fornøyde og at vi klarer å levere så gode resultater, sier Solvår. 

Hun mener god kundeservice, positive oppslag i media og et godt kommunikasjonsløp gjennom vinteren har gjort utslag. – Jeg er kjempestolt av det vi har fått til, smiler hun.

Strømleverandørene faller mest på NKB

Resultatene viser at strømleverandørene faller aller mest på kundetilfredshet i årets utgave av Norsk Kundebarometer, og noen av de største dumper ned på bunnplassering. 

- Selv om strømleverandørene ikke setter det generelle prisnivået, er strømleverandørene likevel blitt negativt påvirket av prisene, sier Norsk Kundebarometers prosjektleder og høgskolelektor ved BI, Pål Silseth til DN.

Silseth mener også at oppslag om omstridte og fordyrende produkter også er en ledende årsak. Han peker på at strøm er komplisert for folk flest, fordi bransjen har gjort det komplisert. I tillegg har økte priser retter søkelyset mot strømleverandørene. 

- Hvis man i beste sendetid på Dagsrevyen får høre at strømselskapene lurer deg, da tror man på det, sier Silseth.

Lederen for kundeservice i GE tror Silseth har rett i det han sier. 

-Vi vet jo fra tidligere målinger at strømprisene påvirker omdømmet til strømleverandører, selv om vi ikke styrer prisene. Det hersker liten tvil om at strømbransjen er komplisert, og vi har full forståelse for at folk synes det kan være vanskelig å forstå. Bransjen har det dårlig rykte, og det finnes aktører som bidrar til å forverre det. Slik sett er det positivt at strømbransjen generelt tvinges til å rydde opp og bli mer transparent, forteller Solvår og legger til:

- For oss har det alltid vært viktig å opptre skikkelig og være tydelige overfor kundene våre. Det er nok noe av grunnen til at vi i en årrekke har gjort det veldig bra i kundetilfredshetsundersøkelser som Norsk Kundebarometer og EPSI. Senest i vinter ble vi også kåret til en kundefavoritt på bytt.no, avslutter hun.