Hjem > Siste nytt > Forbukerombudet kritiserer Telinet-kampanje

Forbukerombudet kritiserer Telinet-kampanje

Publisert 03.08.2020, sist oppdatert 01.09.2020

(Montel) Forbrukerombudet mener Telinet brøt markedsføringsloven da selskapet tilbød nye kunder ”gratis strøm” i sommer. Nå må selskapet bekrefte at de vil respektere markedsføringsloven i fremtiden.

I en sommerkampanje for et spotprisprodukt tilbød Telinet Energi nye kunder gratis strøm i juni, juli og august, uten påslåg og gebyrer.

Ifølge Forbrukerombudet unnlot Telinet imidlertid å opplyse om hva prisen for produktet ville være etter at kampanjeperioden var over. Dermed måtte kunden selv lete seg frem på Telinets nettsider, noe som ifølge ombudet er et brudd på markedsføringsloven.

– Når et selskap markedsfører en kampanjepris eller gratis bruk i en viss periode, er de også forpliktet til samtidig å opplyse om hva prisen vil være når kampanjeperioden er over. Uten disse opplysningene kan kunden umulig ta en informert økonomisk beslutning før han eller hun bytter strømleverandør, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

I kampanjen ble det heller ikke opplyst om at «gratistilbudet» var begrenset oppad til et forbruk på 5.000 kWh.

– Dette er også vesentlige opplysninger som kunden har krav på å få vite før de inngår en avtale. Slik annonsen fremsto, er den egnet til å påvirke forbrukere til å ta økonomiske beslutninger de ellers ikke ville tatt, sier Nergård.

Ifølge loven skal alle vesentlige opplysninger tas inn i annonsen der kunden blir oppfordret til å kjøpe et produkt. Det er ikke tilstrekkelig å legge disse på nettsidene til selskapet, skriver ombudet.

Ombudet har nå bedt Telinet om å bekrefte at selskapet vil følge loven i fremtidig markedsføring.

Øystein Meland
oystein@montel.no
08:26, Friday, 20 September 2013

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?