Hjem > Siste nytt > Forbrukerombudet med klare råd til strømkundene

Forbrukerombudet med klare råd til strømkundene

Europower Energi
Publisert 17.11.2017, sist oppdatert 17.11.2017
Med oppdatert strømprisportal er det enklere for kundene å styre unna lokkeavtaler. Forbrukerombudet er fornøyd, men gir likevel kundene noen råd ved valg av strømleverandør.


Illustrasjonsfoto: Shutterstuck

(Europower) Med oppdatert strømprisportal er det enklere for kundene å styre unna lokkeavtaler. Forbrukerombudet er fornøyd, men gir likevel kundene noen råd ved valg av strømleverandør.

I den nye portalen kan ikke strømleverandørene gjemme store prisøkninger etter kampanjetilbud. Det er Forbrukerombudet fornøyd med.

— Det er godt nytt for de som vil bytte leverandør, sier juridisk direktør hos Forbrukerombudet, Frode Elton Haug.

Han viser til at det er enklere å styre unna lokkeavtaler nå. Samtidig erkjenner Forbrukerombudet at det fortsatt er krevende å velge strømleverandør. De har derfor kommet med følgende punktliste som kundene bør forholde seg til ved valg av strømleverandør.

  • Ikke kjøp strøm fra telefonselgere, på gata eller døra. Disse avtalene er dyrere enn de du finner selv på internett, og har ofte bindingstid og høye gebyr for å si opp.
  • Styr unna avtaler der du betaler på forskudd.
  • Husk at noen leverandører krever eFaktura og/eller avtalegiro for at du ikke skal måtte betale en høyere pris.

Leverandørene har skjerpet seg

Men Forbrukerombudet kommer også med ros til leverandørene. Ombudet sendte i fjor høst ut brev til alle landets strømleverandører med beskjed om å gjøre informasjon om priser og vilkår klarere og enklere tilgjengelig. De ble også pålagt å sende varsel om endringer direkte til kundene.

En kontroll foretatt i vinter viste at de fleste hadde fått ting på plass, selv om det gjensto noe hos noen mindre leverandører.

— Alle leverandørene vi har kontrollert sender nå varsel om endringer slik de må. De gir også bedre informasjon om pris og vilkår som bindingstid og gebyr for brudd på avtalen, sier Haug.

Skrevet av Mona Adolfsen - Europower.

Du vil kanskje også se

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?