29.01.2014

Forbrukerombudet fikk 90 strømklager i 2013

frode-elton-haug-64-web(Montel) Telefonsalg er fremdeles hovedårsaken til at folk klager på strømleverandøren, viser tall Forbrukerombudet har sammenstilt for Montel.
– Vi fikk 90 skriftlige strømklager i fjor, og mange av dem dreier seg om telefonsalg, sier direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til Montel.

På topp ligger som i fjor Norgesenergi, som har fått 22 klager totalt. Like etter følger Telinet Energi og Fortum med 14 klager hver.

– For Telinets del så er flere av klagene relatert til selskapets bruk av forskuddsfakturering, og det er typisk en klageart som kommer inn om vinteren når prisene er forventet opp og forskuddene dermed øker, sier Haug.

Ny på topp 5-listen over selskaper det klages på er Hafslund Strøm.

– Hafslund har fått 10 klager i 2013, og det er klager både på telefonsalg men også på at de skal ha mottatt salgshenvendelser på epost eller SMS som forbrukerne oppgir at de ikke har bedt om å få, sier han.

Inntoget til Hafslund Strøm på statistikken innebærer at Hafslund-konsernet står for rundt 1/3 av alle strømklager, med samlet 32 av 90 klager. I fjor hadde Norgesenergi alene over en tredel av alle klagene. (Se relatert sak)

Antallet skriftlige klager til Forbrukerombudet på strømleverandører har de siste årene ligget stabilt. For 2012 var tallet 94. Året før var tallet 110. (Se relatert sak).

– Vi får hvert år inn 4.000 skriftlige klager, så strømleverandørene utgjør for så vidt en liten del av dette volumet. Likevel er det et tall som kan være noe høyt sammenliknet med andre bransjer, sier Haug.

Forbrukerombudets topp fem-liste over selskap med flest klager i 2013:

Norgesenergi (22 klager)
Fortum (14)
Telinet Energi (14)
Hafslund (10)
Fjordkraft (7)

Øystein Meland

oystein@montel.no
13:34, Tuesday, 28 January 2014


Markedskommentar uke 49 2018

Denne uken har vært relativt mild med temperaturer over eller på det som er normalt for årstiden, og prisen har variert noe lavere enn uken før.

Les mer

EPSI - strømbransjen 2018

Etter mange år med oppgang så faller tilfredsheten til norske strømforbrukere markant. Etter et år med relativt høye strømpriser, mye vær og mange strømbrudd er tilfredsheten med kraftleverandørene tilbake på nivået fra 2013. Til tross for en tydelig tilbakegang er det nok en gang kundene til Gudbrandsdal Energi som er mest fornøyde.

Les mer

Markedskommentar uke 48 2018

Denne uken har det vært store variasjoner i spotprisene fra dag til dag. Den høye prisen skyldes kaldt vær med høyt strømforbruk og liten vindkraftproduksjon.

Les mer

Temperaturfall, økt forbruk og høyere strømpris

Temperaturen falt med 8 grader og det økte forbruket og strømprisen. Nordmenn måtte bruke mye strøm til oppvarming i forrige uke, og det førte til økt strømpris.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?