Hjem > Siste nytt > Forbrukerombudet fikk 90 strømklager i 2013

Forbrukerombudet fikk 90 strømklager i 2013

Publisert 29.01.2014, sist oppdatert 05.09.2017

frode-elton-haug-64-web(Montel) Telefonsalg er fremdeles hovedårsaken til at folk klager på strømleverandøren, viser tall Forbrukerombudet har sammenstilt for Montel.
– Vi fikk 90 skriftlige strømklager i fjor, og mange av dem dreier seg om telefonsalg, sier direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til Montel.

På topp ligger som i fjor Norgesenergi, som har fått 22 klager totalt. Like etter følger Telinet Energi og Fortum med 14 klager hver.

– For Telinets del så er flere av klagene relatert til selskapets bruk av forskuddsfakturering, og det er typisk en klageart som kommer inn om vinteren når prisene er forventet opp og forskuddene dermed øker, sier Haug.

Ny på topp 5-listen over selskaper det klages på er Hafslund Strøm.

– Hafslund har fått 10 klager i 2013, og det er klager både på telefonsalg men også på at de skal ha mottatt salgshenvendelser på epost eller SMS som forbrukerne oppgir at de ikke har bedt om å få, sier han.

Inntoget til Hafslund Strøm på statistikken innebærer at Hafslund-konsernet står for rundt 1/3 av alle strømklager, med samlet 32 av 90 klager. I fjor hadde Norgesenergi alene over en tredel av alle klagene. (Se relatert sak)

Antallet skriftlige klager til Forbrukerombudet på strømleverandører har de siste årene ligget stabilt. For 2012 var tallet 94. Året før var tallet 110. (Se relatert sak).

– Vi får hvert år inn 4.000 skriftlige klager, så strømleverandørene utgjør for så vidt en liten del av dette volumet. Likevel er det et tall som kan være noe høyt sammenliknet med andre bransjer, sier Haug.

Forbrukerombudets topp fem-liste over selskap med flest klager i 2013:

Norgesenergi (22 klager)
Fortum (14)
Telinet Energi (14)
Hafslund (10)
Fjordkraft (7)

Øystein Meland

oystein@montel.no
13:34, Tuesday, 28 January 2014


Du vil kanskje også se

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?