28.02.2013

Forbrukerne må ta nettregningen

(Montel) Både Energi Norge og Norsk Industri er klare på at det er forbrukerne som må ta hoveddelen av regningen på 130 millioner kroner for investeringer i nytt nett fram mot 2020.

I ettermiddag ble Thema Consultings nye rapport om nettinvesteringer fram mot 2020 lagt fram i Oslo. Rapporten viser at det fram til 2020 er planlagt investeringer på alle nivåer i nettet på rundt 130 milliarder kroner.

Under presentasjonen av rapporten var meldingen både fra Oluf Ulseth i Energi Norge og Stein Lier-Hansen i Norsk Industri at det er forbrukerne som må ta størstedelen av regninga.

– Det vil være rammer for hva industrien kan være med å betale. Samtidig hvis dette veltes over på produsentene, så dytter du prosjekter fra Norge til Sverige, og det gjør at alminnelig forsyning vil måtte ta hoveddelen av dette, sa Ulseth.

Lier-Hansen var like klar på at industrien ikke kan ta for mye av de kommende nettkostnadene. Han viste til at brukerne av elektrisk kraft har ulik betalingsevne og betalingsmulighet. Husholdninger har for eksempel en mye større evne til å betale høyere nettleie enn kraftkrevende industri.

– Utbyggingen av nettet må skje på en slik måte at næringslivet ikke skvises ut ved at kostnadene blir for høye. Kraftforedlende industri konkurrerer ikke nasjonalt, men internasjonalt. Det betyr at de har en annen betalingsevne enn andre brukere, sa Lier-Hansen.

Han pekte også på at kraftkrevende industri leverer systemtjenester til nettet, ved at forbruket her kan kobles ut hvis det blir knapphet på kraft.

– Et fravær av denne industrien vil også føre til nye og unødvendige nettinvesteringer, sa Lier-Hansen, som viste til at dette forbruket som regel er plassert lagt fra de andre store forbruksområdene i Norge.

– Stor utfordring
Håkon Thaule i Thema, som har ledet arbeidet med rapporten, sa at betalingsviljen til å opprettholde et godt nett er svært høy for vanlige forbrukere og tjenesteytende næringer, men langt mindre for kraftkrevende industri.

– Vi har en stor utfordring om å bli enige om hvem som skal finansiere utbyggingene, sa Thaule, som advarte mot at industrien kan bli skadelidende av for høye kostnader, samtidig som det er svært viktig å sikre forståelse for behovet for økte nettinvesteringer blant publikum.

Han mente også at det er svært viktig at bransjen klarer å synliggjøre at man får til en kostnadseffektivisering.

– Skal man få aksept for nettinvesteringene, så må man jaggu vise fram at man gjør dette så kostnadseffektivt som mulig. Ellers får man ikke aksept for dette, sa Thaule.

Gert Ove Mollestad

gert@montel.no
15:48, Wednesday, 27 February 2013


Sammendrag av kundetilfredsheten i privatmarkedet, Norge 2017

Gudbrandsdal Energi er selskapet som topper bransjesammendraget, og med en kundetilfredshet på 81 så er hovedvekten av kundene svært godt tilfredse.

Les mer

Prishopp på kalde og tørre varsler

De nærmeste kraftkontraktene steg markant i pris fredag etter at værvarslene indikerer et langvarig blokkerende høytrykk over Norden som vil gi lave temperaturer, lite nedbør og rolige vindforhold.

Les mer

Nesten 90% av nettselskapene unngår funksjonelt skille

De aller fleste nettselskapene slipper unna det såkalte funksjonelle skillet, etter at Kristelig Folkeparti denne uken besluttet å støtte Senterpartiets forslag om å sette grensen ved 30.000 nettkunder.

Les mer

Blockchain vil bli like viktig som internett

Blockchain-teknologi kan senke transaksjonskostnadene og åpne nye muligheter i kraftmarkedet, ifølge ekspertene på Energi Norges fremtidsseminar denne uken.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]