13.05.2014

EU har vedtatt at elbiler må støye mer

Ampera-GE1-1024x768Elbil.no: Petter Haugneland. Foto: Gudbrandsdal Energi

I stedet for å jobbe for mindre støy i byene, har EU vedtatt at elbiler må støye mer.

Elbiler støyer mindre enn vanlige biler fordi de ikke har en bråkete forbrenningsmotor. Men i høy fart vil man uansett høre lyd fra dekk og vindsus. I lavere fart vil du bare høre en svak pipelyd fra den elektriske motoren hvis den ikke har et fett stereoanlegg.

Blant annet har blinde og svaksynte klaget på at elbiler og hybridbiler gjør dem mer utrygge i trafikken. Derfor har det kommet krav om at biler med elektrisk motor må ha en varsellyd ved lav fart. USA har allerede innført krav om fotgjengervarsel for elbiler og hybridbiler. Nå følger EU og dermed også Norge etter.

Elbilforeningen har tidligere oppfordret elbilistene til å være ekstra oppmerksom på myke trafikantersom ikke hører at de kommer kjørende. Men et stort problem er det ikke så vidt vi har erfart. I vår spørreundersøkelse fra 2012 oppgir over 80 prosent av elbilistene at de aldri har opplevd farlige situasjoner med myke trafikanter.

Men i stedet for å fjerne roten til problemet, nemlig de bråkete og forurensende bilene, velger EU i stedet å kreve at de stillegående elbilene skal bråke mer. Hvis støybildet i byene hadde vært lavere hadde du også hørt elbilen – og fuglene.

Kravene fra EU:

  • Elbiler er påkrevd å automatisk lage lyd fra start til opp til ca 20 km/t og ved rygging
  • Lyden skal være kontinuerlig og varsle fotgjengere og andre myke trafikanter om at et kjøretøy er i bevegelse
  • Elbilen kan ha en pauseknapp som stopper lyden midlertidig
  • Varsellyden skal ikke være høyere enn fra en tilsvarende bil med forbrenningsmotor under samme forhold

Les mer hos Støyforeningen

Markedskommentar uke 24 2019

Etter flere uker med store nedbørsmengder er den hydrologiske balansen forbedret med rundt 6 TWh siden starten av juni. Denne uken vil mest sannsynlig ende på normale nedbørsmengder i Norge, men bare rundt halvparten av normalen i Sverige. Fremtidsmarkedet har svekket seg med nesten 2 øre i fronten og rundt et halvt øre på de lengre kontraktene.

Les mer

Felles løsning for mobilbetaling i Europa

Hele sju ulike leverandører av betalingstjenester slår seg sammen for å forenkle mobilbetaling i Europa. Vipps er Norges "representant" i dette samarbeidet som blant annet skal bestå av den kinesiske kjempen Alipay.

Les mer

Markedskommentar uke 23 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 9,6 og 33 øre/kWh, mot 25-37 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Hva skjedde med CO2-prisen?

Prisen på CO2-kvoter påvirker strømprisen, og det siste halvannet året har CO2-prisen steget kraftig. Her er en forklaring på CO2-markedet fra C til 2.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?