13.05.2014

EU har vedtatt at elbiler må støye mer

Ampera-GE1-1024x768Elbil.no: Petter Haugneland. Foto: Gudbrandsdal Energi

I stedet for å jobbe for mindre støy i byene, har EU vedtatt at elbiler må støye mer.

Elbiler støyer mindre enn vanlige biler fordi de ikke har en bråkete forbrenningsmotor. Men i høy fart vil man uansett høre lyd fra dekk og vindsus. I lavere fart vil du bare høre en svak pipelyd fra den elektriske motoren hvis den ikke har et fett stereoanlegg.

Blant annet har blinde og svaksynte klaget på at elbiler og hybridbiler gjør dem mer utrygge i trafikken. Derfor har det kommet krav om at biler med elektrisk motor må ha en varsellyd ved lav fart. USA har allerede innført krav om fotgjengervarsel for elbiler og hybridbiler. Nå følger EU og dermed også Norge etter.

Elbilforeningen har tidligere oppfordret elbilistene til å være ekstra oppmerksom på myke trafikantersom ikke hører at de kommer kjørende. Men et stort problem er det ikke så vidt vi har erfart. I vår spørreundersøkelse fra 2012 oppgir over 80 prosent av elbilistene at de aldri har opplevd farlige situasjoner med myke trafikanter.

Men i stedet for å fjerne roten til problemet, nemlig de bråkete og forurensende bilene, velger EU i stedet å kreve at de stillegående elbilene skal bråke mer. Hvis støybildet i byene hadde vært lavere hadde du også hørt elbilen – og fuglene.

Kravene fra EU:

  • Elbiler er påkrevd å automatisk lage lyd fra start til opp til ca 20 km/t og ved rygging
  • Lyden skal være kontinuerlig og varsle fotgjengere og andre myke trafikanter om at et kjøretøy er i bevegelse
  • Elbilen kan ha en pauseknapp som stopper lyden midlertidig
  • Varsellyden skal ikke være høyere enn fra en tilsvarende bil med forbrenningsmotor under samme forhold

Les mer hos Støyforeningen

Video: markedskommentar august 2019

Det er mange faktorer som påvirker strømprisene, men hvordan vil prisene utvikle seg fremover? I denne ferske markedskommentarene ser vi på hydrologisk balanse, hvordan kullprisene påvirker strømprisene osv.

Les mer

Markedskommentar uke 33 2019

Denne uken har gitt noe lavere spotpriser da mer vind har gitt høyere vindkraftproduksjon som slår direkte ut i spotprisene. Mindre nedbør i værvarslene har økt prisene i terminmarkedet for kraft for kontraktene på de førstkommende månedene, mens kontraktene lenger ut på kurven har falt i takt med lavere brenselspriser og CO2-kvotepris.

Les mer

Markedskommentar august 2019

I øyeblikket har vi et høyere strømprisnivå enn normalt for årstiden. Vi har et underskudd i ressurssituasjonen når vi summerer vannet i magasinene, snøen i fjellet og tilsig fra elver og terreng. Vi har høye marginalkostnader på de kullfyrte produksjonsenhetene. CO2 og kull prisene i sum ligger høyere enn de har gjort de senere år. Det er spådd en normal værtype fremover uten de store nedbørsmengdene i varslene. Det betyr at strømprisene vil holde seg relativt høye i tiden fremover. Det gjør at kundene vil få en høyere strømregning enn det som har vært normalt de senere årene, med unntak av fjordåret.

Les mer

Kjetil Lund: – Vi må basere oss på effekttariffer

NVE-sjef Kjetil Lund sier at svært mye taler for at det bør innføres effekttariffer i nettleien i Norge, og at et nytt høringsutspill vil komme fra direktoratet i løpet av høsten.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?