06.11.2013

Ernas klimatale får hard medfart

[caption id="attachment_9579" align="alignright" width="190"]Vindmøller Foto: Gunnveig Jakobsen Gudbrandsdal Energi[/caption]

Skriver inn regjeringens vedtak fredag om å stanse anbudskonkurransen for full co2-håndtering. Teknologisenteret beholdes.

Oslo (NTB-Mats Rønning): Miljøorganisasjonene er ikke nådige etter å ha hørt Erna Solbergs første klimatale som statsminister. Et drepende kjedelig ekko av Jens Stoltenberg, lyder omkvedet.

– Hun var usedvanlig defensiv. Her var det ikke mye nytt. Talen kunne like gjerne ha vært holdt av Jens Stoltenberg, sier daglig leder Marius Holm i Zero til NTB. Han mener Solberg la altfor stor vekt på internasjonale klimaforhandlinger og en pris på CO2 framfor å snakke om konkrete tiltak i Norge.

– Et eneste stort gjesp og et varsel om klipp og lim-politikk fra Stoltenberg, sier Arild Hermstad i Framtiden i våre hender. Også Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken er skuffet.

– Å fortsette å investere i klimaødeleggende ressurser som olje, gass og kull er ikke bare dumt, det er destruktiv, sier han.

– Mer ambisiøs

Forventningene var store til talen Erna Solberg skulle holder under åpningsdagen av Zerokonferansen i Oslo tirsdag. Retningen for den nye regjeringens klimapolitikk skulle stakes ut.

– Vi går fra ord til handling. Vi skal forsterke klimaforliket – og bringe mer ambisiøse planer til Stortinget, sa Solberg og viste til skattefradrag for enøktiltak, etablering av en grønn skattekommisjon, økt pengebruk fra klima- og energifondet og krav om at alle nye offentlige kjøretøyer skal ha lav- eller nullutslippsteknologi.

Å flytte godstrafikk fra vei til sjø og bane er et annet tiltak hun har tro på.

– Det er selvsagt et spørsmål om offentlige budsjettprioriteringer, men også om å finne de gode løsningene, sa statsministeren.

Solberg mener det er et paradoks at det meste av frakten mellom landets oljebaser sendes med vogntog når de ligger ved kysten. Hun viser til at basene ligger ved havner, og at sjøtransport kan redusere utslippene med mellom 50 og 70 prosent.

– Likeledes vet vi at mange som sender frakt langs veiene kunne ha brukt bane, men pålitelighet er ofte en årsak til at jernbanen velges bort. Det viser hvor viktig det er å få opp tempo i moderniseringsarbeidet av norsk jernbane, sa hun.

Ny månelanding

Den nye regjeringen er blitt kritisert for ikke å nevne klimaproblemet som et av åtte definerte satsingsområder i regjeringsplattformen. Fredag stanset regjeringen den pågående anbudskonkurransen om å utvikle fullskala CO2-håndtering utover Mongstad-anlegget. Solberg lover imidlertid at løftet om å etablere minst ett fullskala demonstrasjonsanlegg for CO2-håndtering innen 2020, står ved lag.

– Da må satsingen på teknologi bli bedre. Vi kan ikke fortsette i samme spor som tidligere. Det kommer også til å være synlig i budsjettet vi legger fram på fredag. Vi må tenke grundig gjennom hvordan vi skal gå videre for å nå målet, sa hun.

Statsministeren understreket også at regnskogsatsingen skal opprettholdes, til tross for varslede budsjettkutt.

– Det er ingen endring i regjeringens vilje til å innfri regnskogsatsingen, men budsjetteringen vil stå i samsvar med pengene som utbetales, sa hun.

Politisk kritikk

Også fra opposisjonen på Stortinget vanker det kritikk, ikke minst fra Miljøpartiet De Grønne.

– Dette var som å høre et oljeseismisk ekko av Jens Stoltenberg. Erna Solberg ønsker fortsatt full gass for oljenæringen og nører opp under den skadelige todelingen av norsk økonomi, sier talskvinne Hanna Marcussen.

Arbeiderpartiets Terje Lien Aasland mener Solberg var lite konkret og kom med få nyheter i en tale mange så fram til å høre.

– Dette ble en nedslående affære, sier han.

SV-leder Audun Lysbakken mener Solberg tydelig fikk demonstrert at Høyres løfter om å forsterke klimapolitikken ikke var annet enn tomme ord.

– Hun misbrukte en sjanse til å sette en grønn dagsorden etter en grå regjeringsplattform. Særlig alvorlig er det at Solberg overhodet ikke problematiserte den norske oljeavhengigheten, sier han til NTB. (©NTB)

 

Blogg: Gudbrandsdal Energi


Markedskommentar mai 2019

Hydrologisk balanse var tidlig i mai dårligere enn på samme tid enn i fjor. Nedbør de siste dagene samt varsler om mer nedbør fremover vil dog være med å bedre denne.

Les mer

Markedskommentar uke 19 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 40 og 43 øre/kWh, mot 28-40 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Bygger Nordens største batteri

Det finske vindkraftselskapet TuuliWatti Oy bygger Nordens største batteri til 3,5 millioner euro i vindparken Viinamäki i Finland.

Les mer

Norsk Kundebarometer 2019

Gudbrandsdal Energi ble for 9. gang kåret til å ha landets mest fornøyde strømkunder. Selskapet fikk hele 4 stjerner i 2019-undersøkelsen. Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?