29.10.2013

Er Elbiler trygge for magnetfelt?

Mange bekymrer seg for om magnetfelt fra elektriske biler er skadelig. Det er ikke tilfellet, viser ny forskning.


SINTEF konkluderer med at de magnetiske feltene i elbil ligger godt under grenseverdiene, og at sikkerhetsmarginene er gode.

Forskere fra sju land konkluderer med at vi kan føle oss trygge i både elbiler, hydrogenbiler, bensin- og dieselbiler. Ingen av dem utsetter passasjerer for høyere elektromagnetiske felt enn det som er anbefalt ifølge internasjonal standard. Faktisk ligger nivået langt under. Studien er så langt den mest omfattende som noen gang er gjennomført innenfor dette feltet.

SINTEF har ledet og deltatt i forskningsprosjektet, hvor også ni andre europeiske bedrifter og institutter har vært involvert.

- Det eksisterer en god del bekymring i befolkningen rundt det å bli eksponert for magnetfelt. Temaet er en gjenganger i media. Ettersom vi ser at flere transportmidler blir drevet elektrisk, er dette prosjektet veldig aktuelt, påpeker fysiker Kari Schjølberg-Henriksen i SINTEF.

I tillegg til å øke offentlighetens tillit til sikkerheten i forhold til magnetiske felt i elbil, har hensikten med prosjektet først og fremst vært å lage en standardmetode for å måle elektromagnetiske felt i elbiler.

Det er ICNIRP (Den internasjonale kommisjonen for beskyttelse mot ikke-ioniserende stråling) som definerer grenseverdiene for hva som er akseptabel eksponering for magnetfelt ved forskjellige frekvenser.

Er-Elbiler-trygge-for-magne


Foto. Jan Jansrud Gudbrandsdal Energi

Har testet elleve biltyper


Sju ulike elbiler, én hydrogenbil, to bensinbiler og én dieselbil er blitt brukt til å måle nivået av magnetfelt for å avdekke om disse er i nærheten av grenseverdiene for anbefalt eksponering for mennesker. Målingene er gjennomført på reelle biler i laboratorium og under ”live” kjøring.

De høyeste målingene i elbiler ble målt nede ved gulvet, i nærheten av selve batteriet og idet man starter bilen. Der ligger eksponering av magnetfelt på under 20 prosent av grenseverdiene anbefalt av ICNIRP. For målingene foretatt i hodehøyde, er tallet under to prosent av den samme grenseverdien.

For bensin- og dieselbiler ble eksponeringen målt til rundt ti prosent av grenseverdien. Det er altså liten forskjell på elektriske biler og bensin- og dieselbiler.

Alle langt under grenseverdien


Konklusjonen er altså at de magnetiske feltene i elbil ligger godt under grenseverdiene, og at sikkerhetsmarginene er gode.

- Det er absolutt ingen grunn til bekymring. Det som skiller denne forskningen fra lignende som er gjort tidligere, er at vi har sett på hva som bidrar til magnetfeltene. Det at hjulene går rundt medfører for eksempel store magnetfelt i seg selv, uansett biltype, opplyser Schjølberg-Henriksen.

Artikkel: Kilde Sintef

Norge en miniputt innen havvind

Mengden havvind i verden økte med 6 GW i 2019, og ytterligere 6,6 GW vil komme på plass i 2020. Totalt antar man over 200 GW vil være på plass innen 2030. Norge er knapt nevnt i en global rapport.

Mens man i Norge prater om at man skal ta en lederrolle i flytende havvind, så bygger resten av verden.

Les mer

Markedskommentar uke 32 2020

Gjennomsnittsprisen for Østlandet i NO1 denne uken har vært 1,3 øre/kWh. De lave kraftprisene ser ut til å vare til utpå høsten.

Les mer

Fortsatt behov for sterke elbilsubsidier

En evalueringsrapport fra Finansdepartementet og Klima- og miljødepartementer fastslår at det fortsatt vil være behov for elbilsubsidier, men at det norske momsfritaket har gitt reduserte priser og økt etterspørsel etter elbiler.

Les mer

Kraftprisen i juli: 95 prosent lavere enn i 2019

Kraftprisene fortsetter å holde seg svært lave, spesielt i Sør-Norge. Prisen i juli ligger an til å bli hele 95 prosent lavere enn i juli i fjor.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?