29.10.2013

Er Elbiler trygge for magnetfelt?

Mange bekymrer seg for om magnetfelt fra elektriske biler er skadelig. Det er ikke tilfellet, viser ny forskning.


SINTEF konkluderer med at de magnetiske feltene i elbil ligger godt under grenseverdiene, og at sikkerhetsmarginene er gode.

Forskere fra sju land konkluderer med at vi kan føle oss trygge i både elbiler, hydrogenbiler, bensin- og dieselbiler. Ingen av dem utsetter passasjerer for høyere elektromagnetiske felt enn det som er anbefalt ifølge internasjonal standard. Faktisk ligger nivået langt under. Studien er så langt den mest omfattende som noen gang er gjennomført innenfor dette feltet.

SINTEF har ledet og deltatt i forskningsprosjektet, hvor også ni andre europeiske bedrifter og institutter har vært involvert.

- Det eksisterer en god del bekymring i befolkningen rundt det å bli eksponert for magnetfelt. Temaet er en gjenganger i media. Ettersom vi ser at flere transportmidler blir drevet elektrisk, er dette prosjektet veldig aktuelt, påpeker fysiker Kari Schjølberg-Henriksen i SINTEF.

I tillegg til å øke offentlighetens tillit til sikkerheten i forhold til magnetiske felt i elbil, har hensikten med prosjektet først og fremst vært å lage en standardmetode for å måle elektromagnetiske felt i elbiler.

Det er ICNIRP (Den internasjonale kommisjonen for beskyttelse mot ikke-ioniserende stråling) som definerer grenseverdiene for hva som er akseptabel eksponering for magnetfelt ved forskjellige frekvenser.

Er-Elbiler-trygge-for-magne


Foto. Jan Jansrud Gudbrandsdal Energi

Har testet elleve biltyper


Sju ulike elbiler, én hydrogenbil, to bensinbiler og én dieselbil er blitt brukt til å måle nivået av magnetfelt for å avdekke om disse er i nærheten av grenseverdiene for anbefalt eksponering for mennesker. Målingene er gjennomført på reelle biler i laboratorium og under ”live” kjøring.

De høyeste målingene i elbiler ble målt nede ved gulvet, i nærheten av selve batteriet og idet man starter bilen. Der ligger eksponering av magnetfelt på under 20 prosent av grenseverdiene anbefalt av ICNIRP. For målingene foretatt i hodehøyde, er tallet under to prosent av den samme grenseverdien.

For bensin- og dieselbiler ble eksponeringen målt til rundt ti prosent av grenseverdien. Det er altså liten forskjell på elektriske biler og bensin- og dieselbiler.

Alle langt under grenseverdien


Konklusjonen er altså at de magnetiske feltene i elbil ligger godt under grenseverdiene, og at sikkerhetsmarginene er gode.

- Det er absolutt ingen grunn til bekymring. Det som skiller denne forskningen fra lignende som er gjort tidligere, er at vi har sett på hva som bidrar til magnetfeltene. Det at hjulene går rundt medfører for eksempel store magnetfelt i seg selv, uansett biltype, opplyser Schjølberg-Henriksen.

Artikkel: Kilde Sintef

Markedskommentar uke 41 2018

Strømprisene har vært litt lavere denne uken på grunn av mer vind og nedbør, kombinert med temperaturer godt over normalen

Les mer

Slik kjøpes og selges den norske strømmen på kraftbørsen

Strøm er en vare som skal kjøpes og selges. Det eneste som er spesielt med strøm er at den må forbrukes akkurat i det øyeblikket den produseres. Vi sikrer at alle som bruker strøm vet hva den faktisk koster. forklarer kommunikasjonssjef Stina Johansen i Nord Pool til enerWE.

Les mer

Flere leverandørskifter for både privat og næring

NVEs leverandørskifteundersøkelse for andre kvartal viser en økning i antallet leverandørskifter med fem prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Les mer

Nå er det nok vann til vinterens strømproduksjon

Nå fylles vannmagasinene som skal sikre strømproduksjonen i vinter. Det er godt nytt for deg som bruker strømmen og for oss i Statnett som har ansvaret for kraftsystemet.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?