29.10.2013

Er Elbiler trygge for magnetfelt?

Mange bekymrer seg for om magnetfelt fra elektriske biler er skadelig. Det er ikke tilfellet, viser ny forskning.


SINTEF konkluderer med at de magnetiske feltene i elbil ligger godt under grenseverdiene, og at sikkerhetsmarginene er gode.

Forskere fra sju land konkluderer med at vi kan føle oss trygge i både elbiler, hydrogenbiler, bensin- og dieselbiler. Ingen av dem utsetter passasjerer for høyere elektromagnetiske felt enn det som er anbefalt ifølge internasjonal standard. Faktisk ligger nivået langt under. Studien er så langt den mest omfattende som noen gang er gjennomført innenfor dette feltet.

SINTEF har ledet og deltatt i forskningsprosjektet, hvor også ni andre europeiske bedrifter og institutter har vært involvert.

- Det eksisterer en god del bekymring i befolkningen rundt det å bli eksponert for magnetfelt. Temaet er en gjenganger i media. Ettersom vi ser at flere transportmidler blir drevet elektrisk, er dette prosjektet veldig aktuelt, påpeker fysiker Kari Schjølberg-Henriksen i SINTEF.

I tillegg til å øke offentlighetens tillit til sikkerheten i forhold til magnetiske felt i elbil, har hensikten med prosjektet først og fremst vært å lage en standardmetode for å måle elektromagnetiske felt i elbiler.

Det er ICNIRP (Den internasjonale kommisjonen for beskyttelse mot ikke-ioniserende stråling) som definerer grenseverdiene for hva som er akseptabel eksponering for magnetfelt ved forskjellige frekvenser.

Er-Elbiler-trygge-for-magne


Foto. Jan Jansrud Gudbrandsdal Energi

Har testet elleve biltyper


Sju ulike elbiler, én hydrogenbil, to bensinbiler og én dieselbil er blitt brukt til å måle nivået av magnetfelt for å avdekke om disse er i nærheten av grenseverdiene for anbefalt eksponering for mennesker. Målingene er gjennomført på reelle biler i laboratorium og under ”live” kjøring.

De høyeste målingene i elbiler ble målt nede ved gulvet, i nærheten av selve batteriet og idet man starter bilen. Der ligger eksponering av magnetfelt på under 20 prosent av grenseverdiene anbefalt av ICNIRP. For målingene foretatt i hodehøyde, er tallet under to prosent av den samme grenseverdien.

For bensin- og dieselbiler ble eksponeringen målt til rundt ti prosent av grenseverdien. Det er altså liten forskjell på elektriske biler og bensin- og dieselbiler.

Alle langt under grenseverdien


Konklusjonen er altså at de magnetiske feltene i elbil ligger godt under grenseverdiene, og at sikkerhetsmarginene er gode.

- Det er absolutt ingen grunn til bekymring. Det som skiller denne forskningen fra lignende som er gjort tidligere, er at vi har sett på hva som bidrar til magnetfeltene. Det at hjulene går rundt medfører for eksempel store magnetfelt i seg selv, uansett biltype, opplyser Schjølberg-Henriksen.

Artikkel: Kilde Sintef

58,2 prosent fra fossil energi

Det internasjonale energibyrået IEA (International Energy Agency) forteller i sin siste månedlige rapport at fossile energikilder nå står for 58,2 prosent av strømproduksjonen i OECD-landene så langt i år.

Les mer

Flere boliger fikk Enova-støtte

I første halvår utbetalte Enova totalt 82 millioner kroner i støtte til 4172 enkelttiltak i bolig. Det er mer enn 800 flere tiltak sammenlignet med samme periode i fjor.

Les mer

Markedskommentar oktober 2017

Magasinene i Skandinavia har noe mindre fyllingsgrad enn normalt for årstiden, men tar vi med snøen i fjellet og tilsig fra elver og terreng er kraftmarkedet i en overskuddsituasjon.

Les mer

Elavgiften økes til 16,58 øre/kWh

I forslaget til statsbudsjett for 2018 som Regjeringen har lagt frem i dag legges det i utgangspunktet ikke opp til en økning av særavgiftene, men de øker likevel noe.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]