08.09.2014

Energi Norge irritert på NVE og Forbrukerrådet

sedler+penger+foto+Fredrik+Europower Haakon Barstad.

Blir norske strømkunder lurt fordi de ikke velger billigste strømavtale? Og er kraftselskapenes innrapportering av ulike strømavtaler god nok? NVE og Forbrukerrådet er rykende uenig med Energi Norge om disse spørsmålene. Illustrasjonsfoto: Fredrik Kveen

Energi Norge reagerer kraftig på Forbrukerrådet og NVEs påstander om at strømkundene blir lurt fordi de betaler mer enn nødvendig for strømmen.  – Det blir som å påstå at alle som handler mat på 7-Eleven i stedet for Rema, blir lurt, sier Oluf Ulseth.

Bakgrunnen for krangelen er NVEs kartleggingsarbeid av strømavtalene som rapporteres inn til Konkurransetilsynet. Konklusjonen er at nordmenn i 2012 totalt betalte 720 millioner for mye sammenliknet med gjennomsnittet i de innrapporterte avtalene. Det betyr 660 kroner i ekstra strømregning per husstand.

– Selskapene fører oss bak lyset

Det er Dine Penger som har løftet saken fram i dag, og saken har også preget VG Netts forside.

– Det blir vanskelig å være en aktiv forbruker når man ikke finner avtalen man allerede har i prisoversikten. Man må jo sammenlikne med like forutsetninger for å finne ut hvor mye man sparer på å bytte, men det er ofte ikke mulig, sier seksjonssjef Heidi Kvalvåg i Elmarkedstilsynet i NVE til Dine Penger.

Direktør for Forbrukerrådet, Randi Flesland, er svært krass i kritikken av kraftselskapene.

– Selskapene fører oss bak lyset med sin prisstrategi. De utnytter forbrukere ved å lage så kompliserte prispakker at det blir umulig for oss å forstå hva vi egentlig betaler. I tillegg rapporterer de ikke inn mer enn halvparten av sine priser, som gjør at dette spriket oppstår, sier Flesland.

Ny portal

I denne sammenheng blir også den planlagte nye strømprisportalen nevnt. Den skal utvikles og driftes av Forbrukerrådet, og skal etter planen stå klar sommeren 2015. NVE foreslår at kraftleverandørene skal være pålagt å melde inn alle sine strømavtaler til den nye portalen, også de som ikke lenger tilbys nye kunder.

– Et slikt pålegg er helt nødvendig for å gi nordmenn nødvendig prisoversikt. Mange tror de har en bedre strømavtale enn de faktisk har, men det er viktig at dette kan sjekkes opp, sier Kvalvåg.

7-Eleven og Rema

Den ellers svært så diplomatiske Oluf Ulseth, administrerende direktør i Energi Norge, er i en pressemelding tydelig irritert på både NVE og Forbrukerrådet.

– Det er viktig med god forbrukerinformasjon, men det blir feil når NVE og Forbrukerrådet går ut og hevder at kunder som ikke til enhver tid velger rimeligste tilbud i markedet, blir lurt. Alle produkter og leverandører har ulike egenskaper som kundene verdsetter ulikt. Det blir som å påstå at alle som handler mat på 7-Eleven i stedet for Rema, blir lurt, skriver Ulseth i en pressemelding.

Vil ha annen modell

Han påpeker mobiliteten i strømmarkedet er større enn noensinne.

– Kundene bytter strømleverandør oftere enn både bank, forsikring, teleoperatør og internett. Dette viser at konkurransen i markedet fungerer, sier Ulseth.

Han har også innvendinger til NVEs forslag til ny strømportal.

– Det blir foreslått at alle kunder skal knyttes opp med sin egen strømavtale. Energi Norge er skeptisk til en slik modell, og mener det vil være mer hensiktsmessig med en sammenlikningstjeneste etter samme mal som er etablert for tele- og finanstjenester, skriver Ulseth.

Vindmøller dekket 130% av dansk døgnforbruk

Vindmøller produserte søndag for første gang mer strøm enn danskene hadde bruk for over et helt døgn, ifølge foreløpige tall fra Energinet.

Les mer

Markedskommentar september 2019

I denne markedskommentaren for september 2019 ser vi at det er en bedring i hydrologisk balanse og at den totale strømregningen til forbrukeren ligger an til å bli noe lavere i 2019 enn den var i 2018.

Les mer

Markedskommentar uke 37 2019

Denne uken har terminmarkedet for kraft steget kraftig etter usikkerhet rundt fransk kjernekraftproduksjon og produksjonskutt ved det nederlandske gassfeltet Groningen. Spotprisene har til forskjell fra terminmarkedet vært langt mer stabile og spotprisene har holdt nivået fra forrige uke.

Les mer

Markedskommentar uke 36 2019

Denne uken har vært preget av mye vind og ditto nedbør. I Norge er det 166 prosent av normal nedbør og i Sverige er det kommet over dobbelt av normalen for årstiden. Dette har ført til en forbedret energibalanse og lavere fremtidspriser.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?