04.03.2014

En strøm av fornøyde kunder

GE-FB-bildemal


Gudbrandsdal Energi har Norges mest tilfredse og lojale strømkunder, ifølge Norsk Kundebarometer. Billig strøm og Norges mest effektive kundeservice er forklaringen.


av ARVID STEEN

Gudbrandsdal Energi har hatt sterk vekst siden de entret strømmarkedet i 2002. I dag har selskapet drøyt 88 000 kunder, og kundemassen øker.

Følg Gudbransdal Energi på Facebook

Selskapet har strømavtaler som til enhver tid ligger høyt oppe på listen av de aller rimeligste. Alle avtaler avregnes i tråd med Konkurransetilsynets betingelser, noe som svært få strømleverandører er opptatt av. Markedssjef Jan Jansrud kan fortelle at det ikke bare er pris som gjør at Gudbrandsdal Energi er godt likt av Norges strømbrukere.


 

 

[quote]Vi har ikke døgnåpent kundeservice.
Det bare virker sånn av og til. -Markedssjef Jan Jansrud, Gudbrandsdal Energi[/quote]

En strom av fornoyde kunder Gudbrandsdal Energi er kåret til mest populære kraftselskap i Norge de siste tre årene. Selskapet har engasjerte medarbeidere som trives godt i jobben sin med å hjelpe folk.

Utrolig effektiv


– Vi har en svært hyggelig og effektiv kundeservice-gjeng på åtte personer som brenner for å yte den ultimate service på telefon og via e-post. Dette i tillegg til et velfungerende sentralbord. Vi svarer 92 prosent av alle telefonsamtaler innen ett minutt, og 63 prosent av samtalene besvares innen ti sekunder.
Kundene kommer rett til et «levende menneske», en kompetent kundekonsulent hvor de får hjelp. Det er ingen selvfølge hos våre konkurrenter, påpeker Jansrud.

Han forteller videre at brorparten av alle e-poster blir besvart samme dag.

– Vi svarer ikke på e-poster hele døgnet, men får en av våre kundekonsulenter en e-post en søndag kveld, er sannsynligheten stor for at kunden får svar allerede noen timer etterpå. Kundene våre pleier å bli meget positivt overrasket når de får så kjappe svar, smiler markedssjefen, og legger til:

– Vi har ikke døgnåpent kundeservice. Det bare virker sånn av og til.

Følg Gudbrandsdal Energi på Twitter

– At vi er så opptatt av å ha et godt forhold til våre kunder har ført til at vi har toppet Norsk kundebarometers markedsundersøkelse i tre år på rad innen kraftbransje-markedet. Totalt, alle bransjer slått sammen, fikk vi en syvendeplass i fjor, sier Jansrud.

3
Ann Kristin hos Gudbrandsdal Energi er en av de dyktige kunderådgiverne
som hjelper deg på Kundesenteret.

Skal gjøre hverdagen enkel


Gudbrandsdal Energi har en enkel, men effektiv nettside hvor det er lett å bestille strømavtale, og like lett å få oversikt over priser og annen informasjon angående strøm.

Følg også selskapet på Google+

Flesteparten av selskapets nye kunder kommer via denne nettsiden, men også via apper og selskapets Facebook-side.

– Vi er til stede i de kanalene våre kunder er. Vi har utviklet apper til mobil og brett og vår kundeservice-avdeling er tilgjengelig på både telefon, e-post og sosiale medier, sier Jansrud.


Enkelt og greit


Markedssjef Jan Jansrud i Gudbrandsdal Energi, har som ambisjon å gjøre det så enkelt og oversiktlig for sine kunder at de ikke trenger å ringe kundeservice.


 

 

Når det gjelder fakturering, som ofte er grunnen til at kunder ringer, har mange av Gudbrandsdal Energis kunder en kombinasjon av e-faktura/e-postfaktura og avtalegiro, noe som gjør pengeflyten mer forutsigbar og faktura-oppfølging mindre nødvendig.

– Vi liker at kundene våre tar kontakt, men de fleste kundene våre finner svar på sine spørsmål via Facebook eller hjemmesiden vår. Vi er det selskapet i Norge som synligjør prisene best og våre priser er blant de enkleste å forstå. Der ligger også en del av forklaringen på at nordmenn kårer oss til det desidert best likte kraftselskapet i Norge, sier Jansrud.

NB! Gudbrandsdal Energi har de mest tilfredse kundene i sin bransje der de 10 største strømleverandørene var med. Norsk Kundebarometer NKB, et forskningsprosjekt ved Handelshøgskolen BI.


Fornøyde kunder gir flere kunder


Kraftselskapet driver ikke med oppringninger til folk for å få dem som kunder.

– Det er ikke vår stil å sette bort rekruttering til andre. Vi får nok av nye kunder ved at fornøyde kunder anbefaler oss til venner og kjente. Samtidig har vi over tid ligget på toppen av Konkurransetilsynets kraftprisoversikt, sier Jansrud.

Han legger til:

– To tips; sjekk alltid Konkurransetilsynets kraftprisoversikt når du skal velge strømleverandør – og ikke gå for avtaler med forskuddsbetaling. Det koster ingen ting å skifte strømleverandør, og du kan skifte så ofte du måtte ønske. Når man først er blitt kunde hos oss, skal våre kunder føle seg trygge på at vi ordner opp i alt, sier Jansrud.

Markedskommentar uke 41 2018

Strømprisene har vært litt lavere denne uken på grunn av mer vind og nedbør, kombinert med temperaturer godt over normalen

Les mer

Slik kjøpes og selges den norske strømmen på kraftbørsen

Strøm er en vare som skal kjøpes og selges. Det eneste som er spesielt med strøm er at den må forbrukes akkurat i det øyeblikket den produseres. Vi sikrer at alle som bruker strøm vet hva den faktisk koster. forklarer kommunikasjonssjef Stina Johansen i Nord Pool til enerWE.

Les mer

Flere leverandørskifter for både privat og næring

NVEs leverandørskifteundersøkelse for andre kvartal viser en økning i antallet leverandørskifter med fem prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Les mer

Nå er det nok vann til vinterens strømproduksjon

Nå fylles vannmagasinene som skal sikre strømproduksjonen i vinter. Det er godt nytt for deg som bruker strømmen og for oss i Statnett som har ansvaret for kraftsystemet.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?