04.03.2014

En strøm av fornøyde kunder

GE-FB-bildemal


Gudbrandsdal Energi har Norges mest tilfredse og lojale strømkunder, ifølge Norsk Kundebarometer. Billig strøm og Norges mest effektive kundeservice er forklaringen.


av ARVID STEEN

Gudbrandsdal Energi har hatt sterk vekst siden de entret strømmarkedet i 2002. I dag har selskapet drøyt 88 000 kunder, og kundemassen øker.

Følg Gudbransdal Energi på Facebook

Selskapet har strømavtaler som til enhver tid ligger høyt oppe på listen av de aller rimeligste. Alle avtaler avregnes i tråd med Konkurransetilsynets betingelser, noe som svært få strømleverandører er opptatt av. Markedssjef Jan Jansrud kan fortelle at det ikke bare er pris som gjør at Gudbrandsdal Energi er godt likt av Norges strømbrukere.


 

 

[quote]Vi har ikke døgnåpent kundeservice.
Det bare virker sånn av og til. -Markedssjef Jan Jansrud, Gudbrandsdal Energi[/quote]

En strom av fornoyde kunder Gudbrandsdal Energi er kåret til mest populære kraftselskap i Norge de siste tre årene. Selskapet har engasjerte medarbeidere som trives godt i jobben sin med å hjelpe folk.

Utrolig effektiv


– Vi har en svært hyggelig og effektiv kundeservice-gjeng på åtte personer som brenner for å yte den ultimate service på telefon og via e-post. Dette i tillegg til et velfungerende sentralbord. Vi svarer 92 prosent av alle telefonsamtaler innen ett minutt, og 63 prosent av samtalene besvares innen ti sekunder.
Kundene kommer rett til et «levende menneske», en kompetent kundekonsulent hvor de får hjelp. Det er ingen selvfølge hos våre konkurrenter, påpeker Jansrud.

Han forteller videre at brorparten av alle e-poster blir besvart samme dag.

– Vi svarer ikke på e-poster hele døgnet, men får en av våre kundekonsulenter en e-post en søndag kveld, er sannsynligheten stor for at kunden får svar allerede noen timer etterpå. Kundene våre pleier å bli meget positivt overrasket når de får så kjappe svar, smiler markedssjefen, og legger til:

– Vi har ikke døgnåpent kundeservice. Det bare virker sånn av og til.

Følg Gudbrandsdal Energi på Twitter

– At vi er så opptatt av å ha et godt forhold til våre kunder har ført til at vi har toppet Norsk kundebarometers markedsundersøkelse i tre år på rad innen kraftbransje-markedet. Totalt, alle bransjer slått sammen, fikk vi en syvendeplass i fjor, sier Jansrud.

3
Ann Kristin hos Gudbrandsdal Energi er en av de dyktige kunderådgiverne
som hjelper deg på Kundesenteret.

Skal gjøre hverdagen enkel


Gudbrandsdal Energi har en enkel, men effektiv nettside hvor det er lett å bestille strømavtale, og like lett å få oversikt over priser og annen informasjon angående strøm.

Følg også selskapet på Google+

Flesteparten av selskapets nye kunder kommer via denne nettsiden, men også via apper og selskapets Facebook-side.

– Vi er til stede i de kanalene våre kunder er. Vi har utviklet apper til mobil og brett og vår kundeservice-avdeling er tilgjengelig på både telefon, e-post og sosiale medier, sier Jansrud.


Enkelt og greit


Markedssjef Jan Jansrud i Gudbrandsdal Energi, har som ambisjon å gjøre det så enkelt og oversiktlig for sine kunder at de ikke trenger å ringe kundeservice.


 

 

Når det gjelder fakturering, som ofte er grunnen til at kunder ringer, har mange av Gudbrandsdal Energis kunder en kombinasjon av e-faktura/e-postfaktura og avtalegiro, noe som gjør pengeflyten mer forutsigbar og faktura-oppfølging mindre nødvendig.

– Vi liker at kundene våre tar kontakt, men de fleste kundene våre finner svar på sine spørsmål via Facebook eller hjemmesiden vår. Vi er det selskapet i Norge som synligjør prisene best og våre priser er blant de enkleste å forstå. Der ligger også en del av forklaringen på at nordmenn kårer oss til det desidert best likte kraftselskapet i Norge, sier Jansrud.

NB! Gudbrandsdal Energi har de mest tilfredse kundene i sin bransje der de 10 største strømleverandørene var med. Norsk Kundebarometer NKB, et forskningsprosjekt ved Handelshøgskolen BI.


Fornøyde kunder gir flere kunder


Kraftselskapet driver ikke med oppringninger til folk for å få dem som kunder.

– Det er ikke vår stil å sette bort rekruttering til andre. Vi får nok av nye kunder ved at fornøyde kunder anbefaler oss til venner og kjente. Samtidig har vi over tid ligget på toppen av Konkurransetilsynets kraftprisoversikt, sier Jansrud.

Han legger til:

– To tips; sjekk alltid Konkurransetilsynets kraftprisoversikt når du skal velge strømleverandør – og ikke gå for avtaler med forskuddsbetaling. Det koster ingen ting å skifte strømleverandør, og du kan skifte så ofte du måtte ønske. Når man først er blitt kunde hos oss, skal våre kunder føle seg trygge på at vi ordner opp i alt, sier Jansrud.

Tror ikke på elbiler som energilager

Batteriforsker Magnus Thomassen ved Sintef tror elbiler kan bidra til et mer fleksibelt energisystem gjennom å kople seg ut på effekttopper, men veien er lang frem til de kan bruke til de kan bli batterier i lokale strømnett.

Les mer

Forbrukerombudet med klare råd til strømkundene

Med oppdatert strømprisportal er det enklere for kundene å styre unna lokkeavtaler. Forbrukerombudet er fornøyd, men gir likevel kundene noen råd ved valg av strømleverandør.

Les mer

Forventer økt nettleie på 30 prosent

De neste 10 årene er det planlagt investert over 130 milliarder kroner i det norske strømnettet. Dette er en nedgang på om lag 7 prosent eller 9 milliarder kroner i forhold til fjorårets analyse. Til tross for nedgangen øker nettleien med 30 prosent.

Les mer

Vannmagasinene er 86,3 prosent fulle

Det ble en liten nedgang i fyllingsgraden i vannmagasinene i forrige uke. Historisk sett pleier fyllingsgraden å synke litt på denne tiden av året og frem til jul. Det er et resultat av at det brukes mer strøm til å varme opp husene i Norge.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]