23.09.2016

En meget vital hundreåring

Foto: Gudbrandsdal Energi

(DEFO) Gudbrandsdal Energi fyller 100 år i år med 100.000 fornøyde kunder. Vi tok en liten prat med jubilanten, som for tiden har godt med vind i seilene.

GRATULERER MED 100-ÅRSJUBILEUM! HVORDAN SKAL DERE FEIRE DENNE BEGIVENHETEN?

Jo, tusen takk! Vi feirer 100 årsjubileet med arrangement på alle ungdomsskoler i eierkommunene på dagtid. På kveldstid er det lokale arrangement i de ulike eierkommunene med blant annet presentasjon av historieboka om GE sine 100 år. Boka er skrevet av Ingar Sletten Kolloen, som også skrev boka om Sonja. Vi arrangerer et seminar på Inntunet på Vinstra videregående skole med celebriteter som Ingar Sletten Kolloen, Kjetil Jansrud, LO-leder Gerd Kristiansen og NVE-direktør Per Sanderud. Feiringen avsluttes på Rudi Gard, der det blant annet blir konsert med superbandet Highasakite.

ER DET NOEN HENDELSER DERE ER SPESIELT STOLTE AV I LØPET AV DISSE ÅRENE?

Det er mange ting vi er stolte av, blant annet at vi passerte 100 000 kunder 26.07.2016. Veksten har vært formidabel de siste 13 årene fra en kundemasse i 2003 på 13 000 til over 100 000 i jubileumsåret. Det er vi stolte av. Vi er også stolte av Norsk kundebarometer Handelshøyskolen BI sin kundetilfredshetsmåling der vi har vært beste strømselskap de siste 6 årene. Vi ble i år nr. 3 uavhengig av bransje, bak Finn.no og Flytoget. Vi er Norges største kraftleverandør på Facebook når det kommer til antall følgere; ca 34 000. Vi har som eneste strømleverandør nettavisen Geavisa og GETV.

HVA ER HEMMELIGHETEN BAK DENNE POSITIVE UTVIKLINGEN?

Hemmeligheten er å ville noe, samt ta de utfordringer som måtte dukke opp. Energiloven for eksempel, var en slik mulighet. Vi var også tidligere ute i forhold til brorparten av konkurrentene. Dette ga oss et fortrinn. Vi har vært gode på pris og fremstår i markedet med skikkelighet og der av oppnådd en høy grad av kundetilfredshet. Vi har har vært gode på automatisering, digitalisering og internettløsninger. Vi server 100.000 kunder med 10 ansatte.

DERE ER ET AV KRAFTSELSKAPENE SOM ER DESIDERT BEST PÅ SOSIALE MEDIER. HVA ER DET DERE HAR GJORT RIKTIG HER?

Vi har ansatt de rette folka samtidig som vi har hatt sterk fokus på dette området helt fra 2012. Da Facebook ble populært i Norge for noen år siden hørte vi om at ledere i store selskaper ga ansatte sparken hvis de ble observert på Facebook i arbeidstiden. Vi tenkte motsatt og tok utfordringen. Vi er i dag eneste strømleverandøren med strømprodukter knyttet mot Facebook og Google+.

HVIS VI TREKKER EN LINJE FRA 1916 TIL NÅ. HVILKE ÅR HAR MARKERT SEG. HVILKE ENDRINGER HAR DERE MÅTTET FORHOLDE DERE TIL?

En av de største utfordringen for selskapet var å omstille seg fra 75 år med forvaltningskultur til en markedsrettet kultur etter innføring av energiloven.

HVA BLIR VIKTIG FOR DERE FREMOVER?

Konkurransen vil bli hardere i årene som kommer. Det er da viktig å kunne tilpasse seg nye ting fort og være foroverlente og innovative.

ER DET NOEN ENERGISAKER DERE MENER BØR FÅ MER OPPMERKSOMHET?

Plusskundeordningen. Vi har fått inn vår første plusskunde og avregnet denne mot forbruk og produksjon. Vi både selger og kjøper strøm. Dette området blir voldsomt spennende fremover.

ER DET EN SPESIELL SAK DERE BRENNER FOR I LOKALMILJØET?

Vi er ønsker å være en motor i lokalmiljøet, vil vil skape verdier og bidra til vekst og utvikling. Vi sponser kultur og idrett lokalt. Det har vært morsomt å se hvordan det gror blant de unge og at det er opprettet handlingsrom for å få frem lokale talenter. Vi kan referere til blant annet alpinisten Kjetil Jansrud og Øystein Skar i Highasakite.

DERE ER OGSÅ AKTIVE I LOKALMILJØET SOM SPONSOR FOR PEER GYNT-STEMNET. HVORFOR ER DETTE VIKTIG FOR DERE?

Peer Gynt-stemnet med Peer Gynt spelet på Gålå i spissen har utviklet seg til å være et av de mest profesjonelle teaterforestillingene i Norge. Dette er det viktig å støtte oppunder. Høyt nivå på prestasjoner gjør noe med folk, det vil påvirke andre i miljøet til å gjøre det bra innen andre områder, eksempel næring med mer.

HVIS DERE TAR FRAM SPÅKULA... HVORDAN TROR DERE DE NESTE HUNDRE ÅRENE BLIR FOR DERE?

Det blir hektisk og bra. Da er vi en internasjonal strømleverandør.

HVORDAN TROR DERE 200-ÅRS MARKERING BLIR FEIRET?

Ledelsen og de ansatt er er erstattet av roboter. Da er er det store spørsmålet om robotene har behov for å feire.

Les hele saken på nettsidene til DEFO.

Markedskommentar mai 2019

Hydrologisk balanse var tidlig i mai dårligere enn på samme tid enn i fjor. Nedbør de siste dagene samt varsler om mer nedbør fremover vil dog være med å bedre denne.

Les mer

Markedskommentar uke 19 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 40 og 43 øre/kWh, mot 28-40 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Bygger Nordens største batteri

Det finske vindkraftselskapet TuuliWatti Oy bygger Nordens største batteri til 3,5 millioner euro i vindparken Viinamäki i Finland.

Les mer

Norsk Kundebarometer 2019

Gudbrandsdal Energi ble for 9. gang kåret til å ha landets mest fornøyde strømkunder. Selskapet fikk hele 4 stjerner i 2019-undersøkelsen. Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?