07.07.2014

En gang elbilist, alltid elbilist

91 prosent av elbilistene i Norge er svært fornøyd og 74 prosent ville kjøpt elbil igjen.
Elbil.no Petter Haugneland.

Elbilforeningens spørreundersøkelse blant norske elbilister viser at de er svært fornøyd med sin elbil. De aller fleste vil kjøpe elbil igjen, mens bare 6 prosent vil tilbake til vanlig bil.

Hele 91 prosent oppgir at de er svært fornøyd med å være elbilist. Resterende 9 prosent er passe fornøyd. Bare 16 personer av de 3.405 som deltok i undersøkelsen er mindre fornøyd eller misfornøyd.


Ambassadører for elbil


Dagens elbilister er ambassadører for elbilen og entusiasmen smitter over på omgangskretsen. Når naboen ser at du er fornøyd med din elbil og at det fungerer i praksis, blir det lettere å ta steget for egen del.

Vi har spurt hvor mange elbilisten selv tror de har inspirert i sin omgangskrets til å kjøpe elbil. Et flertall på 22 prosent oppgir at de har inspirert to nye elbilister og 18 prosent har sørget for tre nye elbilister. Resterende fordeler seg på mellom null og fem, mens 7 prosent mener de har inspirert mer enn ti nye elbilister. Med tanke på at nær 60 prosent bare har kjørt elbil under et år lover dette godt for elbilmarkedet framover.


Naboeffekten er stor så lenge elbilistene er fornøyd. Men per dags dato er bare drøyt en prosent av personbilparken elbil, så elbilfordelene må få virke lenge ennå.

Velger elbil igjen


Resultatene tyder videre på at du må ha prøvd elbil før du skjønner hvor bra det egentlig er. Både for miljø, kjøreopplevelse og økonomi.

I en tilsvarende spørreundersøkelse blant et representativt utvalg av den norske befolkningen er det bare 18 prosent som er helt enig eller enig i at de hadde valgt elbil hvis de skulle kjøpt bil i morgen. Blant de som allerede har elbil er det tilsvarende 74 prosent som hadde valgt elbil og 9 prosent ladbar hybrid. Bare 6 prosent vil tilbake til vanlig bil.


Få har kjørt tom for strøm


I spørreundersøkelsen blant elbilistene oppgir 10 prosent at de har kjørt tom for strøm en eller annen gang. Nær en tredjedel (27 prosent) har i tillegg vært nære på mens flertallet på 63 prosent svarer nei på om de noen gang har kjørt tom for strøm.Hvor mange som har kjørt tom for bensin vet vi ikke, men rekkeviddeangst ser ut til å være oppskrytt. Vi mistenker også at mange har kjørt tom for strøm bevisst for å teste hvor grensen går og hvor langt de kan kjøre på  «reservetanken» når bilen begynner å varsle at den snart trenger lading.

Om undersøkelsen «Elbilisten 2014»


Elbilforeningen gjennomfører hvert år en spørreundersøkelse blant Norges elbilister og spør om hvem de er, hvordan de bruker elbilen og hva de syns om norsk elbilpolitikk. Vi publiserer resultater fra undersøkelsen fortløpende her på elbil.no. Hele 3.405 personer deltok i årets spørreundersøkelsen de to første ukene i juni 2014. Det tilsvarer 12 prosent av alle totalt 28.827 norske elbilister da undersøkelsen ble foretatt.

Sjekk resultatene fra tidligere års spørreundersøkelse under.


Elsikkerhet i Landbruket - Energisenteret

Visste du at nærmere syv av ti branner i landbruket har en elektrisk årsak? Det har Energisenteret i Hunderfossen Eventyrpark tenkt å gjøre noe med.

Les mer

Markedskommentar uke 26 2019

Spotprisene har i uke 26 vært på samme nivå som i forrige uke og har ligget rundt 30 øre/kWh, med mindre variasjoner fra dag til dag.

Les mer

Markedskommentar uke 24 2019

Etter flere uker med store nedbørsmengder er den hydrologiske balansen forbedret med rundt 6 TWh siden starten av juni. Denne uken vil mest sannsynlig ende på normale nedbørsmengder i Norge, men bare rundt halvparten av normalen i Sverige. Fremtidsmarkedet har svekket seg med nesten 2 øre i fronten og rundt et halvt øre på de lengre kontraktene.

Les mer

Felles løsning for mobilbetaling i Europa

Hele sju ulike leverandører av betalingstjenester slår seg sammen for å forenkle mobilbetaling i Europa. Vipps er Norges "representant" i dette samarbeidet som blant annet skal bestå av den kinesiske kjempen Alipay.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?