07.03.2014

Elbilgodene bør vare til 2027

(Elbil.no)

Transnova-leder Erlend Solem

Det sa Erlend Solem (bildet) på Trøndelag Elbilforenings møte denne uka. Solem er direktør for Transnova, det statlige organet for fremme av mer miljøvennlig transport.

- Elbilgodene bør vare til 2025-27, sa han.

- Såpass lang bør perioden med fordeler være for at elbilene skal kunne konkurrere med fossilbilene, mener han. Og han la til at godene bør bestå av en pakke med forskjellige elementer, men at vi må innse at noen av disse elementene er mer utsatt enn andre.

Som et av de mest utsatte nevnte han elbilers bruk av kollektivfeltet på E18. Her har Elbilforeningen presentert forslag for hvordan elbilistene kan tilpasse seg best mulig.

- Målet må være å ikke forstyrre den gode utviklingen, understreker han.

Maks sju mil mellom hver ladestasjon

Vi fikk et klart inntrykk av at Transnova har fått en offensiv leder i Erlend Solem.

I byene bør det minimum være en ladestasjon per 200 elbiler, og i transportkorridorer som E6, E18, E39 bør det i gjennomsnitt være 50 km mellom hver hurtiglader, maksimum 70 km, oppsummerte han. Anbudsutsetting for å fylle korridorene med ladere er aktuelt.

Rundt 30 personer møtte opp på medlemsmøtet i Trøndelag elbilforening

Det var over 30 fremmøtte på Trøndelag Elbilforenings marsmøte i Teslas lokaler i Trondheim. (Alle foto: Arne Asphjell)

Solem gjør et unntak for fjelloverganger. Transnova er ikke ferdigtenkt når det gjelder utplassering av hurtigladere her. Dette krever en ekstra risikovurdering. Ladere på fjellet kan gi falsk trygghet – stengte ladere Transnova-leder Erlend Solem

her kan gi føre til kritiske situasjoner.

Transnova har gitt støtte til to norske firma for å utvikle rimelige semihurtigladere, Salto og Fastcharger. Sistnevnte bygger på løsninger utviklet for Nordsjøen. Dette er spennende prosjekter Solem har stor tro på, og som vil vise resultater i løpet av 2014.

75.000 elbiler?

Han er full av optimisme når det gjelder veksten i elbilparken:

- 75.000 elbiler på norske skilt ved utgangen av 2016, var spådommen han kastet fram for den lydhøre forsamlingen.

Og han fulgte opp med en oppmuntrende understreking av at det slett ikke er noen politiske signaler om at begrensning av godene automatisk inntrer når 50.000 elbiler er nådd.

Tvert i mot er som nevnt hans råd at fordelene videreføres til minimum 2025, men ikke nødvendigvis med alle elementer.

Les mer om møtet på Trøndelag Elbilforenings sider på Elbilforum.


Markedskommentar uke 24 2019

Etter flere uker med store nedbørsmengder er den hydrologiske balansen forbedret med rundt 6 TWh siden starten av juni. Denne uken vil mest sannsynlig ende på normale nedbørsmengder i Norge, men bare rundt halvparten av normalen i Sverige. Fremtidsmarkedet har svekket seg med nesten 2 øre i fronten og rundt et halvt øre på de lengre kontraktene.

Les mer

Felles løsning for mobilbetaling i Europa

Hele sju ulike leverandører av betalingstjenester slår seg sammen for å forenkle mobilbetaling i Europa. Vipps er Norges "representant" i dette samarbeidet som blant annet skal bestå av den kinesiske kjempen Alipay.

Les mer

Markedskommentar uke 23 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 9,6 og 33 øre/kWh, mot 25-37 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Hva skjedde med CO2-prisen?

Prisen på CO2-kvoter påvirker strømprisen, og det siste halvannet året har CO2-prisen steget kraftig. Her er en forklaring på CO2-markedet fra C til 2.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?