27.02.2015

Elbiler i vintertest på TV2


(Elbil.no) TV2 hjelper deg tester elbiler denne uka. Forhåndsreklamen viser at elbilene kjøres helt tomme for strøm, før de kjøres bort av bergingsbil.

At elbiler har kortere rekkevidde om vinteren er noe Elbilforeningen aldri har lagt skjul på. I verste fall opplever du ned mot halv rekkevidde i forhold til om sommeren.  Vi har utarbeidet en kjøpsveiledning i samarbeid med NAF og Forbrukerrådet hvor alle elbilforhandlere oppgir realistisk rekkevidde i verste og beste fall.

Av figuren under vil rekkevidden til en typisk elbil være mellom 75 – 150 kilometer avhengig av kjøreforhold og kjørestil. Det rekker for de fleste i hverdagen.


I den grad en forhandler eller selger oppgir rekkevidde til det som er oppnådd ved test under ideelle forhold, mener Elbilforeningen at det kan være grunn til å heve kjøpet. Ingen er tjent med kunder som ikke kan bruke elbilen i hverdagen.

Se teaseren for innslaget på TV2 hjelper deg, i kveld kl. 20.30, i videoen under artikkelen.

Flertall har aldri kjørt tom for strøm


Vi spurte elbilistene om de noen gang har kjørt tom for strøm. 10 prosent svarte bekreftende, mens 30 prosent hadde vært nære på å gå tom for strøm.

Resterende 60 prosent har aldri kjørt eller vært i nærheten av å kjøre tom for strøm. Det som trengs er litt ekstra planlegging og bedre ladeinfrastruktur for påfyll av strøm for de som skal på langtur.

Grunnen til at rekkevidden synker om vinteren er at kapasiteten krymper når batteriet er kaldt, økt rullemotstand på grunn av snø og slaps på veibanen, økt luftmotstand og bruk av det elektriske varmeapparatet i kupeen.

Egen kjørestil påvirker mest


Selv om kjøreforholdene har stor betydning for rekkevidden vil også kjørestil være avgjørende. Kjører du aggressivt vil batteriet tømmes raskt. Med økonomisk kjøring og forvarming av elbilen kan du selv sørge for å komme lengre.

Elbiler med begrenset rekkevidde krever litt mer planlegging eller bruk av andre alternativer når du skal på langtur. Men kjører du under minimum rekkevidde til daglig, vil en elbil faktisk fungere bedre på vinteren enn en bensin- eller dieselbil.

Ingen startproblemer selv i 30 minus og det elektriske varmeapparatet vil gi full varme umiddelbart. Du må ikke vente til forbrenningsmotoren har oppnådd optimal arbeidstemperatur før varmeapparatet faktisk fungerer.

PS. Vi hadde god grunn til å tro at både Volkswagen e-Golf og Nissan LEAF rundet ti mil i vintertesten, mens Tesla Model S kom godt og vel på riktig side av 30 mil. Det bekreftes i denne ferske saken.


Elbil.no
SKREVET AV PETTER HAUGNELAND

Markedskommentar uke 45 2019

Denne uken har gradestokken krøpet langt ned på minussiden og det har fått direkte følger for spotprisene. Det toppet seg på onsdag med over 53 øre/kWh i gjennomsnitt for hele døgnet. I timen mellom 18 og 19 var timesprisen helt oppe på 85,7 øre/kWh. Årsaken til de høye prisene er kombinasjonen kaldt vær og lite vind.

Les mer

Markedskommentar uke 43 2019

Spotprisene i forrige uke på Østlandet i prisområde NO1 ble marginalt høyere enn uken før og endte på 36,4 øre/kWh. Denne uken er høyere priset og ser ut til å bli rundt 37,9 øre/kWh.

Les mer

NVE varsler gradvis innføring av effekttariffer

NVE vil lansere flere forskjellige modeller for effekttariffer, og disse kan innføres gradvis over flere år, ifølge et nytt forslag til innretning av nettleien som snart sendes ut på høring.

Les mer

Markedskommentar uke 42 2019

Prisen på Østlandet i prisområde NO1 ble i forrige uke 36,3 øre/kWh. Denne uken ser ut til å bli marginalt lavere, rundt 36 øre/kWh.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?