06.12.2016

Elbiler og datasentre bidro til økt elforbruk

(Montel) Kaldere vær bidro til et løft i elforbruket fra 2014 til 2015, men forbruksveksten fikk også drahjelp fra industrien, oljevirksomheten, datasentre og flere elbiler, ifølge NVE-sjef Per Sanderud.

– Veksten i elforbruket er litt større enn vi kanskje hadde ventet, selv om vi ikke hopper veldig i været av dette. Men det er interessant å se at det er en vekst, sier Sanderud til Montel.

SSB slapp i forrige uke forbrukstallene for 2015, som viste at det var en økning i det totale nettoforbruket av strøm på 2,6 prosent, og at forbruket endte på 120 TWh i fjor.

Basert på SSB-tallene, samt noen egne beregninger, har NVE også dekomponert forbruket, og NVE opererer med en forbruksvekst på nær 3 TWh.

Ifølge Sanderud steg forbruket med 1,8 TWh i byggsektoren, mens industrien og petroleumssektoren begge økte forbruket med 0,5 TWh.

– Så skyldes også noe av økningen kaldere vær. Det er vanskelig å beregne dette nøyaktig, men vi har kommet frem til at 0,9 TWh av forbruksøkningen kom som følge av at 2015 var litt kaldere enn 2014, sier Sanderud, som legger til at det i 2015 var lave kraftpriser, men at det er vanskelig å anslå utslaget det gir for det økte kraftforbruket.

Elbilene trekker mer
Det som også er interessant er at nye forbruksgrupper nå begynner å bli såpass store at de begynner å gjøre utslag på statistikken, ifølge Sanderud.

NVEs beregninger viser at forbruket til elbiler steg med 0,1 TWh fra 2014 til 2015, og at forbruket i datasentre steg med tilsvarende mengde.

– Forbruket til elbilene vil vokse i årene fremover. Hvis hele transportflåten skulle gått over til el, ville det gitt et økt forbruk på 12-15 TWh i året. Nå har elbilforbruket vokst med 0,1 TWh på ett år, og dette er noe man merker på statistikken, selv om det ikke tar av ennå.

Regjeringen og støttepartiene ble i helgens budsjettavtale enige om at nullmosen for elbiler skal videreføres til 2020, samt om fritak for årsavgift for elbiler.

I tillegg vil både Tesla og Opel i 2017 slippe nye modeller som har lengre rekkevidde og er vesentlig billigere enn dagens elbiler med lang rekkevidde.

– Her kommer det en teknologiutvikling som vi får håpe bidrar til at det blir en videre økning i elbilutbredelsen, sier Sanderud.

Markedskommentar uke 42 2020

Spotprisen på Østlandet i prisområde NO1 har den siste tiden steget betraktelig, fra rundt 3-4 øre/kWh de første dagene i oktober til over 20 øre/kWh de siste dagene denne uken.

Les mer

Markedskommentar uke 41 2020

Spotprisen på Østlandet i prisområde NO1 ble i forrige uke 2,95 øre/kWh. Denne uken ser prisen ut til å bli rundt 9 øre/kWh. Det er fremdeles svært lave kraftpriser i Norge og prisene ligger godt under prisene i våre naboland som Sverige, Danmark og Finland. Forventet pris for kommende uke er 15 øre/kWh for Sør-Norge.

Les mer

Blir det flere år med lave priser?

Mer vannkraft, mer vindkraft og mer kjernekraft gjør at kraftprisene kan holde seg lave lenge.

Les mer

Markedskommentar uke 40 2020

Strømmarkedet har lagt bak seg en stabil uke der prisen på Østlandet i prisområde NO1 i gjennomsnitt ser ut til å bli rundt 2,5 øre/kWh. Forventet pris for kommende uke er rundt 6 øre/kWh.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?