Elbiler gir effektutfordring
Nå er det flere Tesla-biler per innbygger i Rogaland enn i California. Flere elbiler gir effektutfordringer i nettet. Smarthusteknologi kan være et alternativ til forsterket nett og medfølgende anleggsbidrag. Foto: Tesla Motors, Inc
Rogaland har gått forbi California i flest Tesla-biler per innbygger. Økt bruk av elbiler vil også trekke mer effekt fra nettet. Kunder som trenger mer kapasitet i nettet må påregne et anleggsbidrag.
Lyse Elnett ser ikke på utviklingen i antallet elbiler som en utfordring, men som en mulighet.
– De fleste elbiler i dag trekker ikke mer strøm enn et par panelovner. Men etter hvert som batteristørrelse og rekkevidde utvides, vil de også trekke mer effekt fra nettet vårt, forteller Åshild Helland i Lyse Elnett.
Dekkes av kunden
Forsterking av nettet for økt uttak til eksisterende kunder, må dekkes av den som utløser utbyggingstiltaket, i form av et anleggsbidrag. Det vil si at kunder som trenger mer kapasitet i strømnettet for å lade elbilen må dekke sin andel av investeringskostnaden via et anleggsbidrag.
Alternativ løsning
Den store økningen i belastningen på strømnettet kommer når induksjonsplatetoppen og gjennomstrømmingsvarmeren for vann brukes samtidig som en Tesla lader i garasjen. Lyse anbefaler imidlertid Smartly, Lyses nye smarthussystem, som en løsning. Med dette styringssystemet kan kunden programmere at laderen tar pause når det er behov for strømforbruk til andre ting.
– Dette vil være en god løsning slik at vi unngår belastningstopper i vårt strømnett, samtidig som det nok er billigere for mange kunder enn et anleggsbidrag, forklarer Helland