Det er statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OVF) som viser dette. Det statistikken ikke sier noe om, er hvilke konsekvenser den økende mengden elbiler vil få for kraftbransjen.
I flere sammenhenger har elbilene blitt trukket fram som noe som kan redusere det økende kraftoverskuddet i Norge og Norden.
Ser man nærmere på energien elbilene bruker, ser man at elbilene i den sammenheng vil få liten betydning.
Ulike analyser viser at det nordiske kraftoverskuddet vil være sted mellom 30 og 50 TWh i 2020. Elbilene kommer til å bruke bare en liten brøkdel av dette.
3750 kWh
Strømforbruket til elbiler blir gjerne satt til 0,2 kWh per kilometer. Vi setter forbruket til 0,25 kWh/km, både fordi oppgitte tall gjerne er urealistisk lave og fordi bilene blir tyngre.
Tall fra SSB viser at gjennomsnittlig årlig kjørelengde for personbiler er 12.900 kilometer i året. Nye biler blir imidlertid vesentlig mer brukt enn eldre biler, så vi setter gjennomsnittlig kjørelengde til 15.000 kilometer.
Med de forutsetningene bruker en elbil 3750 kWh årlig.
Et spørsmål ingen foreløpig har svar på, er hvor mange elbiler som kommer på veiene. Det avhenger av en rekke faktorer, som teknologiutvikling både på elbiler og fossilbiler, avgiftssystemet, når elbilene mister avgiftsfordelene (se egen sak), og wow-faktoren Tesla har bidratt med.
0,75 TWh
Det er registrert omtrent 2,5 millioner personbiler i Norge. 20.000 av disse er per i dag elbiler. Om samtlige personbiler hadde gått på strøm ville det tilsvare et strømforbruk på 9,4 TWh.
Et mer realistisk antall i overskuelig framtid er 200.000 elbiler. Det vil tilsvare et strømforbruk på 0,75 TWh - altså en ytterst liten andel av det nordiske kraftoverskudd på 30 til 50 TWh.
Statistikken over nybilsalg viser en rivende utvikling, og man kan derfor velge å være optimist å regne forbruket ut i fra 500.000 elbiler. Da vil det totale strømforbruket komme opp i 1,88 TWh - heller ikke det mer enn en liten brøkdel av kraftoverskuddet.
Dette er et utdrag fra en artikkel i fagbladet Energi. Les mer i januar-nummeret om hvordan kraftbransjen er i ferd med å posisjonere seg med ladestasjoner til elbilene.