24.01.2014

Elbiler bruker knapt strøm

Ampera-GE1-1024x768

Haakon Barstad Europower. Foto: Gudbrandsdal Energi

En elbil bruker ca. 3750 kWh i året. Det blir det ikke mange TWh av totalt sett. Elbilene blir nevnt som en løsning på det økende kraftoverskuddet. Det blir de neppe, til det bruker de for lite strøm.

2013 ble året da elbilsalget i Norge tok av. Fra desember 2012 til desember 2013 var det en femdobling i antall registreringer. Nissan Leaf sto alene for 62 prosent av salget av nye elbiler i 2013. Andreplassen gikk til Tesla Model S med 20 prosent av salget.


Det er statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OVF) som viser dette. Det statistikken ikke sier noe om, er hvilke konsekvenser den økende mengden elbiler vil få for kraftbransjen.

I flere sammenhenger har elbilene blitt trukket fram som noe som kan redusere det økende kraftoverskuddet i Norge og Norden.

Ser man nærmere på energien elbilene bruker, ser man at elbilene i den sammenheng vil få liten betydning.

Ulike analyser viser at det nordiske kraftoverskuddet vil være sted mellom 30 og 50 TWh i 2020. Elbilene kommer til å bruke bare en liten brøkdel av dette.

3750 kWh

Strømforbruket til elbiler blir gjerne satt til 0,2 kWh per kilometer. Vi setter forbruket til 0,25 kWh/km, både fordi oppgitte tall gjerne er urealistisk lave og fordi bilene blir tyngre.

Tall fra SSB viser at gjennomsnittlig årlig kjørelengde for personbiler er 12.900 kilometer i året. Nye biler blir imidlertid vesentlig mer brukt enn eldre biler, så vi setter gjennomsnittlig kjørelengde til 15.000 kilometer.

Med de forutsetningene bruker en elbil 3750 kWh årlig.

Et spørsmål ingen foreløpig har svar på, er hvor mange elbiler som kommer på veiene. Det avhenger av en rekke faktorer, som teknologiutvikling både på elbiler og fossilbiler, avgiftssystemet, når elbilene mister avgiftsfordelene (se egen sak), og wow-faktoren Tesla har bidratt med.

0,75 TWh

Det er registrert omtrent 2,5 millioner personbiler i Norge. 20.000 av disse er per i dag elbiler. Om samtlige personbiler hadde gått på strøm ville det tilsvare et strømforbruk på 9,4 TWh.

Et mer realistisk antall i overskuelig framtid er 200.000 elbiler. Det vil tilsvare et strømforbruk på 0,75 TWh - altså en ytterst liten andel av det nordiske kraftoverskudd på 30 til 50 TWh.

Statistikken over nybilsalg viser en rivende utvikling, og man kan derfor velge å være optimist å regne forbruket ut i fra 500.000 elbiler. Da vil det totale strømforbruket komme opp i 1,88 TWh - heller ikke det mer enn en liten brøkdel av kraftoverskuddet.

Dette er et utdrag fra en artikkel i fagbladet Energi. Les mer i januar-nummeret om hvordan kraftbransjen er i ferd med å posisjonere seg med ladestasjoner til elbilene.


Forbrukertilsynet strammer grepet mot strømselgere

Fra nyttår endrer Forbrukerombudet navn til Forbrukertilsynet, og samtidig trer to lovendringer i kraft som hver for seg kan få stor betydning for markedsføring og salg av strøm.

Les mer

Tror ikke på elbiler som energilager

Batteriforsker Magnus Thomassen ved Sintef tror elbiler kan bidra til et mer fleksibelt energisystem gjennom å kople seg ut på effekttopper, men veien er lang frem til de kan bruke til de kan bli batterier i lokale strømnett.

Les mer

Forbrukerombudet med klare råd til strømkundene

Med oppdatert strømprisportal er det enklere for kundene å styre unna lokkeavtaler. Forbrukerombudet er fornøyd, men gir likevel kundene noen råd ved valg av strømleverandør.

Les mer

Forventer økt nettleie på 30 prosent

De neste 10 årene er det planlagt investert over 130 milliarder kroner i det norske strømnettet. Dette er en nedgang på om lag 7 prosent eller 9 milliarder kroner i forhold til fjorårets analyse. Til tross for nedgangen øker nettleien med 30 prosent.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]