31.08.2017

Distriktene kan bli dieseltapere

Foto: Gudbrandsdal Energi

(enerWE) Medlemsorganisasjonen NAF frykter at folk på bygda kan bli sittende med fossildrevne biler de må betale dyrt for å få brukt.

– Vi har sett på hvilke mål som er satt for transportsektoren og hvilke virkemidler politikerne har i dag. Og vi ser det er et gap, som først og fremst kan ramme folk i distriktene, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, i en pressemelding.

Innen 2030 skal klimagassutslippene fra transport halveres. Samtidig som det investeres stort i infrastruktur i og rundt de store byene, bygges det mye vei. Men med klimakuttene kommer også krav om at privatbilbruken må ned.

– Halvparten av folk i bygde-Norge bruker bil til og fra jobben. Dersom politikerne forsetter å skru opp drivstoffavgiften for å få ned bilbruken, rammer det de som ikke har alternativer, sier Sagedal.

Nordmenn har omfavnet dieselbilen de siste årene. Siden det har avgiftene på kjøp av bil gått i riktig retning. Mindre forurensende biler har blitt billigere, og forbrukerne har hevet seg på. Men for å nå klimamålene må det mer til enn at nybilene blir nullutslipp.

– Fossilbilene blir gamle på norske veier, hele 19 år i snitt ved vraking. Vi er bekymret for at folk på bygda som har fossilbil i dag, ikke rekker å skifte til elbil før politikerne begynner å skru opp drivstoffavgiften. Vi mener denne avgiften er gammeldags og må fjernes, sier Sagedal.

Medlemsorganisasjonen NAF frykter det kan bli et skille i transport-Norge, hvor folk i byene får stadig bedre alternativer og blir mindre avhengig av å kjøre, mens folk på bygda er like avhengig av bilen som før, men må betale dyrt for å bruke den.

– En ny regjering, uansett farge, må sikre at folk i hele landet får gode hverdagsreiser. Vi kan ikke ha flere krangler over drivstoffavgiften. Teknologien for et bedre system som ikke rammer skjevt finnes. Det handler om politikernes vilje til å ta det i bruk, sier Sagedal.

Markedskommentar uke 2 2021

Spotprisen på Østlandet i prisområde NO1 ble i forrige uke 54,9 øre/kWh. Denne uken ser prisen ut til å bli rundt 57 øre/kWh. Forventet pris for kommende uke er 52 øre/kWh for Sør-Norge.

Les mer

Markedskommentar uke 1 2021

Spotprisen på Østlandet i prisområde NO1 ble i forrige uke 25,1 øre/kWh. Denne uken ser prisen ut til å bli rundt 56 øre/kWh. Forventet pris for kommende uke er 53 øre/kWh for Sør-Norge.

Les mer

Markedskommentar uke 51 2020

Spotprisen på Østlandet i prisområde NO1 ble i forrige uke 26,9 øre/kWh. Denne uken ser prisen ut til å bli rundt 22,3 øre/kWh. Forventet pris for kommende uke er 18 øre/kWh for Sør-Norge.

Les mer

Markedskommentar uke 50 2020

Gjennomsnittlig spotpris for Østlandet (NO1) denne uken ser ut til å bli rundt 27 øre/kWh. Kommende uke ser spotprisen ut til å bli rundt 20 øre/kWh da det er ventet noe høyere temperaturer og høyere vindkraftproduksjon.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?