03.11.2014

Derfor tar FpU feil om elbil


(Elbil.no) Formannen i Fremskrittspartiets Ungdom (FpU), Atle Simonsen, argumenterer for å fjerne elbilfordelene. Uten å vise til vesentlige fakta. (Foto: Ståle Frydenlund)

En forkortet versjon av dette debattinnlegget finnes både på dagbladet.no og på trykk i Dagbladet 31. oktober 2014.

Simonsen reagerer, i et debattinnlegg 28. oktober, på Anne Marte Blindheims gode kommentar få dager før. Først med påstanden om at «alle andre straffes, selv om de er mer miljøvennlige» (les: enn elbilen). Igjen trekkes Tesla fram som den stygge ulven, selv om andre merker utgjør 85 prosent av norske elbiler. Elbiler folk flest kan kjøpe - for å bruke et begrep Frp/FpU liker.

Elbilen er mest miljøvennlig. Kia fikk gjennomført en livsløpsanalyse (av TÜV Nord) der elektriske Soul ble målt mot dieselutgaven. Konklusjon: Elbilen er 40 prosent mer miljøvennlig fra vugge til grav.

Mest påfallende er det at Simonsen har kjøpt elbil. Gjorde han det kun av miljømessige årsaker? De færreste betaler titusener ekstra for å velge grønt. Uten norsk elbilpolitikk vil salget kollapse. Ny forskning fastslår at 20-30 prosent av alle nye biler i 2020 må være ladbare, for å nå målene i Klimaforliket.

Da er det ironisk at en mulig framtidig leder i Frp, et parti som misliker avgifter, ber om økte avgifter for elbil.

CO2-kvoter er irrelevante nå


Simonsen framstår som den reneste helgen, og sier det er urettferdig at han skal passere kø i elbilen sin. Vi kan være enige på ett punkt: Sambruksfelt kan på sikt være en god idé på enkeltstrekninger.

Simonsen mener elbil er den dyreste måten å kutte CO2-utslipp, og viser til at klimakvoter koster 50 kr/tonn. Elbilfordelene kostet, ifølge et ferskt ressursregnskap fra Transportøkonomisk institutt (TØI), 1,8 mrd. kr. fra 2013 til 2014.

For alle år med elbilfritak: 2,3 mrd. kr. Med flere elbiler på sikt øker inntektene. Elbilpolitikken blir mye billigere, og kan til og med gå i pluss.

Ja, vi kunne ha kjøpt klimakvoter. Men markedet fungerer ikke, og ingenting kan slå dagens pris pr. tonn. Stortinget har dessuten vedtatt at 2/3 av utslippskuttene skal tas innenlands. Da nytter det ikke å peke på 50-lappen.

Avgjørende faktorer


FpU mener elbilene kun flytter utslippet til der strømmen produseres. Men: Det er mye enklere å rense kraftproduksjon enn utslipp fra millioner av fossilbiler. Ja, Norge importerer tidvis strøm fra Europa. Men vi er og blir nettoeksportør av fornybar energi.

Med fortsatt satsing på elbil vil produksjonen vokse, og nye kraftledninger til Tyskland og England vil øke eksporten.

Dersom Norges drøyt 2,5 mill. personbiler gikk på strøm, ville det kun kreve 5-6 prosent av norsk kraftproduksjon. Slike fakta virker dessverre ikke FpU å være opptatt av. Men andre er heldigvis det; som kvinnen som skrev disse ordene i kommentarfeltet under Simonsens innlegg:

«Jeg sykler i Oslo, og smiler hver gang jeg blir forbikjørt av en elbil, fordi jeg vet at jeg ikke puster inn helsefarlige gasser. FpU ønsker å sørge for at jeg skal puste inn eksos fra flere bensin- og dieselbiler. Jeg har to små barn, og håper for deres skyld at andelen elbiler øker, selv om det skulle innebære subsidiering av bilkjøpere som er adskillig rikere enn meg.»

Så enkelt kan det sies, FpU.

Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening

Rapport: Vind- og solkapasitet vil dobles i Sverige før 2030

Fornybarkapasiteten, ekskludert vannkraft, i Sverige er ventet å øke fra 14,8 GW i 2019 til 30,4 GW i 2030, ifølge en ny rapport fra Global Data.

Les mer

Elsikkerhet i Landbruket - Energisenteret

Visste du at nærmere syv av ti branner i landbruket har en elektrisk årsak? Det har Energisenteret i Hunderfossen Eventyrpark tenkt å gjøre noe med.

Les mer

Markedskommentar uke 26 2019

Spotprisene har i uke 26 vært på samme nivå som i forrige uke og har ligget rundt 30 øre/kWh, med mindre variasjoner fra dag til dag.

Les mer

Markedskommentar uke 24 2019

Etter flere uker med store nedbørsmengder er den hydrologiske balansen forbedret med rundt 6 TWh siden starten av juni. Denne uken vil mest sannsynlig ende på normale nedbørsmengder i Norge, men bare rundt halvparten av normalen i Sverige. Fremtidsmarkedet har svekket seg med nesten 2 øre i fronten og rundt et halvt øre på de lengre kontraktene.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?