03.11.2015

De blir først ut med ellastebiler

el-lastebil-askoASKO har bestilt tre elektriske lastebiler fra nederlandske Emoss. Helelektriske vogntog, lignende det dieseldrevne på bildet, er imidlertid ikke et alternativ nå.

(Elbil.no) I løpet av 2016 har ASKO tre elektriske lastebiler på veiene i Oslo, Bergen og Kristiansand.

Den første er ventet på veien allerede i mars. Det var ASKO-Styreleder Torbjørn Johannson som informerte om det spenstige valget dagligvaregrossisten har tatt - på Zerokonferansen i forrige uke.

Det er allerede avklart at de elektriske lastebilene skal brukes i Oslo, Bergen og Kristiansand. Hovedstaden får den første av dem.

Når ASKO blir det første selskapet i Norge som investerer i lastebiler med nullutslipp, hentes de fra nederlandske Emoss - som konverterer konvensjonelle lastebiler til elektrisk drift. ASKO-lastebilene som er i bestilling tar 18 paller, og har en nyttelast på åtte tonn. Rekkevidden er oppgitt til rundt 20 mil, noe som passer godt til nærdistribusjon.

Konseptet er velutprøvd: Allerede for to år siden rullet de første ellastebilene ut på oppdrag for bryggeriet Heineken (bildet).

Ønsker også hydrogendrift
ASKO var blant de første aktørene som underskrev ZEROs tungtransporterklæring. ASKOs mål er å fase fossile drivstoff så raskt som mulig. Innen 2020 skal selskapet bruke 100 prosent fornybar energi (generelt) og 100 prosent fornybart drivstoff (transport, inkludert biodiesel).

Under Zerokonferansen takket Johannson Enova for støtten til ellastebilene, samtidig som han lanserte ytterligere planer for selskapets flåte av tunge kjøretøy.

- Når vi så vil ønske støtte til landets første hydrogendrevne lastebil, håper vi på like positiv støtte, sa Johannson.

PS. Akkurat som «el-bil» for lengst er erstattet med «elbil», og elektrisk varebil er blitt «elvarebil», er det naturlig å kalle tunge kjøretøy «ellastebil» og «elbuss».

Ståle Frydenlund
Elbil.no

Markedskommentar mai 2019

Hydrologisk balanse var tidlig i mai dårligere enn på samme tid enn i fjor. Nedbør de siste dagene samt varsler om mer nedbør fremover vil dog være med å bedre denne.

Les mer

Markedskommentar uke 19 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 40 og 43 øre/kWh, mot 28-40 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Bygger Nordens største batteri

Det finske vindkraftselskapet TuuliWatti Oy bygger Nordens største batteri til 3,5 millioner euro i vindparken Viinamäki i Finland.

Les mer

Norsk Kundebarometer 2019

Gudbrandsdal Energi ble for 9. gang kåret til å ha landets mest fornøyde strømkunder. Selskapet fikk hele 4 stjerner i 2019-undersøkelsen. Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?