03.09.2014

Betraktninger fra en elbilist

blogg-20140901-hurtiglading_aakre_800Mitsubishi Outlander PHEV og Nissan LEAF på Grønn Kontakts hurtigladestasjon i Drammen. (Illustrasjonsfoto: Ståle Frydenlund)

Elbil.no Frustrert over prisen på hurtiglading, og mener staten bør gå i bresjen for mye mer enn den gjør i dag.

LESERBREV: Forestill deg at pumpene på bensinstasjonen ikke hadde telleverk, at bilisten betalte en fast sum for å fylle, uavhengig av størrelsen på bilen/tanken. At en liten Fiat betaler like meget som en diger Mercedes for å fylle tanken, eller at en som bare skal toppe tanken betaler like meget som en med tom tank.

Slik er prisingen på hurtigladestasjonene. Her finner vi et mylder av løsninger fra kort og brikker til ladning via apper og smser.  Felles for alle er at ingen forholder seg til hvor mye strøm du fyller.

I tillegg til å være urettferdig har ordningen en klar ulempe: Elbilen til ladning okkuperer stasjonen helt til batteriet er fullt. I motsetning til en bensintank, som kan fylles med fullt trykk helt til den er full, trappes ladingen ned ettersom batteriet fylles.

Selv om du kanskje bare trenger et lite tilskudd for å rekke hjem, oppfordrer systemet til å bli stående og hindrer effektivt nye biler å komme til. Du har jo betalt for å stå så lenge bilen lader. Myndighetene bør derfor kreve forbruksprising.

Bør kreve varmepumpe


Elbilen har ikke noen motor å hente varme fra. Dermed må varmen hentes fra batteriene, og det reduserer kjørelengde. Nissan Leaf Tekna har løst problemet på en utmerket måte med varmepumpe som trekker varmen fra luften.

Fordi bilen er i fart er det nok luft å forsyne seg av. Varmepumpen er og miljøvennlig fordi den reduserer elforbruket. Elbiler som skal spare på batteriet ved å slå av varmeapparatet dugger til i en grad som går ut over trafikksikkerheten.

Myndighetene bør vurdere å kreve varmepumpe i alle nye biler.

Varmepumpe er kanskje det viktigste enkelt tiltak som kan redusere rekkeviddeangsten, viktig for å holde rutene klare og miljøvennlig.

 

Elektriske Kia Soul, som er på vei inn på det norske markedet, er utstyrt med varmepumpe - uten at myndigheter har stilt krav om det. VW e-Golf er blant andre modeller som etterhvert vil bli vanlige med denne løsningen.
Elektriske Kia Soul, som er på vei inn på det norske markedet, er utstyrt med varmepumpe - uten at myndigheter har stilt krav om det. VW e-Golf er blant andre modeller som etterhvert vil bli vanlige med denne løsningen. (Foto: Ståle Frydenlund)
 

Autopass - ikke nok


Det arbeides med at mylderet av kort skal avløses av en Autopass-løsning. Det er å håpe at arbeidet snart kan fullføres.

Derimot bør oppmerksomheten vris mot SMS og app-løsninger. Easypark, som har betalingsløsning for parkering, samarbeider med ABB om betaling for hurtiglading.

Det gikk greit å sende SMS med kodeord, hvorpå kvittering kom på at betaling for parkering var mottatt. Problemet var at dette gjorde ikke inntrykk på hurtigladeren. Så der står du med 100 kroner belastet på mobilen, men ingen strøm!

Standardisering av kontakter


På en bensinstasjon er det to forskjellige påfyllinger for å hindre at bilisten får feil drivstoff. For el burde dette være enda enklere, strøm er strøm. Men nei.

Ettersom flere og flere fabrikanter lanserer nye elbiler, kommer nesten like mange forskjellige typer kontakter.

Hurtigladestasjonene ser ut som juletrær, de blir mer kompliserte å bruke og utbyggingstakten går ned fordi man må ta hensyn til noen nye kontakter som er på vei. Ishavsveiens lenge annonserte stasjoner på E 18 er forsinket med over ett år av denne grunn.

Staten bør kreve at alle elbiler standardiserer på en type kontakt. Markedslederen Nissan Leaf har etablert en de facto-standard som alle hurtigladestasjoner tilbyr. Standarden bør derfor være gitt.

Lurium


Alle elbiler leveres typisk med 10A-hjemmelading.   Skal du lade hjemme med 16A, eller 32A (som ser ut til å bli den nye standarden), må du ha en boks til ca. 10.000 kr.  Denne boksen inneholder bare en kommunikasjon med bilen, verken sikring eller jordfeilbryter, som er i sikringsskapet.

Med andre ord en grisedyr tom boks som fyller lommene til leverandøren, men som bileieren er tvunget til å kjøpe. Det åpenbare spørsmålet er hvorfor ikke boksen er integrert i bilen med egen kontakt.

Men fremtiden er elektrisk. Takket være statens stimuleringstiltak passerer vi 50.000 el biler i løpet av neste år.

Det er på høy tid staten begynner å sette krav til leverandørene slik at bilparken er bærekraftig i mange år.

PS. Vi ønsker flere stemmer på elbil.no. Har du også elbilengasjement og skrivekløe? Skriv leserinnlegg/kommentar og send til staale@elbil.no!

Bytte av strømmålere har vært en suksess

97 prosent av alle målepunkter i Norge har fått ny strømmåler per januar 2019, ifølge ny statusrapport fra NVE. Investeringskostnadene er også 1 milliard kroner lavere enn forventet.

Les mer

Markedskommentar mai 2019

Hydrologisk balanse var tidlig i mai dårligere enn på samme tid enn i fjor. Nedbør de siste dagene samt varsler om mer nedbør fremover vil dog være med å bedre denne.

Les mer

Markedskommentar uke 19 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 40 og 43 øre/kWh, mot 28-40 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Bygger Nordens største batteri

Det finske vindkraftselskapet TuuliWatti Oy bygger Nordens største batteri til 3,5 millioner euro i vindparken Viinamäki i Finland.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?