27.11.2013

Ber kraftselskapene ta elbil-initiativ

[caption id="attachment_875" align="alignright" width="329"]Foto:Tesla Foto:Tesla[/caption]

Hvis nettselskapene forholder seg passivt til elbil-veksten, kan resultatet bli overinvesteringer i nettet for å håndtere unødvendige effekttopper. Motsatt kan proaktive initiativ gi gode resultater for nettselskapene, kundene og samfunnet.


Stein Arild Iglebaek Europower

Dette var oppfordringen til Ole Henrik Hannisdal i Grønn bil under dagens nettkonferanse i regi av Energi Norge. For å illustrere behovet for styrt utvikling foretok han følgende tankeeksperiment:



En familie som skal kjøre fra Oslo til Hafjell om vinteren, da elbilen både bruker mer strøm og lader tregere, vil måtte bruke halvannen time ved en hurtiglader. Og er det 500 elbiler som skal ta turen en fredag ettermiddag, vil det kreve 233 optimalt plasserte hurtigladere for å unngå kø ved ladestasjonene. Samlet effekt ender på 5 MW og hver ladestasjon koster om lag 600 000 kroner.

Et strategisk valg

Alle kan se at dette ikke er noen farbar vei. Hannisdal påpeker at bransjen står overfor et overordnet valg. Nettselskapene kan forholde seg passive, altså ikke forsøke å styre kundebehovene, ingen laststyring og ren saksbehandling av tilknytnings- og oppgraderingssøknader.

– Dette vil gi overinvestering i nettet for å håndtere unødvendige effekttopper. Kostnadene veltes over på kundene, som da blir mildt sagt misfornøyde. Og man får dårligere spenningskvalitet, framholder Hannisdal.

Motsatt trekker han fram et aktivt nettselskap med proaktiv kunderådgivning. Kunden trenger kanskje ikke å lade elbilen akkurat mens mor dusjer etter treningsturen og far lager middag.

– Kundedrevet, aktiv laststyring med belønning fra nettselskapet vil gi flere positive resultater. Man vil få et stabilt, eller til og med redusert effektbehov. Man vil få lavere investeringsbehov og lavere kundekostnader, noe som igjen gir mer fornøyde kunder, konkluderer Hannisdal.


Markedskommentar uke 41 2019

Denne uken startet med en høy systempris på hele 44,1 øre/kWh, den høyeste systemprisen på nesten seks måneder. Lite vind, lavt tilsig kombinert med lave temperaturer som resulterte i høyt forbruk var årsaken til den høye systemprisen.

Les mer

Flytende vindkraft opptil fem ganger dyrere enn landvind

Norgessjef Ben Bjørke i Siemens Gamesa mener det er realistisk med bunnfast havvind på norsk sokkel, men at det er behov for stor skala dersom en skal få ned kostnadene for flytende havvind.

Les mer

Regjeringen jekker elavgiften til 16,13 øre/kWh

Etter å ha kuttet elavgiften med ett øre i statsbudsjettet i fjor, vil regjeringen nå øke avgiften med 1,9 prosent til 16,13 øre/kWh.

Les mer

Markedskommentar uke 40 2019

I forrige uke ble gjennomsnittsprisen for Østlandet (NO1) 31,4 øre/kWh, denne uken blir prisen rundt 35 øre/kWh som for det meste skyldes høyere forbruk etter hvert som gradestokken kryper mot kuldegrader.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?