27.11.2013

Ber kraftselskapene ta elbil-initiativ

[caption id="attachment_875" align="alignright" width="329"]Foto:Tesla Foto:Tesla[/caption]

Hvis nettselskapene forholder seg passivt til elbil-veksten, kan resultatet bli overinvesteringer i nettet for å håndtere unødvendige effekttopper. Motsatt kan proaktive initiativ gi gode resultater for nettselskapene, kundene og samfunnet.


Stein Arild Iglebaek Europower

Dette var oppfordringen til Ole Henrik Hannisdal i Grønn bil under dagens nettkonferanse i regi av Energi Norge. For å illustrere behovet for styrt utvikling foretok han følgende tankeeksperiment:



En familie som skal kjøre fra Oslo til Hafjell om vinteren, da elbilen både bruker mer strøm og lader tregere, vil måtte bruke halvannen time ved en hurtiglader. Og er det 500 elbiler som skal ta turen en fredag ettermiddag, vil det kreve 233 optimalt plasserte hurtigladere for å unngå kø ved ladestasjonene. Samlet effekt ender på 5 MW og hver ladestasjon koster om lag 600 000 kroner.

Et strategisk valg

Alle kan se at dette ikke er noen farbar vei. Hannisdal påpeker at bransjen står overfor et overordnet valg. Nettselskapene kan forholde seg passive, altså ikke forsøke å styre kundebehovene, ingen laststyring og ren saksbehandling av tilknytnings- og oppgraderingssøknader.

– Dette vil gi overinvestering i nettet for å håndtere unødvendige effekttopper. Kostnadene veltes over på kundene, som da blir mildt sagt misfornøyde. Og man får dårligere spenningskvalitet, framholder Hannisdal.

Motsatt trekker han fram et aktivt nettselskap med proaktiv kunderådgivning. Kunden trenger kanskje ikke å lade elbilen akkurat mens mor dusjer etter treningsturen og far lager middag.

– Kundedrevet, aktiv laststyring med belønning fra nettselskapet vil gi flere positive resultater. Man vil få et stabilt, eller til og med redusert effektbehov. Man vil få lavere investeringsbehov og lavere kundekostnader, noe som igjen gir mer fornøyde kunder, konkluderer Hannisdal.


Markedskommentar uke 24 2019

Etter flere uker med store nedbørsmengder er den hydrologiske balansen forbedret med rundt 6 TWh siden starten av juni. Denne uken vil mest sannsynlig ende på normale nedbørsmengder i Norge, men bare rundt halvparten av normalen i Sverige. Fremtidsmarkedet har svekket seg med nesten 2 øre i fronten og rundt et halvt øre på de lengre kontraktene.

Les mer

Felles løsning for mobilbetaling i Europa

Hele sju ulike leverandører av betalingstjenester slår seg sammen for å forenkle mobilbetaling i Europa. Vipps er Norges "representant" i dette samarbeidet som blant annet skal bestå av den kinesiske kjempen Alipay.

Les mer

Markedskommentar uke 23 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 9,6 og 33 øre/kWh, mot 25-37 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Hva skjedde med CO2-prisen?

Prisen på CO2-kvoter påvirker strømprisen, og det siste halvannet året har CO2-prisen steget kraftig. Her er en forklaring på CO2-markedet fra C til 2.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?