27.11.2013

Ber kraftselskapene ta elbil-initiativ

[caption id="attachment_875" align="alignright" width="329"]Foto:Tesla Foto:Tesla[/caption]

Hvis nettselskapene forholder seg passivt til elbil-veksten, kan resultatet bli overinvesteringer i nettet for å håndtere unødvendige effekttopper. Motsatt kan proaktive initiativ gi gode resultater for nettselskapene, kundene og samfunnet.


Stein Arild Iglebaek Europower

Dette var oppfordringen til Ole Henrik Hannisdal i Grønn bil under dagens nettkonferanse i regi av Energi Norge. For å illustrere behovet for styrt utvikling foretok han følgende tankeeksperiment:



En familie som skal kjøre fra Oslo til Hafjell om vinteren, da elbilen både bruker mer strøm og lader tregere, vil måtte bruke halvannen time ved en hurtiglader. Og er det 500 elbiler som skal ta turen en fredag ettermiddag, vil det kreve 233 optimalt plasserte hurtigladere for å unngå kø ved ladestasjonene. Samlet effekt ender på 5 MW og hver ladestasjon koster om lag 600 000 kroner.

Et strategisk valg

Alle kan se at dette ikke er noen farbar vei. Hannisdal påpeker at bransjen står overfor et overordnet valg. Nettselskapene kan forholde seg passive, altså ikke forsøke å styre kundebehovene, ingen laststyring og ren saksbehandling av tilknytnings- og oppgraderingssøknader.

– Dette vil gi overinvestering i nettet for å håndtere unødvendige effekttopper. Kostnadene veltes over på kundene, som da blir mildt sagt misfornøyde. Og man får dårligere spenningskvalitet, framholder Hannisdal.

Motsatt trekker han fram et aktivt nettselskap med proaktiv kunderådgivning. Kunden trenger kanskje ikke å lade elbilen akkurat mens mor dusjer etter treningsturen og far lager middag.

– Kundedrevet, aktiv laststyring med belønning fra nettselskapet vil gi flere positive resultater. Man vil få et stabilt, eller til og med redusert effektbehov. Man vil få lavere investeringsbehov og lavere kundekostnader, noe som igjen gir mer fornøyde kunder, konkluderer Hannisdal.


Video: markedskommentar august 2019

Det er mange faktorer som påvirker strømprisene, men hvordan vil prisene utvikle seg fremover? I denne ferske markedskommentarene ser vi på hydrologisk balanse, hvordan kullprisene påvirker strømprisene osv.

Les mer

Markedskommentar uke 33 2019

Denne uken har gitt noe lavere spotpriser da mer vind har gitt høyere vindkraftproduksjon som slår direkte ut i spotprisene. Mindre nedbør i værvarslene har økt prisene i terminmarkedet for kraft for kontraktene på de førstkommende månedene, mens kontraktene lenger ut på kurven har falt i takt med lavere brenselspriser og CO2-kvotepris.

Les mer

Markedskommentar august 2019

I øyeblikket har vi et høyere strømprisnivå enn normalt for årstiden. Vi har et underskudd i ressurssituasjonen når vi summerer vannet i magasinene, snøen i fjellet og tilsig fra elver og terreng. Vi har høye marginalkostnader på de kullfyrte produksjonsenhetene. CO2 og kull prisene i sum ligger høyere enn de har gjort de senere år. Det er spådd en normal værtype fremover uten de store nedbørsmengdene i varslene. Det betyr at strømprisene vil holde seg relativt høye i tiden fremover. Det gjør at kundene vil få en høyere strømregning enn det som har vært normalt de senere årene, med unntak av fjordåret.

Les mer

Kjetil Lund: – Vi må basere oss på effekttariffer

NVE-sjef Kjetil Lund sier at svært mye taler for at det bør innføres effekttariffer i nettleien i Norge, og at et nytt høringsutspill vil komme fra direktoratet i løpet av høsten.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?