27.11.2013

Ber kraftselskapene ta elbil-initiativ

[caption id="attachment_875" align="alignright" width="329"]Foto:Tesla Foto:Tesla[/caption]

Hvis nettselskapene forholder seg passivt til elbil-veksten, kan resultatet bli overinvesteringer i nettet for å håndtere unødvendige effekttopper. Motsatt kan proaktive initiativ gi gode resultater for nettselskapene, kundene og samfunnet.


Stein Arild Iglebaek Europower

Dette var oppfordringen til Ole Henrik Hannisdal i Grønn bil under dagens nettkonferanse i regi av Energi Norge. For å illustrere behovet for styrt utvikling foretok han følgende tankeeksperiment:



En familie som skal kjøre fra Oslo til Hafjell om vinteren, da elbilen både bruker mer strøm og lader tregere, vil måtte bruke halvannen time ved en hurtiglader. Og er det 500 elbiler som skal ta turen en fredag ettermiddag, vil det kreve 233 optimalt plasserte hurtigladere for å unngå kø ved ladestasjonene. Samlet effekt ender på 5 MW og hver ladestasjon koster om lag 600 000 kroner.

Et strategisk valg

Alle kan se at dette ikke er noen farbar vei. Hannisdal påpeker at bransjen står overfor et overordnet valg. Nettselskapene kan forholde seg passive, altså ikke forsøke å styre kundebehovene, ingen laststyring og ren saksbehandling av tilknytnings- og oppgraderingssøknader.

– Dette vil gi overinvestering i nettet for å håndtere unødvendige effekttopper. Kostnadene veltes over på kundene, som da blir mildt sagt misfornøyde. Og man får dårligere spenningskvalitet, framholder Hannisdal.

Motsatt trekker han fram et aktivt nettselskap med proaktiv kunderådgivning. Kunden trenger kanskje ikke å lade elbilen akkurat mens mor dusjer etter treningsturen og far lager middag.

– Kundedrevet, aktiv laststyring med belønning fra nettselskapet vil gi flere positive resultater. Man vil få et stabilt, eller til og med redusert effektbehov. Man vil få lavere investeringsbehov og lavere kundekostnader, noe som igjen gir mer fornøyde kunder, konkluderer Hannisdal.


Kraftig økning i magasinfyllingen

Forrige uke ble våt. Totalt kom det mer enn dobbelt så mye som normalt. De siste ukenes enorme nedbørsmengder har påvirket magasinfyllingen betydelig.

Les mer

Markedskommentar uke 38 2018

Høsten har for alvor gjort sitt inntog denne uken og med høsten kommer vind og regn, men også lavere temperaturer og økt forbruk.

Les mer

Høstregnet gir lavere strømpriser

Mens fyllingsgraden i vannkraftmagasinene går opp, er strømprisene på vei ned – i alle fall på kort sikt. Prisene har falt kraftig de siste to ukene.

Les mer

Markedskommentar uke 37 2018

Denne uken har vært preget av kraftig nedgang i CO2-kvotemarkedet, noe bedret hydrologisk balanse og konkurs for en stor aktør på Nasdaq-børsen.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?