Hjem > Siste nytt > AMS medførte 79 prosents økning i strømklager i 2017

AMS medførte 79 prosents økning i strømklager i 2017

Thomas Gundersen
Publisert 24.04.2018, sist oppdatert 24.04.2018
Fersk statistikk fra Forbrukerrådet viser at antallet strømklager steg med nesten 80 prosent i fjor. Forbrukerrådet peker også på at antallet spørsmål fra forbrukere om strømmarkedet har doblet seg siden 2016.

(Montel) Fersk statistikk fra Forbrukerrådet viser at antallet strømklager steg med nesten 80 prosent i fjor. Forbrukerrådet peker også på at antallet spørsmål fra forbrukere om strømmarkedet har doblet seg siden 2016.

Totalt ble det innlevert 981 klager til rådet i 2017 for tjenester knyttet til energi. Ifølge årsrapporten til Forbrukerrådet er dette en stigning fra 645 klager i 2016 og 549 klager i 2015.

«Vi tror at mye av veksten kan tilskrives forhold rundt nye strømmålere», skriver rådet i rapporten som ble lagt før helgen.

Forbrukerrådet presiserer at selv om energiområdet kan omfatte andre ting enn strøm, så er hele økningen i 2017 relatert til strømmarkedet

Flere henvendelser
Samtidig som klagesakene har økt, så har også Forbrukerrådet registrert nær en fordobling av antallet henvendelser om strøm siden 2016. Til sammen fikk rådet 1.266 spørsmål fra forbrukere om strømsaker i 2017, en oppgang på 86 prosent. En så sterk økning karakteriserer Forbrukerrådet som uvanlig.

– Folk opplever at det gode tilbudet de tok imot endret seg etter kort tid som kunde. Vi forstår godt at folk blir sinna. Med vår strømvelger kan du krysse av for pris etter tilbudsperioden, slik at du vet hva du går til. Sjekk alltid vilkårene før du slår til, så slipper du å bli skuffet, sier direktør Randi Flesland.

De viktigste sakene folk spør om er, foruten nye strømmålere, saker som dreier seg om prisendringer på avtaler like etter at avtalene er inngått.

Skrevet av Øystein Meland - Montel.

Du vil kanskje også se

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?